Deze 6 bedrijven nam John de Mol over op jacht naar het grootste media-imperium 

John de Mol trekt miljoenen uit om van Talpa Networks een nieuw mediamerk te maken waar consumenten en adverteerders niet omheen kunnen. Deze week voegde hij een reclamebureau toe aan zijn arsenaal. Dit zijn de bedrijven die hij de afgelopen 2 jaar inlijfde.

John de Mol, met afstand de meest succesvolle media-ondernemer van Nederland, werd groot met tv-formats als Medisch Centrum West, Big Brother en The Voice. Maar ondertussen bouwt hij het liefst aan een eigen mediamerk.

Ondanks eerdere f*ckups: de zender Tien flopte in 2007. In 2017 mislukte een bod op Telegraaf Media Groep (TMG), het moederbedrijf van de gelijknamige krant (die uiteindelijk in handen kwam van het Belgische Mediahuis).

Op andere vlakken had De Mol veel meer succes. Nadat Talpa samen met Sanoma in 2011 het Nederlandse deel van SBS overnam van het Duitse bedrijf ProSiebenSat.1, kocht De Mol Sanoma in 2017 uit. Zo bezit de mediamagnaat nu SBS 6, SBS 9 en Net 5, de radiostations Radio 538, Veronica, Sky Radio en Radio 10 en de onlinediensten Juke en Kijk.

Vuist maken

Maar De Mol is nog lang niet tevreden. Met Talpa (‘mol’ in het Latijn) wil hij een nationaal medianetwerk van kranten, televisie en radio optuigen. Hij wil daarmee ook een vuist maken tegen de groeiende macht van Google en Facebook, zei hij al in 2017 bij de lancering van Talpa Network, een paraplumerk waaronder de media-ondernemer sinds dat moment al zijn tv- en radiozenders efficiënt laat laten samenwerken.

Internationale bedrijven domineren te veel, vervolgde hij. “Het is om je groen en geel te ergeren dat het nieuwe kabinet blijft steken bij de constatering dat er een stevige publieke omroep moet bestaan, maar geen woord besteedt aan de bescherming en versterking van de mediasector als geheel.”

De Mol strikte ook meerdere sterren, zoals Wendy van Dijk, Gordon, zoon Johnny de Mol, VI-trio Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen en radio-dj’s Giel Beelen en Gerard Ekdom. Maar om te komen tot een groot, allesoverkoepelend mediabedrijf dat online een flinke vinger in de pap heeft, is nog veel meer nodig. Deze bedrijven nam De Mol sinds eind 2017 over.

November 2017: Emesa (Vakantieveilingen) 

Enkel als mediamerk – denk aan teruglopende reclame-inkomsten van televisie - ga je het niet redden, vermoedt De Mol. In november 2017 koopt hij daarom Emesa, het bedrijf achter Vakantieveilingen.nl. Het bedrijf (250 medewerkers) moest ‘de e-commerce-motor’ van Talpa worden, vertelde Emesa-ceo René Louter destijds aan Sprout.

Lees ook: 4 vragen aan de ceo van Emesa, de nieuwe ‘e-commerce-motor’ van Talpa

Maart 2018: persbureau ANP

De Mol wil ook een nieuwsmerk bouwen. Omdat de mediatycoon NU.nl niet te pakken kon krijgen, richtte De Mol zijn vizier op het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), de hofleverancier van nieuws voor talloze media.

De ondernemer wil die rol van het ANP naar eigen zeggen koesteren, want qua nieuwsvoorziening is er in Nederland “geen sterker merk dan het ANP”. “Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren.”

Vorige maand werd bekend dat ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen per 1 april ‘directeur journalistiek’ wordt bij Talpa.

Juni 2018: Hollandse Hoogte 

Via ANP koopt De Mol in juni vorig jaar fotobureau Hollandse Hoogte (de overnameprijs wordt niet genoemd). Bij het foto-agentschap zijn vijfhonderd fotografen aangesloten. Samen met de fotodienst van ANP beschikt het bedrijf nu over een database van bijna 125 miljoen beelden.

Door krachtenbundeling ontstaan synergievoordelen, met name op het vlak van marktbewerking, verwachtte algemeen directeur Martijn Bennis van het ANP. “Het ANP en Hollandse Hoogte hebben een eigen positie en in een combinatie kunnen we die het meest efficiënt benutten.”

November 2018: StukTV

Koop een populair kanaal op YouTube en je bereikt in één klap een hoop jongeren. Dat is wat De Mol dacht toen hij in november vorig jaar een onbekend bedrag op tafel legde voor StukTV (in ieder geval meer dan 3 ton, zei oprichter Giel de Winter vorige maand tegen de Volkskrant). 

Het in 2012 opgerichte YouTube-kanaal van Giel de Winter, Stefan Jurriens en Thomas van der Vlugt telt ruim 2 miljoen abonnees en meer dan 800 miljoen views. Het was voor het voor het eerst dat een mediabedrijf in Nederland een YouTube-kanaal overnam.

“Zij spreken een doelgroep aan die via traditionele media heel moeilijk te bereiken is en wat ze maken is geweldig. Ik ben fan”, zei De Mol over de drie oprichters. “Met de overname van StukTV maken wij een statement: wij willen ook in het online social domein het Nederlandse mediabedrijf worden.”

Februari 2019: Linda

De Mol bevrijdde zus Linda voor 40 miljoen euro uit de klauwen van uitgever Sanoma. Daar maakte zij onder de vlag van Mood for Magazines het succesvolle blad en mediamerk Linda (230.000 magazines per maand). 

Behalve het blad gaat het ook om de titels Linda.meiden, de Linda foundation, L’Homo en de websites Lindanieuws en Linda.tv. Talpa wil het merk een boost geven op radio en televisie. Linda de Mol werd na de overname per 1 maart creatief directeur bij zender Net5. 

Sanoma was volgens haar “een goed huis”, maar De Mol vindt dat “de mogelijkheden die Talpa Network nu biedt beter passen bij de groeiambities van het mediamerk LINDA.”

Februari 2019: Brand New Telly 

Eerder deze week nam De Mol reclamebureau Brand New Telly over voor een onbekend bedrag. Daar wordt het Amsterdamse bedrijf de nieuwe eenheid ‘Talpa Network Creative’, zodat het mediaimperium een one-stop-shoploket wordt voor adverteerders.

Naast het ontwikkelen van reclame-ideeën moet Brand New Telly, bekend van campagnes voor Sourcy, ING en Lexus, ook creatieve concepten voor de kanalen van Talpa Network zelf gaan bedenken. 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl