5 tips van groeigoeroe Verne Harnish om je bedrijf sneller te laten groeien

Om je bedrijf zo snel mogelijk te laten groeien geeft Rockefeller Habits-schrijver Verne Harnish deze 5 tips. De goeroe in het snel ontwikkelen van bedrijven sprak met Sprout en gaf deze handreikingen om je team te verbeteren op basis van zijn nieuwe boek 'Scaling Up'. 

Een goed team aan medewerkers is volgens Harnish eenvoudig te herkennen aan twee kwalificaties: krijgt iedereen evenveel tijd om te praten in vergaderingen en zijn de teamleden verbonden op een empatisch level. Oftewel: waardeer je elkaar als mensen in plaats van alleen als collega's? Om de mindset van die mensen goed te krijgen heeft hij deze vijf praktische tips: 

1. Gebruik de lifeline-opdracht

Haast iedereen heeft wel ooit voor een bedrijf gewerkt waarbij je weliswaar iedere dag met de mensen om je heen de uren doorbrengt maar geen idee hebt wie die mensen eigenlijk zijn. Om dat te doorbreken is er de lifeline-opdracht: deel 4 of 5 hoogte- of dieptepunten uit je eigen leven. En vertel erbij op welke manier je dat geraakt heeft. Behalve dat je elkaar zo op een betere manier leert kennen helpt het ook om de reactie van de ander te begrijpen. Als jij een goedbedoelde opmerking plaatst en de ander heel boos reageert bijvoorbeeld. 

2. Vergader met een timer

Bij iedere vergadering zet je de gesprekken over iemands privé-leven voort; begin iedere vergadering met een update van je teamleden: een positieve en een negatieve ontwikkeling. Om nu te voorkomen dat er oeverloze gesprekken uitkomen over de kampioenskansen van iemands sportteam of kroegavonturen houd je er een timer bij: iedereen heeft maximaal drie minuten de tijd. 

3. Continue feedback

"Een van de redenen waarom Candy Crush zo'n succes is geworden is omdat je direct weet of je stap de goede is. Zo werkt het ook met feedback." De tijd van jaarlijkse feedback gesprekken ligt dan ook ver achter ons als het aan Harnish ligt. Om het proces te stroomlijnen is het volgens de Rockefeller Habits-auteur belangrijk om dagelijkse vergaderingen te hebben in de vorm van huddles: vergaderingen van vijf minuten waarin je de belangrijkste to-do's doorneemt en beknopt zegt wat er wel en niet goed ging bij de vorige taak. 

4. Laat je medewerkers de strategie plannen

Een top-down-structuur is achterhaald als het aan Harnish ligt. Splits het plannen van de strategie uit in twee onderdelen: het bedenken van de doelen en het inplannen van de taken. Als oprichter(s) zet je de stip aan de horizon: waar willen we staan over tien jaar? De weg daarnaar toe laat je over aan de medewerkers zelf. "Niemand wil verteld worden wat hij of zij moet doen, als je de mensen zelf laat kijken wat ze kunnen zullen ze onder peer pressure proberen om de hoogst mogelijke doelen te zetten." 

Dat er een planning is voor over tien jaar is helemaal geen luchtkastelen bouwen volgens Harnish. "Als Mark Zuckerberg zulke doelen kan zetten in de hyper snel veranderende wereld van de sociale netwerken dan kan zo'n plan overal."

5. Lange termijn doelen, korte termijn taken

Zelfs op de Olympische Spelen kijken we liever naar de 100 meter sprint voor de mannen met de bijbehorende ego's en dansjes dan naar het oorspronkelijke Olympische programma met de marathon, volgens Harnish. Een gedachtegoed dat je ook binnen je bedrijfsvoering moet toepassen: deel die grote tien jaren plannen uit in 'volgende heuvels' die in korte termijn zijn op te lossen. 


Tijdens de Masterclass ScalingUp op 8 november, georganiseerd door de ScaleUp Company, geeft Verne Harnish een dag lang uit leg over de geheimen van bedrijfsgroei. Wil je meer weten of je aanmelden? Klik dan hier.

Is Freelance redacteur voor de website van Sprout.

Via de mail bereikbaar op tijmen@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!