Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 leidraden voor mobiele marketingacties

Van de zeven miljard mensen op deze planeet, zal er naar verwachting meer dan twee miljard in 2015 een smartphone hebben. Geen simpel mobieltje dus, maar een telefoon met internetverbinding en applicaties. Hoe speel je op die trend in?

 

1. Kom meer over je publiek te weten

Zorg ervoor dat je een goed zicht hebt over je doelgroep. Strookt jouw aanwezigheid op het mobiele internet (inclusief apps) met het gebruikersgedrag van je archetype klant? Als je dat niet zeker weet, moet je actie ondernemen. Voer een mailenquête uit en vraag op een informele manier meer informatie over je doelgroep. Ook een poll op je site kan helpen.

Je onderzoekje moet grofweg op de volgende vragen een antwoord geven: Hoe tech-savvy zijn je klanten? Hebben ze ooit naar je bedrijf gezocht via een smartphone of ander mobiel apparaat? Willen ze tekstberichten van je ontvangen? Zouden ze een app downloaden die het gemakkelijker maakt om te communiceren met je bedrijf? Of het simpeler maakt transacties uit te voeren? Zijn ze geïnteresseerd in het ontvangen van speciale aanbiedingen of het verkrijgen van toegang tot exclusieve content door middel van ‘quick response (QR) codes’?

2. Zorg voor een goede gebruikerservaring

Voordat je begint met het mobiel promoten van je bedrijf, moet je uiteraard ervoor zorgen dat je website en app goed werken. Niet alleen op de iPhone, maar liefst ook via andere smartphones. Hetzelfde geldt voor tablets. Smartphones en tablets bieden door hun kleine scherm slechts beperkte kijkruimte, waardoor je de aandacht van het publiek moet trekken met scherpe en gerichte boodschappen.

Als je jouw telefoonnummer toont, moet je die sowieso klikbaar maken. Je kunt ook mobiele coupons verschaffen aan klanten die hun smartphone bij de kassa tonen en gebruiken. Als je een nieuwsbrief verstuurt of aanbiedingen mailt, kun je deze berichten een mobiel karakter meegeven door korte subject lines te hanteren, langzaam ladende afbeeldingen te vermijden en een call-to-action button aan de bovenkant van de pagina te plaatsen.

3. Word persoonlijk

Doe alles wat je kan om te profiteren van het persoonlijke karakter van mobiele telefoons. Houd er rekening mee dat de berichten overal en op elk moment kunnen worden ontvangen. Je kunt bijvoorbeeld naar een selecte groep klanten een tekstberichtje sturen, wanneer ze vrije tijd hebben. Denk aan een zaterdagmiddag. De eerste tien of twintig mensen die hierdoor je bedrijf(ssite) bezoeken, krijgen dan een korting of een geschenk.

Je kunt klanten ook vragen om aan een terugkerende activiteit deel te nemen, zoals een massageprogramma, en dan berichten blijven sturen die betrekking tot die activiteit hebben. Ook kun je een nieuwe mobiele promotieactie aankondigen op je social media-pagina’s, en deze voorzien van een coupon of een ander lokkertje die direct zorgt voor extra inschrijvingen.

4. Versterk andere marketingkanalen

Natuurlijk wil je dat jouw mobiele promotie-acties opvallen, maar ze moeten je andere marketinginspanningen niet verzwakken of verwaarlozen. Je marketingkanalen moeten elkaar versterken. Laat tekstberichten of sms-jes bijvoorbeeld naar je social media verwijzen, om een virale werking te stimuleren. Je kunt jouw mobiele marketingactie ook koppelen aan een offline advertentie of een folder. Zo zou je een sms kunnen sturen naar abonnees, waarin je hen verzoekt een advertentie in een krant te bekijken. De daar vermelde code kunnen ze gebruiken om online korting te krijgen. En als je klanten tv-reclame wil tonen, kun je mensen mobiel naar deze commercials verwijzen.

5. Meet je resultaten

Bepaal wat je wilt bereiken voordat je je resultaten wil meten. Vervolgens kun je onder meer de volgende variabelen achterhalen: het aantal geopende pagina’s, het aantal downloads, het aantal inschrijvingen en activeringen, het aantal bekeken pagina’s per unieke bezoeker, de kijktijd van een video, het aantal geopende sms-jes, het aantal gescande QR codes, de feedback van klanten (goed of slecht), het aantal uitschrijvingen en het aantal non-responders.

Geef uiteraard niet op, als je niet de resultaten ziet die je meteen had gehoopt. Het kan enkele maanden duren voor jouw doelgroep gewend is aan een nieuwe of gewijzigde mobiele marketingactie.

Meer over mobiel?

6 musts voor je mobiele strategie

Tien mobieltjes van de toekomst

5 mobiele flops

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

11 Android-apps voor ondernemers

38 iPhone-apps voor ondernemers