Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

FSHN en Werk aan de Muur

Sprouts startup-roundup, met in week 13 FSHN en Werk aan de Muur.

  • Justus Verhoeven startte de afgelopen week met FSHN, een website en app die kledingspeciaalzaken en modeketens in kaart brengt (lees verder)
  • Jasper van der Meij en Bas Verhoogt denken met een online marktplaats Werk aan de Muur nieuwe kansen te kunnen creëren voor kunstenaars (lees verder)
 

FSHN

De afgelopen week gelanceerde website en app FSHN brengt kledingspeciaalzaken en modeketens in kaart. Ondernemer Justus Verhoeven start met een aantal winkels in Amsterdam. Telkens laat FSHN drie kledingstukken zien die deze winkels typeren, waarna de gebruiker deze kan beoordelen.

 

Hoe is het concept geboren?

“Toen ik in Amsterdam op zoek was naar unieke must-see kledingwinkels, leek het me een handige tool. De app die daarin uitkomst biedt is een heel handig kompas. De unieke mix tussen de pijlers ‘social, mobiel en commercie’, die FSHN biedt, maakt het voor die ene leuke boutique mogelijk de doelgroep te bereiken en te behouden. FSHN moet een voorportaal en nieuw communicatiekanaal worden voor unieke winkels of merken. Denk aan Ilja Visser, Laundry Industry, Blue Blood, Kiboots en een upcoming Zweeds merk als Velour.”

Hoe onderscheidt het zich?

“Door fashionitems te beoordelen, via love of unlove, wordt de gebruiker gestimuleerd om kleding te vinden die precies aansluit op zijn smaak en behoefte. FSHN scant deze beoordelingen en kan vervolgens steeds specifieker het aanbod op de gebruiker afstemmen. Als hij of zij zich in de stad bevindt, kunnen positief gewaardeerde kledingartikelen op een kaart worden weergegeven. Deze artikelen zijn gemakkelijk te delen via Facebook en Twitter, en de retailer kan tegelijkertijd invloed uitoefenen. Zo kan hij korting geven op een item dat onder honderden lokale fashionliefhebbers wordt verspreid.
Maar FSHN is vooral een totaalbeleving. De bijbehorende website biedt een interactief platform voor nieuws en inspiratie uit de fashionwereld. Denk aan ‘Brand of the Month’, een blog vol van inspirerende artikelen, de must-have van de maand en uiteenlopende acties in samenwerking met aangesloten winkels en labels. Alles is volledig gepersonaliseerd en afgestemd op jouw smaak.”

Hoe gaat jouw eigen kassa rinkelen?

“Het verdienmodel bestaat uit een klein instapbedrag dat we van individuele retailers vragen. De in-app verkoop waarbij FSHN de sales verwerkt, behoort ook tot de mogelijkheden. Voor nu ligt onze focus op het bouwen van de community. In de toekomst wil ik kijken of we een betere koppeling kunnen maken tussen webshops en fysieke winkels, voor een vergoeding.”

Hoe groot is je ambitie?

“Aan het einde van dit jaar wil ik 20.000 downloads binnen hebben. Verder ga ik voor 35.000 geregistreerde gebruikers voor de website. Dat gaat gepaard met een uitrol in 20 Nederlandse steden.”

FSHN app how it works from FSHN on Vimeo.

 

Werk aan de Muur

Jasper van der Meij (foto) en Bas Verhoogt denken met een online marktplaats nieuwe kansen te kunnen creëren voor kunstenaars. Werk aan de Muur was vorig jaar eigenlijk al in beta gestart, en pakt een extra pr-momentje door het nu officieel te lanceren.

Qohz heette de site eerst. En nu zetten jullie door. Waarom is het idee goed?

Van der Meij: “Als fotograaf zag ik mijn werk bij vrienden en vrienden van vrienden aan de muur hangen en zag ik mogelijkheden om mijn werk aan een breder publiek aan te bieden. Al snel kwam ik tot het besef dat het niet op gaat schieten om de verkoop op mijn eigen site plaats te laten vinden, dus ben ik op zoek gegaan naar een platform waar je als beeldmaker je werk kan aanbieden en waar kopers dit als fysiek product kan kopen. Ik kwam erachter dat een dergelijk platform niet bestaat in Nederland en zelfs Europa. Ik heb het idee ‘gepitched’ bij twee vrienden, zowel een technische als een marketing man. Beide zagen er brood in en vanuit daar zijn we verder gegaan.”

Wat zijn de usp’s van het platform?

“Enerzijds is Werk aan de Muur onderscheidend qua beeld en anderzijds qua personalisatie. Er zijn veel aanbieders van muurdecoratie als canvas en dibond. Die aanbieders gaan er echter vanuit dat je zelf het beeldmateriaal aanlevert. Bij ons ga je juist op zoek naar beeld wat je aan je muur wil hangen. Het aanbod op onze site is uniek vanwege de samenwerking met beeldmakers. Het zijn geen dertien in een dozijn-beelden.Als je beeld gevonden hebt wat bij je past, dan heb je de vrije keuze op welk materiaal én op welk formaat je het wilt aanschaffen. Dit is onderscheidend in de markt, omdat je vaak vast zit aan vooraf gekozen maten. Elk werk is bij ons op 1.500 manieren te personaliseren.”

De site staat nu. 4000 kunstwerken, 500 beeldmakers. Hoe win je de investering terug?

“Beeldmakers bieden hun beelden aan op ons platform en geven hier aan wat ze willen verdienen bij een verkoop. Ze geven dit aan in een percentage en niet in een vast bedrag. Op deze manier blijven kleine producten betaalbaar en verdient een beeldmaker meer bij grotere maten. Wij verdienen vijftien procent van de marge van de beeldmaker.”

Draai je al break-even?

“We vinden het bouwen aan het merk op lange termijn belangrijker dan korte termijn omzet doelstellingen. Dus dat de kopers ons weten te vinden voor iets moois aan de muur; Origineler dan Ikea en goedkoper dan een galerie. Voor beeldmakers willen we een plek zijn waar met vrij werk geld te verdienen is. We hebben een informal investor die het concept geweldig vindt en wat geld erin heeft gestoken. Hierdoor hebben we ruimte om het concept goed in de markt te zetten.”

 

 

Lees eerdere portretten van startups

Bezoek ook de pagina Anders en Beter voor pioniers en innovatie.

Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

Weekoverzichten uit 2012:

Week 12: Qmaps en Thuisafgehaald.nl

Week 11: BarTune, Wereldradar en MyPrivateHotspot

Week 10: Widescript en Beatswitch

Week 9: Sweebr en Chummee

Week 8: Qwebbl en Sindo

Week 7: PeerReach en SimLike

Week 6: Infotron en Togather

Week 5: Blitsen, Veilingverhuur en CodeAcademy

Week 3: Paypool en Bonnevoy

Week 2: Flirtsmart en Zapaday

Week 1: Smartspotter en Autotreffer

Weekoverzichten uit 2011:

Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision

Week 49: Gidsy en WappZapp

Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl