5 redenen waarom je vandaag nog van stages een topprioriteit moet maken

Het ultieme geheime wapen in de war for talent? Geweldige stages, zegt Maarten Brand. Hij schreef een nieuw boek om ondernemers te helpen in de strijd om jong talent.

De stage staat bij te weinig bedrijven bovenaan de prioriteitenlijst als het om recruitment gaat, stelt stage-epert Maarten Brand. “En dat terwijl het zo’n belangrijk, nuttig en slim instroommiddel voor jong talent is.” Nadat blik op Managementboek.nl en Bol.com leerde dat er nog geen stageboek voor bedrijven bestond, stortte Brand zich op ‘Het grote stageboek voor werkgevers', dat vorige week verscheen.

Brand merkte tijdens bezoeken aan MBO’s en HBO’s dat er weliswaar genoeg bedrijven zijn om uit te kiezen, maar dat die bedrijven niet altijd weten hoe ze een goede stageplek kunnen bieden. Schrijnende gevallen zag hij ook. Zo zijn er bedrijven waar stagiairs de hond moeten uitlaten, of met het kind van de eigenaar naar de speeltuin worden gestuurd. De samenwerking met de school kan ook te wensen overlaten. Een bedrijf dat onderdak bood aan studenten it en bouwkunde merkte na tien weken dat stagiairs ineens terug moesten naar school.

Voor het onderwijs zijn stages van toenemend belang, zegt Brand. “Er wordt meer gepusht dat bedrijven een grotere rol krijgen in het onderwijs. Op school leer je niet meer, in het werkveld zie je de nieuwste technieken.“ Brand vertelt over een onderzoek waarbij studenten werd gevraagd van wie ze liever een gastles zouden krijgen: Beyoncé, Messi of een lokale ondernemer. De lokale ondernemer won. Brand: “Studenten weten ook wel dat de kans om Byeoncé te worden klein, is, maar een lokale ondernemer is wel realistisch.”

(not) Booking

Je hoeft niet per se naar Booking.com om een toffe stage te lopen

Brand wil een misverstand uit de wereld helpen: “Ik hoorde studenten in Haarlem zeggen dat een stage in die stad er niet in zat. Terwijl er honderden innovatieve ondernemingen zitten waar je prima terecht kan. Je hoeft niet per se naar Booking.com om een toffe stage te lopen. Ook bij kleinere startups kun je prima terecht. Die passen met hun groeimindset goed bij studenten. Wat je wel merkt is dat veel bedrijven in de begeleiding tekortschieten. Misschien is de werving goed, maar kun je de introductie beter doen. Als je de begeleiding terug kan brengen van 2 naar 1 uur per week, dan bespaar je ook nog eens veel tijd.” 

Een goede stageplek is volgens Brands eentje waarbij zo veel mogelijk mensen in een bedrijf verantwoordelijkheid dragen voor de stage. Het hele bedrijf is ingericht op werken met talent en heeft daarvoor een heldere structuur. “Ze bereiden jonge mensen goed voor, en weten hoe ze dat op een slimme manier over kunnen brengen. Een bedrijf in mijn woonplaats Haarlem, digitaal bureau Tjuna, heeft daarvoor bijvoorbeeld een eigen academy ingericht. Het legt ze geen windeieren, want mede door die stages groeien ze als kool.”

Kortom, de ideale stage is er een waar het bedrijf, maar ook de student, alles uithaalt wat er in zit. “Anders is het alleen maar iemand die een half jaar koffie komt drinken.”

Brand geeft 5 redenen om stages meer aandacht te geven:

1. Een stage is duurzaam

“Een sollicitatiegesprek duurt vaak nog geen uur, een stage altijd langer. Waar kun je jezelf een beter beeld vormen van een potentiële medewerker? Precies. Niet voor niets noem ik de stage ook wel ‘een sollicitatiegesprek van 20 weken’. Een stage is een uitgelezen kans om een jong iemand binnen te halen en samen te ontdekken of jullie bij elkaar passen. Niet in een kamertje met een kopje koffie en een cv vol loze termen als ‘proactief’ en ‘geen 9-tot-5-mentaliteit’. Of in een videopitch waarin de kandidaat enorm zijn best zit te doen om het beste beentje voor te zetten. Tijdens de stage zie je écht wat iemand kan, waar iemands ontwikkelkansen liggen en of hij of zij in jouw team past. Andersom heeft de stagiair de kans om te kijken of jouw bedrijf bij hem of haar past. En of het beroep echt is wat hij er van verwacht. Zo kun je na de stage een weloverwogen keuze maken of je met elkaar doorgaat of niet.”

2. Een stage is goedkoop

“Stagiairs zijn een spotgoedkoop wervingsmiddel. Dat is een beetje een gevaarlijke uitspraak, omdat ik wil voorkomen dat ik stagiairs wegzet als ‘goedkope handjes’. Dit zijn het niet! Een goede stage is een traject waarin de stagiair in staat is zich inhoudelijk te ontwikkelen binnen een organisatie. Maar een stagiair is wel een voordelige manier om kennis te maken met jong talent. Veel goedkoper in ieder geval dan een werknemer die je via een bureau werft, of via een dure reclamecampagne in allerlei media.”

3. Je loopt weinig risico

“Toegegeven: een stagiair kán tegenvallen. We kennen allemaal wel verhalen van stagiairs die na een paar dagen toch niet in het team blijken te passen, of er de kantjes vanaf lopen en de hele dag zitten te whatsappen. Maar dat soort verhalen hoor je ook
over nieuwe medewerkers. Blijkt tijdens de stage dat jouw organisatie en de stagiair toch niet bij elkaar passen? Dan heb je iemand leren kennen die niet past bij jou zonder dat diegene direct vol op je begroting drukt. En de stagiair heeft een waardevolle leerervaring opgedaan waardoor hij of zij beter weet wat wél past. Een ‘echte’ baan die niet blijkt te passen is voor een starter op de arbeidsmarkt veel vervelender dan een stage die niet aan de verwachtingen voldeed.”

4. Je bent er op tijd bij

“Ken je de term ‘groenpluk’? Dat duidt op het steeds vaker voorkomende fenomeen dat organisaties jongeren in dienst nemen nog voordat de opleiding is afgerond. In de huidige arbeidsmarkt moet je als werkgever blijkbaar vroeg in beeld komen bij het talent. Stages zijn een geweldig instrument dat in principe hetzelfde mogelijk maakt, maar dan op een sympathieke manier. Met een stage laat je iemand al warmlopen voor jouw bedrijf, en kun je een talentpool opbouwen van mensen die je bedrijf al kennen en dus minder inwerktijd nodig zullen hebben. Iemand die 6 maanden bij jou heeft rondgelopen weet al precies hoe de vork in de steel zit.”

5. Een stage krijgt veel waardering

“Uit de Nationale Studenten Enquete 2017 en de BPV monitor (BPV staat voor Beroepspraktijkvorming, oftewel: stage) blijkt dat studenten een stage hoog waarderen. In de NSE 2017 scoorde de stage zelfs het hoogst van alle studieonderdelen. Als je ervoor kunt zorgen dat jouw organisatie volledig is ingericht op het bieden van goede stages, dan is dat fantastisch nieuws voor jouw employer branding; je kweekt er ambassadeurs voor jouw organisatie. Dat is niet alleen prettig naar de studenten die elkaar onderling enthousiaste verhalen over jou zullen vertellen (wat dan weer goed nieuw is voor jouw bedrijf).”

“Ook de onderwijsinstelling zal komende stagiairs dan actief op jouw bedrijf gaan wijzen. Want vergis je niet; onderwijsinstellingen hebben stageplekken genoeg in de aanbieding. Goede stageplekken zijn een stuk lastiger te vinden. Zo bouw je aan dat geweldige imago waarmee je een magneet wordt voor studenten en onderwijsinstellingen die talent vanzelf jouw kant opsturen.”

Het grote stageboek voor werkgevers’ (29,50 euro) verscheen deze maand bij Uitgeverij Haystack

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl