Paylogic verkocht; 'Kijk uit met Bitcoin'

Ondernemersnieuws vandaag: ID&T-eigenaar koopt nu ook Nederlandse ticketservice, Spotify betaalt 0,62 cent en crowdfundingrecord voor kinderhorloge.

1. Cyber Monday breekt records  

Amerikaanse webwinkeliers hebben de kassa opgemaakt: tijdens Cyber Monday, inmiddels traditioneel de dag waarop de online Kerstinkopen in de VS losbarsten, is vergeleken met vorig jaar met tussen de 16 en 21 procent gestegen, afhankelijk van welke marktonderzoeker je spreekt. Mobiel zit de groei er helemaal goed in: ruim de helft groeide het omzetaandeel van aankopen via mobiele apparaten, tot 17 procent. Zijn de winkeliers dolenthousiast? Mwoah, in voorgaande jaren stegen hun onlineverkopen nog met meer dan dertig procent.  

2. Eigenaar ID&T koopt Paylogic 

De Amerikanen van event- en entertainmentbedrijf SFX blijven shoppen in Nederland. Eerder dit jaar kochten ze al het imperium van Duncan Stutterheim, nu nemen ze een belang van 75 procent in ticketingbedrijf Paylogic. Ze betalen 16,5 miljoen dollar, waardoor ze Paylogic (ooit onder de naam Accepté een Sprout challenger) waarderen op 22 miljoen dollar. Paylogic uit Groningen is opgericht in 2005 en verzorgt de online kaartverkoop voor evenementen. Het regelt ook dat die tickets bij de ingang kunnen worden verwerkt. Een prima combinatie met de know-how van dance-events die Stutterheim ID&T al bij SFX inbrengt.

3. Zusje Zalando haalt 112 miljoen op

De broertjes Samwer blijven maar geld aantrekken voor hun copy-paste e-commerceconcern Rocket Internet. Voor het Aziatische zusterbedrijf van Zalando, Zalora, hebben ze in een nieuwe financieringsronde 112 miljoen dollar opgehaald om hun Europese succesverhaal over te doen in het Verre Oosten. Zalora haalde eerder dit jaar al 100 miljoen dollar op om te groeien in acht Aziatische markten met in totaal 600 miljoen consumenten. Alleen dit jaar al haalden de Samwers meer dan 1 miljard dollar op, voor hun meer dan 75 startups. Behalve met Zalando zijn ze in Nederland actief met betaaldienst Payleven en boodschappenbezorger HelloFresh.
 

4. 'Kijk uit met Bitcoin'

Toezichthouder De Nederlandsche Bank is bezorgd over de almaar stijgende populariteit van de virtuele munt bitcoin. De koers gaat alle kanten op en als er een technische storing optreedt, kan de valuta zo maar verdampen. DNB waarschuwt consumenten hiervoor op zijn website en volgt de populariteit van virtuele valuta als de bitcoin en litecoins 'met aandacht'. En oh ja: het depositogarantiestelsel is niet van toepassing op bitcoinrekeningen.

5. Spotify betaalt 0,62 cent per liedje

Om klagende artiesten de mond te snoeren, geeft muziekdienst Spotify inzage in zijn boeken. Op de website SpotifyArtists laat het zien hoe het in de inkomsten terugsluist naar de musici. Dit jaar alleen al gaat het om een half miljard dollar. Daarvoor is flink wat uurtjes geluisterd, want de vergoeding komt maximaal neer op 0,62 cent per gestreamde song. Artiesten en hun managers krijgen overigens ook beschikking over analysetools waarmee ze precies kunnen volgen wanneer en waar er naar hun matteriaal wordt geluisterd. Leuker kan Spotify het niet maken.

6. Jumbo sponsort NFC-startups

Best cool van de familie Van Eerd: met hun supermarktketen Jumbo worden ze sponsor van Startupbootcamp, en wel het programma NFC & Contactless, waarin startups aan de slag zijn met draadloze technologie voor betalingen en scannen. De samenwerking duurt drie maanden, Jumbo levert retailexperts en geeft inzicht in klantgedrag en zijn behoeften. Het NFC & Contactless-bootcamp is overigens al in volle gang: op 14 januari geven de startups hun demo day.

7. Record crowdfunding voor Kidswatcher

En speaking of which: een van de startups uit Startupbootcamp heeft deze week een Nederlands crowdfundingrecord gevestigd. Watcher Enterprises, dat met zijn concept voor een kinderhorloge dat op afstand laat weten waar de drager uithangt de NFC-pitches won, haalde in een paar dagen tijd 185.000 euro op via Symbid. In ruil voor aandelen: het horloge dat contact maakt met de smartphone van pa en ma moet nog worden ontwikkeld. Watcher won vorige week ook al The Next Entrepreneur 2013, de starterswedstrijd van MKB Nederland en de Rabobank.

 

Tot zover de Sprout update van woensdag 4 december. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!