5 tips om je beter te concentreren op de werkvloer

Heb je wel eens concentratieproblemen op je werk? Je bent niet de enige. Wil je je concentratie maximaliseren, gebruik dan deze vijf tips.

Op de werkvloer is het een feest aan binnenkomende mailtjes en piepende smartphones. De open werkvloer is hip onder jonge bedrijven en de pingpongtafel is zelfs al een klassieker in startupkantoren. Het kantoorleven is er in enkele decennia veel gezelliger op geworden, maar hoe blijf je geconcentreerd als de pingpongballen je om de oren vliegen? 

Jack Kosakowski tackelt zijn concentratieproblemen in vijf stappen

Jack Kosakowski weet alles van concentratie. Hij moet wel. Kosakowski heeft namelijk ADHD. Op de middelbare school kon hij zich nooit goed op de stof concentreren en zijn studententijd spendeerde hij vooral aan uitgaan, want, zo redeneert Kosakowski: daarbij hoef je je niet te concentreren.

Toen Kosakowski aan zijn werkende leven begon, wist hij: de knop moet om. Hij was er inmiddels achter dat hij ADHD had en wilde zijn problemen op de werkvloer zo goed mogelijk bestrijden. Dit is uiteindelijk gelukt; hij is nu ceo bij een marketingbureau.

Tegen Harvard Business Review legt Kosakowski in vijf stappen uit hoe hij zijn concentratieprobleem dagelijks oplost. Omdat naar schatting 2 tot 7 procent van de Nederlandse kinderen ook aan ADHD lijdt en nog veel meer mensen geregeld last hebben van concentratieproblemen, delen we zijn tips op Sprout. Het is een mooie boodschap: ook al heb je ADHD- of een ander concentratieprobleem, je kunt alsnog ceo worden.

1. Vind een rol die past bij je persoon

De tip voor meer concentratie: doe iets wat je leuk vindt

Wanneer kun je je het beste concentreren? Juist, ja: als je iets doet wat je leuk vindt. Kosakowski geeft als voorbeeld dat hij voor een salesvak koos, omdat zijn passie hier lag. Hij besloot zich te richten op social selling, dus sales via social media. Op deze manier kan hij korte, geschreven berichten sturen naar businessleiders over de wereld.

2. Schrijf je taken iedere dag op

Het is belangrijk om iedere dag te noteren welke taken je moet uitvoeren. Kosakowski heeft een grote whiteboard op zijn bureau staan, die hij als zijn bijbel beschouwt. Hij zorgt ervoor dat hij met één taak tegelijkertijd bezig gaat. Om ervoor te zorgen dat hij zo weinig mogelijk wordt afgeleid, verbergt hij magazines en andere prullaria in een speciaal vakje in zijn bureau.

3. Structureer je dagen

Welke structuur je toepast, hangt af van je voorkeuren

Structuur werkt. Daarom past Kosakowski orde en regelmaat toe in zijn werkschema's. Zoals ieder mens heeft hij grote en minder grote taken. De forse klussen plant hij standaard in op de woensdag. De minder grote klussen doet hij dan op de andere werkdagen. Welke structuur je gebruikt, verschilt per persoon. Misschien hou je er wel van om grote taken en kleine taken af te wisselen per dag. Waar het uiteindelijk om gaat: probeer een bepaalde structuur toe te passen.

4. Multitask niet gedurende gesprekken

Je doet het zo snel terwijl je met iemand belt: even een mailtje checken, of even een nieuwswebsite bekijken. Fout, aldus Kosakowski: mensen hebben het snel door als je er niet helemaal bij bent tijdens een gesprek. De ondernemer kiest er daarom voor om zich volledig op een gesprek te richten. Hij scant conversaties niet, maar gaat er helemaal voor. Belangrijke zinnen schrijft hij zelfs op, als oefening om zichzelf er zo goed mogelijk bij te houden.

5. Zorg ervoor dat iemand een oogje in het zeil houdt

Een bekende kan je helpen om je concentratiedoelen te behalen

Heb je concentratieproblemen? Dan kan het helpen om iemand te hebben die als mentor fungeert om je concentratie hoog te houden. Dat kan je co-founder zijn, een werknemer of - als je zelf geen onderneming hebt - een manager of je ceo. Voor Kosakowski is het zijn vrouw; een partner in zijn bedrijf. Ze houdt een oogje in het zeil over zijn whiteboards en kalender.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl