Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

App Uitgelicht: TRVL

Het grootste magazine van Nederland komt niet van Sanoma, TMG of Reed. Reismagazine-app TRVL ontstond aan de hand van slechts twee personen: Apple-creatief Michel Elings en schrijver en fotograaf Jochem Wijnands. Elings (foto links): "Wij passeren dit jaar de 1 miljoen downloads."


Experts uit alle hoeken voorspellen dat de app-conomie de komende jaren een grote vlucht gaat nemen. Of zijn we al zo ver? Een beetje ondernemer heeft tegenwoordig een app, of wil er een ontwikkelen. 

In App Uitgelicht vertellen ondernemers wekelijks over hun pas gelanceerde applicaties. Hoe is de conceptfase doorlopen? Wat is het gat in de markt? Wat is het verdienmodel? De salesstrategie?

Sprout portretteert zowel web apps als apps voor de smartphone en tablet.

De app: TRVL

TRVL is een gratis iPad-only Engelstalig reistijdschrift, dat sinds september 2010 in de App Store wekelijks met nieuwe uitgaves komt. Een editie behandelt een specifieke reisbestemming, door middel van een combinatie van tekst, foto’s, video’s en links. 

Waarom vult jouw app een gat in de markt?

“TRVL is ‘s werelds eerste iPad-only magazine. Er bestond, toen wij begonnen, nog geen ander bedrijf dat exclusief een high-quality reismagazine voor de iPad uitgaf. Er zijn wel tijdschriften in de App Store te vinden, maar die zijn afkomstig van traditionele uitgeverijen. En die doen een uitgave voor de iPad er eigenlijk maar bij, hun papieren blad is nog steeds hun corebusiness. Dat zie je bijvoorbeeld aan de pfd-apps die een bedrijf als Sanoma op de markt brengt. Wij daarentegen hebben niets anders dan een iPad-uitgave, en benutten alle bijzondere eigenschappen die dit apparaat qua vormgeving en functionaliteit kan bieden.”

Hoe is jullie bedrijfje ontstaan?

“Ik en Jochem brachten in 2009 onze kinderen naar dezelfde kinderopvang. Onze vriendinnen hadden elkaar al eens gesproken, waarna mijn vriendin tegen me zei dat ik eens met Jochem moest praten. We zouden dezelfde interesses hebben en het perfect met elkaar vinden. En inderdaad, een dag nadat we elkaar voor het eerst gesproken hadden, hebben we TRVL opgestart. Jochem vertelde me dat hij al jarenlang als freelance journalist de wereld rond reisde, een droom die hij achterna was gegaan nadat hij eerst vier jaar bij Philips als product manager had gewerkt. Hij voorzag zichzelf met name van inkomsten door tijdloze reisverhalen te schrijven, die hij meerdere malen verkocht aan magazines. Omdat zijn verhalen en foto’s van hoge kwaliteit zijn, verkocht hij deze onder meer aan National Geographic. ‘Hoeveel verhalen heb je inmiddels?’, vroeg ik hem. Het bleek dat hij er al honderden had, van veel verschillende bestemmingen. Toen ik dat hoorde dacht ik ‘ jeetje’. Vervolgens stelde ik voor dat we al die content als app moesten aanbieden. De volgende dag zijn we begonnen.”

De app: TRVL

TRVL is een iPad-only Engelstalig reistijdschrift, dat sinds september 2010 in de App Store wordt aangeboden en wekelijks een nieuwe reisbestemming behandelt.

Opgericht door:

  • Michel Elings

  • Jochem Wijnands

  • Elings was tot 2009 Apple-expert bij Veldhoen + Company. Wijnands was tussen 1996 en 2010 freelance journalist en fotograaf voor onder meer National Geographic.

Op de markt sinds:

  •    September 2010

Aantal downloads tot nu:

“Bijna 700.000.”

(Stand 8 oktober 2012)

Draait vooralsnog op:

De iPad. Een iPhone-versie is in de maak.

Jullie hadden niet de achtergrond om de app zelf te kunnen maken.

“Nee, en toch hadden we binnen een maand de eerste uitgave klaar. Wat namelijk heel goed uitkwam, is dat een van ‘s werelds beste iPad-publicatiesystemen in Nederland wordt aangeboden. Door Woodwing, in Zaandam. Ze deden in 2009 onder meer al zaken met Time Magazine. Onze eerste meeting, zo’n anderhalve week na onze ontmoeting, was enigszins vreemd en komisch, omdat we voor Woodwing de eerste niet-uitgevers waren die hun klant werden. Zo waren we, weliswaar door er voor te moeten betalen, meteen in staat om de markt op te gaan. Voor 20.000 euro kon je Woodwings software inzetten, en dat is eigenlijk nog steeds een koopje als je dat gaat vergelijken met de papieren uitgave van een blad. Dan zouden productiekosten voor één uitgave al in de buurt van een miljoen euro gekomen zijn en betaal je nog eens een ton om die op de schappen te krijgen. In de App Store is je publiek, promotie en distributie al gratis gegarandeerd, je moet alleen voor content en software zorgen.”

Hoe hebben jullie vervolgens jullie product geperfectioneerd?

“Door snel de markt op te gaan, hebben we veel geleerd. Toen we dat in september 2010 deden, wilde ik in tegenstelling tot Jochem geld vragen voor de content, maar dat liep niet erg storm. Mensen wilden een voorbeeldje zien, en daarom hadden we een demo toegevoegd, maar ook dat wekte niet echt de interesse van gebruikers. Het was een inschattingsfout, omdat een demo niet de beleving aan gebruikers biedt, zoals de app die ook daadwerkelijk biedt. Vervolgens hebben we de demo weer verwijderd en zijn we sinds november 2010 volledig gratis de markt op gegaan. Verder hebben we de structuur verbeterd en vormgegeven à la iTunes. Waar je binnen iTunes albums en liedjes hebt, heb je binnen TRVL locaties en weekedities. We bieden een complete bibliotheek, waarbinnen alle reisbestemmingen en bijbehorende uitgaves terug te vinden zijn. Van New York, Bonaire tot Ho-Chi Min City. Door het gratis aanbod komen mensen erachter dat wat wij aanbieden echt van kwaliteit is en ontstond er enthousiasme voor het product. Niet voor niets steven we af op een miljoen downloads en worden we na twee jaar nog altijd met 5 sterren in de App Store gewaardeerd.”

Een miljoen downloads zou een heel behoorlijk aantal zijn. Komt dat alleen door de aantrekkingskracht van de app?

“Er zijn absoluut een aantal externe invloeden van belang geweest. Bijvoorbeeld in 2011 in de vorm van de komst van Newsstand, de plek binnen de App Store waar gebruikers alle kranten en magazines terug kunnen vinden. Ook speciaal was dat Apple ons succes opmerkte, waardoor ze ervoor kozen om ons in een video speciaal uit te lichten. Door zulke meevallers verdubbelde de groei van het aantal downloads zich ineens. Dat hockeystick-effect heeft zich zo doorgezet, waardoor we ons nu het grootste blad van Nederlandse bodem kunnen noemen.”

CanonReclameTRVLappMaar ondertussen hadden jullie geen verdienmodel, terwijl Woodwings systeem in 2011 door Adobe werd gekocht. Wat deed dat met jullie?

“In dezelfde maand dat wij onze intrede maakten in Newsstand, maakte Woodwing bekend dat het zijn systeem en klantenbestand voor de iPad aan Adobe had verkocht. Dat was heel slecht nieuws. Als Apple-geek weet ik dat Apple en Adobe elkaar niet liggen, dus ik voorzag problemen voor de toekomst. Voor ons was het duidelijk dat we de publicatiesoftware in eigen huis moesten halen. Waar we geluk mee hadden, was dat we sinds een paar maanden een seed-investeerder aan boord hadden. Daarvoor werden we zelf al benaderd, omdat we in 2011 al zo’n hoge waardering en grote gebruikersgroep hadden. Vervolgens zijn er nog meer investeerders bij gekomen. Het stelde ons in staat om dit jaar een team van twaalf mensen te formeren, onder wie vijf developers en een sales director in Londen. Hij werkte vroeger voor een blad van Richard Branson en kent alle relevante mensen in de adverteerderswereld.”

Wat verkopen jullie dan nu?

“We zijn langzaam begonnen met het verkopen van advertenties. Dat doen we wel selectief. Bij ons zul je in de uitgaves geen reclames zien van inlegkruisjesfabrikanten. Het moet passen bij de stijl en topics van TRVL, en de klant moet de mogelijkheden van de iPad willen aanspreken. De eerste die dat goed begrijpt is Canon, een merk dat door de combinatie van fotografie en reizen een uitstekende match is. Daarnaast staan ze ervoor open dat we reclames maken, waarbij de gebruiker zijn iPad moet kantelen of moet inzoomen. Het laatste past bijvoorbeeld erg goed bij het promoten van de zoomfunctie van een nieuw Canon-toestel. Een andere mogelijke adverteerder? Ik vind een airliner ook perfect bij ons passen.”

Uitgevers zeggen vaak: er is te weinig belangstelling voor iPad-reclame, om de kosten te kunnen compenseren.

“Wij zijn er zeker van dat de iPad niet weg te denken is voor adverteerders in de toekomst, alleen is het nu nog zo dat veel mediabureaus daar niet van doordrongen zijn. Als je met adverteerders in contact wil komen voor zo’n case, zul je toch eerst hen moeten overtuigen. Maar dan nog… het gaat gewoon gebeuren. Een positieve trend is dat iAd er bij is gekomen, een Apple-platform waar speciaal voor de iPad ontwikkelde advertenties aangeboden worden. Bovendien zijn we ook aan het kijken hoe we via een kiosk voor in-app betalingen kunnen zorgen. Bijvoorbeeld door het aanbieden van fotoboeken voor reizen.”

Zal 2013 dan een jaar zijn waarin jullie oogsten?

“Ik denk dat 2013 in het teken zal staan van het verder schaalbaar maken van het product. Mogelijk kunnen we ook al serieus de app gaan monetizen. Ik heb goede hoop dat we doorgroeien naar een downloadtotaal van meer dan 2 miljoen. Er komt in 2013 een iPhone-versie van TRVL, en verder is het hopen op de introductie van een iPad in miniformaat en goede verkoopresultaten voor de aanstaande iPad 4.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geen Android-versie?

“Nee, voorlopig niet. Wij zijn overtuigd van de superioriteit van Apple’s besturingssysteem, apparatuur en App Store. Die bieden een beleving die je nergens anders terug vindt. Bovendien: onze toewijding naar Apple wordt ook opgemerkt door het bedrijf. Ik was door hen uitgenodigd als speciale gast bij de Apple-developerconferentie WWDC, waar ik op de vijfde rij tussen de cto van Facebook en een topman van de New York Times zat. Later wist ik achter de schermen te komen en heb ik met Apple-icoon Eddy Cue staan praten. Die kent me nu dus ook. In de toekomst kan het zomaar eens zijn dat ze ons nog eens in een video uitlichten, en dan enkel en alleen onze app. Als dat gebeurt, wordt het hockeystickeffect nog groter.”

Waarom heb je daar zoveel goede hoop op?

“Over een maand komen we naar buiten met een update die zo te gek is, dat het ook jouw leven kan veranderen. Ik kan er alleen nu nog helemaal niets over vertellen.”