‘Gevoelige werknemers zijn de vernieuwers binnen je bedrijf’

Sensitieve werknemers heb je nodig binnen je onderneming, maar behandel ze wel op de juiste manier. Schrijver en HR-manager Eveline Baar (45) legt uit hoe.

Als HR-manager bij de politie krijgt Baar dagelijks te maken met zogeheten hoogsensitieve werknemers; gevoeligere medewerkers die relatief snel geprikkeld raken. Een doodnormaal verschijnsel, één op de vijf mensen is het. Als je hoogsensitieve werknemers op de juiste manier inzet, kunnen ze bijzonder waardevol zijn voor je bedrijf, weet Baar. Ze schreef over dit onderwerp het boek Sterk voelen op het werk.

Hoe merk je dat medewerkers hoogsensitief zijn?
“Ze hebben een sterk inlevingsvermogen. Hoogsensitieve medewerkers zijn betrokken bij hun omgeving en weten gemakkelijk connecties te maken. Ze vragen hoe je weekend was en weten wanneer mensen jarig zijn. Ook hebben ze een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Ze vinden het al snel oneerlijk als zaken niet volgens de juiste procedures verlopen."

"Het is trouwens een misverstand dat hoogsensitieve medewerkers altijd vrouwen zijn. Mannen zijn het net zo vaak. Voor hen kan het wel eens moeilijk zijn, omdat hun omgeving sneller van hen verwacht dat ze zich macho gedragen.”

In welke sectoren werken veel hoogsensitieve mensen?
“Hoogsensitieven hebben vaak een bepaalde passie die ze willen naleven en ze zijn sneller maatschappelijk georiënteerd. Ze concentreren zich op de werkvloer dan ook in de zorg, het onderwijs, in overheidsorganen en in de creatieve sector. Hoogsensitieven kunnen overigens ook prima functioneren in grote bedrijven met aandeelhouders, zolang ze de meerwaarde van hun werk maar kunnen zien.”

Wat zijn de krachten van hoogsensitieve medewerkers?
“Ze hebben zowel oog voor de grote lijn van je bedrijfsvoering als voor details. Dat is een groot voordeel. Je ziet dit niet veel bij andere werknemers. Hoogsensitieven zijn daarom ook goede adviseurs, want ze kunnen een gewogen oordeel vellen.”

Hoogsensitieve mensen hebben oog voor zowel details als de grote lijn. Dat zie je niet vaak.

“Ook kunnen ze zich goed inleven. Hoogsensitieve werknemers kunnen daarom goed met klanten omgaan. Ze kunnen goed luisteren en voelen snel aan wanneer een klant geïrriteerd is. Ze kunnen problemen sneller oplossen, zodat de klant tevreden ophangt. Ook zorgen hoogsensitieve mensen vaak voor heel verrassende en creatieve oplossingen binnen je bedrijf. Ze komen daarom goed tot recht binnen brainstormsessies. Het zijn de vernieuwers binnen je organisatie.”

Wat zijn de valkuilen bij hoogsensitieve medewerkers?
“Ze kunnen een overdosis aan prikkels binnenkrijgen. Zowel geluid, smaak als reuk kan hen tot last zijn. Zo kunnen ze sneller geïrriteerd raken van een appel die ligt te stinken in de prullenbak, of van collega’s die bij de koffieautomaat druk staan te praten. Terwijl andere werknemers een soort filter hebben voor ruis, ontbreekt dat bij hoogsensitieve werknemers. Het is niet zo dat ze sneller huilen op de werkvloer, maar wel worden ze bijvoorbeeld sneller moe.”

Hoe voorkom je dat hoogsensitieve medewerkers overprikkeld raken?
“Creëer een rustige plek voor hen op het kantoor. Stel dat je een open kantorruimte hebt, dan kunnen hoogsensitieve medewerkers al snel last krijgen van hun collega’s. Als je een open bureau-vergadering houdt, krijgen hoogsensitieve medewerkers bijvoorbeeld alles mee wat je zegt. Geef ze daarom de mogelijkheid zich af en toe terug te trekken in een afgesloten ruimte.”

Is thuiswerken ook een alternatief?
“Soms kan het een uitkomst zijn, maar het is beter als er een rustige omgeving op de werkplek is. Iedereen heeft namelijk de sociale impuls nodig van bijvoorbeeld het gesprek bij de koffieautomaat. Dat soort sociale momenten mis je als je thuiswerkt. Wel kan het soms lekker zijn om even thuis te werken, als afwisseling.”

En hoe zit het met ondernemers? Zijn zij zelf vaak hoogsensitief, of juist niet?
“Zij zijn dat relatief vaak. Hoogsensitieven zijn innovatief en hebben vaak een maatschappelijke drive. Ze willen een toegevoegde waarde hebben. Het zelfstandig ondernemerschap past heel goed bij dit soort mensen. Als ondernemer kunnen zij hun eigen koers kiezen en voor hun passie gaan. Belangrijk voor hen is dat ze vasthouden aan wat hun drive was toen ze hun onderneming startten. Zodra je concessies gaat doen, kun je je bevlogenheid als ondernemer kwijtraken.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.