Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips om werknemers te motiveren

Ben je ontevreden over de productiviteit van je team? Je wilt dat je medewerkers zich beter inzetten? 5 tips om je werknemers te motiveren.

Je hebt het misschien veel te druk om je met de sores op de werkvloer bezig te houden. Veel je liever ben je op pad, zit je aan tafel met klanten en signaleer je nieuwe kansen. Toch kan het geen kwaad om af en toe op de zeepkist te gaan staan en aandacht aan voor je team te hebben. Hoe zorg je ervoor dat ze zich honderd procent voor je inzetten? De vijf tips:

1. Laat werknemers andere werknemers in het zonnetje zetten

Een manager of een andere medewerker in je bedrijf heeft een mijlpaal bereikt. Die persoon houdt dan natuurlijk een presentatie ten overstaande van het bedrijf. Zorg ervoor dat die persoon degene die hem of haar het meest geholpen heeft bij het project in het zonnetje zet, door de naam van die persoon te noemen en hem of haar persoonlijk te bedanken. 

2. Drink een drankje

Je kunt het wekelijks doen, of één keer in de maand. Het is belangrijk om een terugkerend moment te pakken waarin je met collega’s een drankje doet. Duik op vrijdagmiddag voor een borrel de kroeg in of schuif de bureau’s opzij en maak zelf hapjes en open een flesje bier. Je schept zo een ontspannen sfeer waarin collega’s op een andere manier over werk kunnen praten en elkaar beter kunnen leren kennen. Je moet dit op een natuurlijke manier doen, als het niet in je aard zit om opeens je stropdas af te doen en je voeten op tafel te gooien moet je dat dan ook vooral niet doen. 

3. Beloon mensen op basis van hun prestatie niet op basis van hun positie

Je wilt geen cultuur creëren waarin privileges zijn verbonden aan functies. Dat werkt demotiverend voor werknemers. Dat betekent: geen aparte parkeerplekken voor ‘het hoge management’, dure lunchmeetings, of alleen een extra bonusuitkering voor senior salesmanagers. Het probleem namelijk met het koppelen ervan aan een functie is dat mensen streven naar één van die specifieke functies, omdat er van de ‘functies met priviléges’ nu eenmaal schaars. Dat kan competiedrang oproepen bij mensen, maar veel waarschijnlijker is het dat medewerkers er moedeloos van worden. Ze zien een doel voor zich dat ze toch nooit zullen halen. Je kunt nog steeds die goede parkeerplek weggeven, maar doe dat op basis van wat iemand gepresteerd heeft. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Zorg voor een spelelement in het werk 

Gamifaction (spelementen toepassen in een context buiten videogames) zie je staat vaker terug op websites en in communicatie richting de doelgroep. Je kunt het ook op de werkvloer toepassen. Zorg bijvoorbeeld voor een bord waarop je op een heldere manier de resultaten van de teams in je bedrijf weergeeft. Het is natuurlijk iets dat je al langer terugvindt op salesafdelingen, maar je kunt het ook daarbuiten toepassen. Zorg ervoor dat je een kwaliteitsscore kan hangen aan de producten of diensten die een manager en zijn groep aflevert. De kracht van een spel: een competie-element werkt motiverend. Zorg er bij een competitie wel voor dat je groepen tegen elkaar laat ‘strijden’ en niet tegen individuele personen.

5. Zorg ervoor dat klanten-feedback ook je back office bereikt

De accountmanager krijgt misschien te horen hoe blij de klant is met een project. Of de klantenservice krijgt een lofzang als probleem is opgelost. Dit bereikt doorgaans niet de ‘codekloppers’ of de accountants in je bedrijf. Niets is fijner voor mensen om te zien dat hun werk, ook al zijn ze een schakel in een keten, een doel dient. Wat je kunt doen is klantenfeedback te e-mailen of op een andere manier te communiceren met de rest van je medewerkers. Wat ook goed kan zijn: nodig voor één van die vrijdagmiddagborrels eens een klant uit om te vertellen over haar business en hoe jouw bedrijf die verder heeft geholpen. Voordat je het weet zetten je medewerkers zich voor de volle honderd procent voor je in.