Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De do’s en don’ts rondom flexibele krachten

Uitzendbureaus, zzp'ers en interimmers staan te springen om klussen. Tijd dus om de krenten uit de pap te halen. Waar moet je op letten?

Er zijn drie soorten flexwerkers:

 

1. Uitzendkrachten

Uitzendkrachten worden beloond volgens de CAO die in je bedrijf van kracht is. Het uitzendbureau verricht het zoekwerk en rekent daarvoor een marge, maar draagt geen risico. Wil je meer kwaliteit? Kies dan voor detachering. Dit type uitzendkracht is in vaste dienst bij het uitlenende bureau, daardoor liggen de tarieven hoger. Detacheringbureaus investeren meer in opleiding en coaching van hun krachten.

2. Interim professionals

Interim professionals plaats je op een belangrijke positie binnen je onderneming. Bij de selectie en onderhandeling focus je minder op de prijs en meer van de toegevoegde waarde op de kwaliteiten van de kracht.

3. Zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers)

Het werkniveau van zzp’ers kan uiteenlopen. Je hebt laaggeschoolde vakmannen in de bouw, maar ook hoogopgeleide managementprofessionals. zzp’ers zijn vaak opzoek naar lange opdrachten. Ze streven naar continuïteit.  

Waar moet je op letten bij het inhuren van flexibele krachten?

 

Do’s

1. Check altijd de VAR

Zzp’ers werken voor verschillende opdrachtgevers. Ze ontlenen daar hun status aan. Ze moeten bij de belastingdienst jaarlijks een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) aanvragen. Vraag erom. Het voorkomt dat je achteraf alsnog belasting en sociale premies moet afdragen. Als er in de VAR staat dat de diensten van de kracht worden aangemerkt als ‘resultaat uit overige werkzaamheden’ moet je zelf vaststellen of er sprake is van een zogeheten fictieve dienstbetrekking. Als daar sprake van is, heb je inhoudingplicht. Je kunt een toetsingsformulier opstellen en dat laten ondertekenen door de arbeidskracht. Dat geeft je meer zekerheid. Lees meer over de verschillende fictieve dienstverbanden op de site van de belastingdienst..

2. Maak een helder functieprofiel

Om de juiste medewerker op de juiste plek te krijgen maak je van te voren een functieprofiel. Maak een beschrijving van de opdracht, de benodigde opleidingen, kennis, ervaring en competenties. Voorkom dat er in je bedrijf voor een ‘simpel klusje’ een te hoog gekwalificeerde consultant uurtje-factuurtje zit te draaien.

3. Eerlijke functiebeschrijving

In tijden van economische neergang zijn interim professionals of zzp’ers minder kritisch in het aannemen van werk. Als de economie weer aantrekt en de krapte op de arbeidsmarkt terugkeert, groeien de eisen mee met de markt. Hoe de markt er ook voor staat: wees eerlijk en maak een functie niet spannender dan die is.

Don’ts

1. Conjunctuur negeren

Houd niet star vast aan de tarieven uit een mantelovereenkomst. In tijden van economische neergang heeft een detacheringbureau veel mensen op de bank zitten, zzp’ers en interimmers wachten thuis op je klus. Met andere woorden: er valt te onderhandelen over de prijs. Dat is iets anders dan uitknijpen, wees schikkelijk. Een goede relatie met je leverancier is belangrijker dan hoge kortingen. Dat voordeel zal je merken in tijden van hoogconjunctuur.

2. Met één leverancier werken

Werk in een krappe markt nooit met één leverancier. Er bestaat kans dat er niet geleverd wordt wanneer jij staat te springen om capaciteit. De vuistregel: drie tot vijf leveranciers per expertisegebied (hangt sterk af van je bedrijfsomvang).

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Kortetermijnvisie hanteren

Het afgelopen decennium was er een hausse aan nieuwe detacheringbureaus en consultancybedrijfjes. Velen van hen zijn alweer verdwenen. Zoek een bureau uit dat al een paar conjuncturele klappen heeft overleeft en weersta de verleiding om alleen te letten op scherpe tarieven en korte termijnwinsten.   

Boek

Lees meer over het inkopen van personeel en andere diensten het praktische naslagwerkje Vallen en opstaan, de do’s en don’ts uit de inkooppraktijk van Wim Nieland, Business Line Manager bij DPA Supply Chain en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Inkooopmanagement (NEVI Noord-Holland/Utrecht).