Dit Amsterdamse bedrijf haalde een recordomzet door op Bali te werken

De dertig medewerkers van Brandfirm, een marketingbedrijf uit Amsterdam, verplaatsen hun werk vanaf vandaag drie maanden naar Bali. Zo’n ‘werkvakantie’ kan een recordomzet opleveren, merkte het bedrijf. 

Brandfirm werkt met dertig online marketeers voor bedrijven zoals Blokker, TNS Nipo en BandenConcurrent. In 2016 kwam oprichter Daan Smit – even helemaal klaar met de winter – met het spontane idee om een maand naar Bali te vertrekken. 

“De rest pakte dat serieus op en voor we het wisten, waren we plannen aan het maken om het hele bedrijf naar Bali te gaan”, zegt directeur Christiaan Pol. “We hebben eigenlijk redelijk ondoordacht een villa geboekt en gezegd: laten we gewoon kijken hoe we dit gaan doen.”

Team Brandfirm reist nu voor de derde keer af naar het Indonesische eiland, waar je goed kan uitgaan en surfen, waar het strand altijd dichtbij is en het eten fantastisch. Brandfirm laat voor de zekerheid wel altijd een plukje medewerkers achter in Amsterdam.

Hoe is dit een vast onderdeel geworden van jullie bedrijfsvoering?

“Iedereen (destijds vijftien mensen, red.) was de eerste keer supergemotiveerd, het was een inspiratievolle periode. Het is een natuurlijk een prachtige omgeving, waar je echt losbreekt van je routine. Je kan je heel goed richten op het werk en op de klanten en eventuele innovaties. We zagen dat mensen echt supergefocust aan het werk waren, maar tegelijkertijd de tijd van hun leven hadden.”

Tijdens die 2 maanden draaide het 7 jaar oude Brandfirm, dat de afgelopen jaren met zo’n 40 procent per jaar groeide, volgens Pol een recordmaand.

“Klanten waren supertevreden, Eigenlijk was de werkdruk heel laag. Waarom? Omdat mensen losbreken van routines en sociale verplichtingen. Ze besteden veel meer tijd aan werk, maar zijn daarna ook echt vrij. Zodra je klaar bent met werken, kun je eigenlijk niet veel anders doen dan de fantastische omgeving ontdekken en leuke dingen doen met je collega’s. Mensen ervaren het als heel erg rustgevend.”

Wat is het effect qua teambuilding? 

“Iedereen heeft zijn eigen kamer, maar je zit nog steeds best wel op elkaars lip. Je maakt alles mee, ook de minder goede eigenschappen. Dat heeft ervoor gezorgd dat iedereen hechter is en elkaar beter begrijpt.”

“Het heeft er ook voor gezorgd dat we nog strikter zijn geworden in recruitment. In de eerste jaren zagen we dat het heel goed ging, en dat willen we natuurlijk vasthouden. We zijn daarna echt gaan werven met de vraag: zou je met die persoon een maand op Bali willen zitten? Is de cultural fit echt zo goed ? Dat zorgt er enerzijds voor dat het op Bali leuk blijft, maar ook dat onze bedrijfscultuur intact blijft. Mensen zijn hier echt vrienden van elkaar.”

Medewerkers vallen niet in een zwart gat als ze weer terug zijn in een regenachtig Nederland?  

“Nee, je komt extreem gemotiveerd terug, is onze ervaring. Je hebt een jaar aan verhalen, een half jaar om terug te kijken en een half jaar aan dromen om vooruit te kijken.”

Met welke praktische dingen moet je rekening houden? 

“Het eerste jaar hebben geluk gehad. We zaten in een villa die we nog niet hadden gezien, maar het bleek heel goed te zijn. Dit jaar gaan we voor het eerst naar een andere villa, die hebben we eerst door iemand daar laten bekijken en het internet laten testen. We kennen ook verhalen van mensen die geen goed internet hadden.”

“De meeste ondernemers zien bergen met obstakels, zoals de vragen ‘hoe kan ik mijn klanten onderhouden?’ of ‘doet het niets negatiefs met mijn bedrijfscultuur?’ Ondernemers zien veel risico’s, maar zodra je landt bestaan die obstakels allemaal niet meer. 

“Het is belangrijk om je klanten goed voor te bereiden. Leg uit dat je de komende maand vanaf een andere locatie werkt en waarom het de dienstverlening niet in de weg staat. Wij werken zelf al best veel remote, en geven aan dat het contact op die manier onderhouden kan blijven worden.“

Mijn belangrijkste tip is, ga het gewoon doen

“Wat wij fijn vinden, is dat minimaal de helft van de mensen op het kantoor in Amsterdam blijft, waarvoor we een roulatiesysteem hebben. Iedereen plant zijn eigen tijd in, waarbij het voordeel is dat je ook telkens met andere mensen in Bali bent. Mijn belangrijkste tip is, ga het gewoon doen. 

Duur geintje, dit? 

“Dat valt reuze mee. Zeker als je er aan het begin van het jaar zit, kun je goede deals krijgen, met veel korting op accommodaties. Stuur gewoon een bericht dat je de helft biedt. We zien vaak dat dat akkoord is. Qua kosten, heb je bijvoorbeeld voor 1,50 euro al een goede maaltijd buiten de deur.”

Zijn er dingen die jullie volgend jaar anders doen? 

“Waar we steeds meer naar moeten kijken, is dat we best hard groeien. Komend jaar verwachten we met 37 man te gaan. Dat is wel dusdanig veel dat we goed op de accommodatie moeten letten. Voor volgend jaar overwegen we om nog langer dan 3 maanden te gaan. Dan kun je ook meer rouleren.”

Nog even en jullie hebben een permanente vestiging op Bali?

“Dat is één van de opties, maar daar hebben we nog geen besluit over genomen.” 

Foto's: Brandfirm

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!