Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Coolblue zoekt 100 IT’ers

Pieter Zwart gaat er met Coolblue altijd vol in. Nu opent hij een internationaal arbeidsmarktoffensief om 100 developers binnen te halen voor zijn webwinkels. 'Die zijn in Nederland gewoon onmogelijk te vinden.'

Hij is van begin tot eind Engelstalig, de nieuwste website van Coolblue: CareersAtCoolblue.com. Ceo en mede-oprichter Pieter Zwart heeft voor zijn snel groeiende e-commercebedrijf een recruitmentsite neergezet die tot ver buiten de landsgrenzen nieuwsgierig moet maken naar de Rotterdammers en hun oranje-blauwe winkel. Met per vacature een video die goed weergeeft waaruit de werkzaamheden bestaan, een linkje naar Google Streetview voor een indruk van het nieuwe hoofdkantoor en alle toeters en bellen die uitstralen waar het bedrijf voor staat.

Offensief

De site is onderdeel van het offensief dat Pieter Zwart heeft geopend om aan de juiste mensen te komen. Coolblue groeit dit jaar veertig procent, telt al 600 werknemers, onder wie enkele tientallen IT’ers. Maar de race om een topplek als webverkoper gaat door. Daarom is het aantal recruiters verdubbeld en investeert Zwart flink in LinkedIn, Facebook, Google en andere sites en communities waar hij hoopt zijn toekomstige werknemers te treffen. En dat is geen eenmalige actie. ‘We kunnen er nu 100 gebruiken. Maar als we die een keer hebben gevonden, kan het zomaar zijn dat we er tegen die tijd nog steeds 100 nodig hebben.’

Eigen technologie, eigen mensen

Er is, legt Zwart uit, namelijk niet zomaar een blik aan ontwikkelaars open te trekken die de voorkant en de achterkant van de etailer kan mee helpen uitbouwen. Want dat is al zo vanaf de tijd dat Zwart met zijn twee medestudenten Coolblue begon: de techniek achter het bedrijf is voor bijna 100 procent in eigen huis gebouwd. Onder het motto ‘elke dag een beetje beter’ zwoegt Coolblue continu aan zijn websites en processen. En daardoor zijn ook continue nieuwe mensen nodig, die in scrumteams alle onderdelen van de 300 webshops, de logistiek en andere backofficesystemen aanpakken en verbeteren.

Frankrijk, Portugal, Italië

En die zijn bijna onvindbaar in Nederland zelf. ‘Echt steengoeie developers, daar zijn er hier geen 100 van.’ Tijdelijke krachten of zzp’ers zijn geen oplossing. ‘We bouwen onze eigen systemen van de grond af aan op, telkens in kleine stapjes. Daarbij hoort dat we de mensen aan ons binden die de kennis hebben van onze eigen software. Als ze goed zijn, willen we ze houden.’  En daarom kijkt Coolblue inmiddels buiten de grenzen. ‘Het maakt mij niet uit van hoe ver ze moeten komen, we hebben hier alles in huis om ze over te laten komen en te huisvesten. Ik heb inmiddels mensen uit Portugal, Frankrijk en Italië aangenomen’. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Huis, partner, baan

Coolblue trekt alles uit de kast om het de expats naar de zin te maken. Daarvoor zet het alle middelen in die grote corporates als Shell en Unilever ook in stelling brengen: tijdelijke huisvesting? Geregeld. Hulp bij het vinden van een permanente woning? Natuurlijk.  Belastingadviezen, de partner helpen bij het vinden van een baan, een cursus Nederlands en jaarlijks een ticket naar huis? Check, check, check. Wat heeft alleen al het bouwen van die strakke recruitmentsite niet aan werk gekost? ‘Daar ga je al: die hebben we dus buiten de deur moeten laten maken, omdat we daar echt geen mensen voor vrij kunnen maken.’