Laten we in 2019 minder promotie-artikelen weggeven

Tote bags, USB-sticks en schriften met een bedrijfslogo erop: laten we in 2019 een punt zetten achter de productie van dit soort zinloze prullaria. Het is onnodig verspillend en je kunt je marketingbudget veel slimmer uitgeven.

2018 was het jaar van de productiehel van Tesla, het Cambridge Analytica-schandaal van Facebook en de felle discussie rondom de platformeconomie. Allemaal belangrijk, maar voor mij persoonlijk was het vooral het jaar van verhuizen naar een nieuw appartement. Een zogeheten opknapper, maar goed: je moet wat als starter in de de oververhitte Amsterdamse koopmarkt.

We zijn een – laten we zeggen – enerverend jaar van kitten, schilderen en kastjes in elkaar timmeren verder. Een ‘renovatiehel’, zou Elon Musk het ongetwijfeld hebben genoemd. De inhoud van de laatste onuitgepakte dozen heeft dan ook nu pas zijn weg naar mijn kasten gevonden. Tijdens het ordenen van je spullen, bepaal je voor jezelf wat een plek in de kast verdient en wat goed is voor een enkele reis naar de prullenbak.

Promotie-artikelen

Mijn blik viel hierbij geregeld op de indrukwekkende verzameling promotie-artikelen die ik door de jaren heb opgebouwd. Tote bags van ondernemersfeestjes vol met allerhande reclamefolders, stresspoppetjes, pennen, USB-sticks, schriften en ga maar door – allen vanzelfsprekend voorzien van een bedrijfslogo. Wie, zoals het een redacteur van Sprout betaamt, geregeld ondernemersavonden bezoekt, zal erover mee kunnen praten. Na afloop van zo’n evenement krijg je doorgaans een goodiebag in je handen gedrukt. Weigeren is op zo’n moment toch ietwat onbeleefd.

Toch zou ik dat vaker moeten doen, want na het maken van een kritische schifting, bleek dat alleen een fles wijn en een boek het lot van de prullen-, dan wel textielbak bespaard bleef. Ik zie mezelf niet echt door de stad lopen met een tasje om mijn schouder voorzien van het logo van een techbedrijf of een dagblad, net zo min als ik een verzameling USB-sticks met allerhande bedrijfslogo’s nodig heb. En met mij denk ik velen.

Ik ben benieuwd hoe vaak dit soort producten gemiddeld gebruikt worden voordat ze in de prullenbak belanden. Ik vermoed dat het niet vaker zal zijn dan een paar keer, vanwege het prominente bedrijfslogo op de producten. De meeste mensen zullen immers niet graag rondlopen met marketingproducten, waardoor je een levende reclamezuil lijkt.

Circulariteit

Zonde dus, deze productietak. Al helemaal als je bedenkt dat we de komende decennia dreigen af te stevenen op een een ecologische crisis, die deels door de verspilling van materialen wordt veroorzaakt. We hebben met zijn allen de mond vol van begrippen als ‘circulariteit’ en ‘impact maken’, maar geven de ene na de andere tote bag of bedrijfsmok weg die niemand ooit zal gebruiken.

Het lijkt mij dan ook een goed voornemen voor 2019 om te stoppen met het maken van dergelijke promotie-artikelen. Laten we het geld dat we als ondernemers collectief aan goodiebag-prullaria uitgeven, nuttiger inzetten. Steek het bijvoorbeeld in online marketing, zodat je boodschap mensen bereikt zonder dat je wegwerpproducten hoeft te laten maken.

Wil je toch mensen bedanken voor hun aanwezigheid op een ondernemersavond? Ik stel voor ze dan iets in de culinaire sferen mee te geven, zoals de eerder genoemde fles wijn, bijvoorbeeld voorzien van je bedrijfslogo. Je gasten zullen het product daadwerkelijk gebruiken en verspillen er weer minder door. Bovendien houden ze er een positief gevoel aan je startup aan over. Dat is beter dan je schuldig voelen omdat je het zoveelste promotie-artikel ongebruikt bij het oud vuil zet.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.