Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 25: StudentTutors

Sprouts startup-roundup, met in week 25: StudentTutors.

StudentTutors

Een nieuw online bijlesplatform, StudentTutors, is sinds deze week uit de bètafase. Het bedrijf van Maurice Kroon is door en voor Nederlandse en buitenlandse studenten opgezet. “Traditionele bijlesbedrijven zijn out-dated. Toen ik mijn alternatief bedacht, kreeg ik er echt de rillingen van.”

Hoe kwam je op het idee?

“Ik heb tijdens mijn studie in klassen gezeten waar veel internationale studenten aan deelnamen. Wat mij op viel, was dat het voor mijn buitenlandse studiegenoten heel moeilijk was om een bijbaantje te vinden en werkervaring op te doen.

Evenmin is het voor buitenlandse studenten makkelijk om hun sociale leven uit te breiden. Resultaat: na hun studie vertrekken ze vaak weer naar hun land van herkomst. Dit terwijl de motivatie om in Nederland te blijven vaak wel overduidelijk aanwezig was. Daar deze buitenlandse studenten vaak ‘top-of-class-students’ zijn, vond ik dit doodzonde. Ik zag het als een vicieuze cirkel die doorbroken moest worden.”

Welke hobbels lagen er tussen idee en realisatie?

“Ik wilde een sprong voorwaarts maken en de potentie van het plan gaf mij echt de rillingen. Ik kon mezelf niet inhouden en moest dit idee direct oppakken. Ik bekeek het concept en zag dat ik programmeurs, designers, ambassadeurs op universiteiten en een back-office nodig had. Het moest een bedrijf worden met huisvesting, werkplekken en alles wat daar bij komt. Ik stond op dat moment 150 euro in het rood en had geen spaargeld. Dus dat maakte het vooral lastig.”

Hoe heb je dat opgelost?

“Ik heb een plan en heel veel energie om dat ten uitvoer te brengen. Ik heb na enkele presentaties groeikapitaal gekregen van private investeerders. Zij vormen een collectief en ondersteunen ons op financieel en strategisch gebied. Daarnaast heb ik de vrijheid bewaard om nieuw groeikapitaal welkom te heten. Ik heb nog zoveel ideeën die ik het liefst zo snel als mogelijk zou implementeren. Groeikapitaal is absoluut welkom, alhoewel ik wel van mening ben dat StudentTutors zich nu eerst moet bewijzen. Dat versterkt mijn positie, groeikapitaal komt vanzelfsprekend niet voor niets.”

Hoe zien je verdienmodellen eruit?

“Ja, de schoorsteen moet roken, ook bij ons. Hiervoor hebben wij twee verdienmodellen opgesteld. Het eerste verdienmodel is een handling-fee van tien procent op iedere geboekte klas. De prijzen van de klassen bepaalt de docent zelf, in een range van vijf en veertig euro per uur. Als een docent een tarief van twintig euro selecteert, dan gaat er achttien euro naar de docent en twee euro naar ons. Van die handling-fee betalen we het onderhoud en de promotie van de website van en regelen we het betalingsverkeer voor de docent.

Het tweede verdienmodel is Studentify Academy. Klanten kunnen een abonnement afsluiten voor onbeperkte bijles. Dat kost € 399 per maand. Als je bereid bent om ook zelf 32 uur per maand bijles te geven, dan kan je met dat dienstverband de kosten van het lidmaatschap grotendeels terug betalen. In Studentify Academy zit een marge ingebouwd voor onderhoud en promotie van de website, het regelen van het betalingsverkeer, alsmede het voeren van de salarisadministratie.

Zoals je ziet moet er een hoop gebeuren om uiteindelijk winst te maken. We zullen de aankomende jaren hard moeten werken om dat te realiseren. Ons doel is om in 2014 de nullijn te halen en dat gaat absoluut gebeuren.”

Naar hoeveel gebruikers streef je?

“Wij zijn vorige maand beta-status af, dus draaien nu een maand. Wij zijn binnen deze maand gegroeid van veertig naar driehonderd docenten. Volgend jaar willen we minimaal op duizend docenten zitten die lesgeven. Wij willen binnen een jaar hét bijlesbedrijf van studerend Nederland worden.”

 

Lees eerdere portretten van startups 

Bezoek de pagina Anders en Beter voor meer pioniers en innovatie. Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

Weekoverzichten uit 2012:

Week 24: Wrap a Gift, EgoSketch en My Own Driver

Week 23: TJUNKS en Klender

Week 22: nReduce en Traintool

Week 21: NetworkUpdater en SocialBrands

Week 20: SocialExpress en Gleefy

Week 19: Planspot en New Day at Work

Week 18: Layergloss

Week 17: Meetlink en Mipagar

Week 16: Ten Horses en Antecy

Week 15: Your Smart Butler

Week 14: Djuke It en Crowdale

Week 13: FSHN en Werk aan de Muur

Week 12: Qmaps en Thuisafgehaald.nl

Week 11: BarTune, Wereldradar en MyPrivateHotspot

Week 10: Widescript en Beatswitch

Week 9: Sweebr en Chummee

Week 8: Qwebbl en Sindo

Week 7: PeerReach en SimLike

Week 6: Infotron en Togather

Week 5: Blitsen, Veilingverhuur en CodeAcademy

Week 3: Paypool en Bonnevoy

Week 2: Flirtsmart en Zapaday

Week 1: Smartspotter en Autotreffer

Weekoverzichten uit 2011:

Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision

Week 49: Gidsy en WappZapp

Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl

Week 47: Pleasecycle, SaveUp en Redcritter

Week 46: Arabischewijn.nl, Chaptur en BIZcount

Week 45: Adcup, Directles.nl en Chime.in

Week 44: Shall I Buy, Deal Sellers en SEO Visuals

Week 43: Appatize, SellAnAp en de Vermogensmediair

Week 42: Bloeikapitaal, BidMyBill en Solve Media