Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Quick scan bedrijfsoverdracht in crisistijd

Het overdragen van je bedrijf doe je mogelijk maar één keer in je leven. En dan zit je ook nog eens in een recessie. Maar let op: uitstel is niet altijd de beste optie. Negen overwegingen.

1. Kennis is macht, dus oriënteer je van tevoren

Wat komt er zoal kijken bij bedrijfsoverdracht? Het is van groot belang dat je het lijvige antwoord hierop weet. Lees kranten als het Financieele Dagblad en vakbladen als Sprout. Volg Social Media en neem deel aan evenementen georganiseerd door experts in bedrijfsoverdracht; die worden vaak aangeboden door je bank of je brancheorganisatie. Zo vergaar je meer kennis, waardoor je meer inzicht krijgt in het overdrachtsproces en je dit proces efficiënter kunt doorlopen.

2. De wereld aan je vingertoppen: internet

Vooral de wat oudere ondernemer is onzeker over de rol die internet kan spelen in het overdrachtsproces. Simpel: gebruik internet om wijsheid te vergaren. Gratis artikelen, online stappenplannen, overzichten van verschillende partijen. Potentiële kopers plaatsen advertenties op online bedrijvendatabases, waarin ze aangeven op zoek te zijn naar een bedrijf in een specifieke branche. Houd hierbij wel de kwaliteit en betrouwbaarheid in de gaten van de websites: lees aandachtig hoe het selectieproces wordt doorlopen en hoe partijen vóór aanmelding gescreend worden.

3. Familiebedrijf? Vaak nog moeilijker…

Opvolging binnen de familie lijkt soms makkelijker dan daarbuiten. Ook hier is het echter van groot belang dat je je tijdig en goed op het proces voorbereidt. Juist bij overdrachten van familiebedrijven spelen emoties een extra grote rol. Denk hierbij aan het belang van een objectieve bedrijfswaardering wanneer niet alle kinderen betrokken zijn bij de overdracht.

4. Maak je bedrijf vast verkoopklaar

Voordat je een bedrijf  gaat verkopen, moet je het ‘verkoopklaar’ maken. Je wilt het immers zo aantrekkelijk mogelijk maken voor potentiële kopers. Om je bedrijf in optimale conditie te krijgen, kun je bijvoorbeeld besluiten te investeren in automatisering. Zo vergroot je de waarde van je bedrijf. Fiscaal juridische risico’s dien je te signaleren en te vermijden. Hou er rekening mee dat het verkoopklaar maken van je bedrijf wel 2 tot 5 jaar in beslag kan nemen. Het is belangrijk dat je niet alleen gedurende het verkoopproces, maar ook daarvoor, in de huid van de koper kruipt. 

5. Laat je bedrijf op waarde schatten

Slechts weinig ondernemers hebben een accuraat idee van wat hun bedrijf waard is. Een officiële waardering van je bedrijf geeft inzicht in hoe u de vraagprijs kunt opstellen. Ook is zo’n waardering zeer nuttig voor je toekomstige financiële planning. Bedenk hierbij wel dat de waarde voor het overgrote deel wordt bepaald door de prijs die de koper voor je bedrijf wil betalen. En dat is lang niet altijd de prijs die jij voor ogen hebt. 

6. Schakel direct hulptroepen in

Je doet er verstandig aan een adviseur in te schakelen als je van plan bent je bedrijf te verkopen. Adviseurs kunnen je helpen je bedrijf verkoopklaar te maken, kopers te vinden, juridische aspecten te bekijken en de financiën met je door te nemen. Fusie- en overnameadviseurs, advocaten, accountants en fiscalisten:  ze staan allemaal klaar om je te helpen, ieder in hun eigen expertiseveld. Zo kun jij blijven doen waar je goed in bent en neemt de adviseur dit werk deels uit uw handen. Op een aantal bedrijvendatabanken vindt je een overzicht van deze adviseurs. Bedenk ook hier dat de ervaring en kwaliteit van de adviseurs zeer belangrijk is: kijk niet alleen naar de prijs!

7. Uitstellen is niet altijd de beste optie

Nogal wat ondernemers stellen de overdracht van hun bedrijf momenteel uit. Begrijpelijk: ze vrezen dat de recessie de prijs voor hun levenswerk naar beneden zal halen. Uitstel is echter niet altijd de beste optie. Wat als je op korte termijn met pensioen wilt of moet, omdat je een bepaalde leeftijd hebt bereikt en/of gezondheidsklachten hebt? En wat als je in een branche werkt waar bepaalde ontwikkelingen een spoedige verkoop van uw bedrijf vereisen? In dergelijke gevallen zijn er meer mogelijkheden dan je wellicht denkt. Zo kan een gedeeltelijke verkoop van je bedrijf positief uitpakken. Het resterende deel kun je verkopen zodra de economie weer aantrekt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

8. Onderschat het overdrachtsproces niet

Gedurende het overdrachtproces is het mogelijk dat onverwachte zaken om de hoek komen kijken. Zo kan het gebeuren dat je een totaal ander type als potentiële koper krijgt dan je initieel had bedacht. Dit kan te maken hebben met de locatie van je onroerend goed, waar misschien meer waarde in zit dan verwacht. Daarnaast is het mogelijk dat bepaalde milieukwesties om aandacht vragen bijvoorbeeld bij bodemverontreiniging of de aanwezigheid van asbest en hoeveel het verwijderen hiervan kost wanneer de koper dit wenst. Haal er in dergelijke probleemgevallen meteen een expert bij.

9. Denk aan startende ondernemers

Zelfs in deze economisch lastige tijden zijn er mensen die actief zoeken naar een bedrijf ter overname. Deze groep potentiële kopers is misschien wel groter dan je denkt. Ze willen starten als ondernemer, maar kiezen ervoor minder risico te lopen door niet een bedrijf te starten maar juist een reeds bestaand bedrijf over te nemen. Door deze toenemende vraag kan het interessant zijn om juist nu, in economisch lastige tijden, te blijven zoeken en je bedrijf onder de aandacht te brengen bij deze doelgroep via verschillende adviseurs en online bedrijvendatabanken.