Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

En nu allemaal thuiswerken!

De computers zijn de deur uit, gevolgd door overbodige managers. Je kantoormeubilair staat op Marktplaats en vergaderen doen jullie voortaan in de kroeg. Maar kunnen je medewerkers het kantoorloze kantoor eigenlijk wel aan?

Je mensen thuis laten werken is best even wennen. Zijn ze wel even productief als op kantoor, of gaat een groot deel van de tijd op aan wasjes draaien, de kinderen uit school halen en thee drinken met de buurvrouw? Of gaat het werk misschien ten koste van hun privéleven en zijn ze binnen de kortste keren burnout? En is het wel zo verstandig om de hele dag op die oude keukenstoel te zitten? We hadden die ergonomische bureaus toch niet voor niets?

Thuis werk je harder

De meeste van deze problemen zijn redelijk simpel op te lossen. Over de productiviteit van je medewerkers hoef je je over het algemeen geen zorgen te maken. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen thuis harder werken dan op kantoor. Ze hebben minder last van onderbrekingen, gebruiken hun tijd efficiënter, melden zich minder vaak ziek en zijn beter gemotiveerd. Natuurlijk kom je mensen tegen die de kantjes ervan aflopen. Maar die doen dat op kantoor net zo goed. Daar zitten ze de hele dag op Funda of Facebook, of worden ze voortdurend privé gebeld. Ongemotiveerd personeel is een probleem dat los staat van de werkplek. Als je de productiviteit van je werknemers meetbaar wil maken, reken ze dan af op resultaat en niet op kantoortijd.

Opleidingsniveau speelt geen rol

Vaak wordt gedacht dat flexibel werken vooral iets is voor hogeropgeleiden. Die zouden meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben en een sterkere discipline dan lageropgeleiden. Maar waar is die opvatting eigenlijk op gebaseerd? Mensen met weinig opleiding kunnen privé toch ook hun tijd goed indelen en verantwoordelijkheid nemen? Ze zorgen toch ook dat de huur op tijd wordt betaald en dat de kinderen elk halfjaar naar de tandarts gaan? Waarom zouden ze de verantwoordelijkheid van het thuiswerken niet aankunnen? Denk aan de successen die worden geboekt met zelfroosteren in de zorg of bij vervoersbedrijven.

Ken je werknemer!

Te hard werken is wél een serieus probleem. Mensen die de neiging hebben om harder te werken dan goed voor ze is, zullen dat thuis waarschijnlijk nog meer doen. Thuis valt het niet op als je als enige nog zit te buffelen terwijl je collega’s genieten van hun vrije tijd. Plichtsgetrouwe mensen voelen zich vaak schuldig als ze tussendoor een kwartiertje de afwas hebben gedaan en compenseren dat met een uur langer doorwerken. Je moet je medewerkers dus goed kennen als je ze thuis laat werken. Let op de perfectionistische types met veel verantwoordelijkheidsgevoel. Die lopen het risico op overpresteren en burnout. Zorg ervoor dat die medewerkers goed weten wat er wel (en vooral ook níet) van ze wordt verwacht. Intensief contact (regelmatig bellen en zo nu en dan bij elkaar komen) is dus cruciaal om thuiswerken te laten slagen.

Juridisch sterk staan

Dan die oude keukenstoel. Dat je werknemers thuis niet dat dure kantoormeubilair hebben staan dat je bij veel bedrijven tegenkomt, is op zich geen probleem. ‘Hoe duurder hoe beter’ gaat niet altijd op. Maar als iemand rugklachten krijgt doordat hij of zij de hele dag op een gammel krukje achter zijn laptop zit, wordt het vervelend. Als je geen kantoor meer hebt kun je het geld dat je bespaart deels investeren in een regeling waarmee je meebetaalt aan een goede stoel voor thuis. Je weet dan nog steeds niet of die gebruikt wordt (sommige mensen slepen hun laptop van hot naar her), maar je staat in het geval van een conflict wel sterker. Als je alle juridische ins en out van het thuiswerken wilt weten, kun je het boek ‘Het nieuwe werken, handleiding voor de praktijk’ van Marilet Hollants lezen.

Serie
Dit is het vijfde en laatste deel uit een serie over het kantoorloze kantoor. Er is al veel gesproken over onderwerpen als het nieuwe werken/ mobiel werken. Aan hippe flexplekken geen gebrek, maar wat betekent het om alle balast van je af te schudden en geen kantoor meer te hebben. Is dat eigenlijk wel mogelijk?

Maar vinden we het eigenlijk wel leuk?

Tot zover staat niets je in de weg om je kantoor op te heffen en iedereen vanuit huis te laten werken. Niets behalve dan één klein dingetje … Is allemaal thuiswerken wel zo gezellig?

Roos Wouters, voorzitter van de stichting Het Nieuwe Werken Werkt! vindt van niet. “HNW is niet hetzelfde als je kantoor opheffen. Het Nieuwe Werken is een cultuurverandering. Het gaat om flexibel werken en werknemers meer zeggenschap geven. Thuis werken kan prettig zijn, maar de meeste mensen willen dat niet elke dag.” Volgens Wouters is vrijwel iedereen geschikt voor het nieuwe werken. Het maakt weinig uit of je man, vrouw, hoog- of laagopgeleid, jong of oud bent. Maar helemaal kantoorloos werken vindt lang niet iedereen prettig. “Jongeren en mensen met een creatief beroep zijn vaker gewend om in hun eentje te werken, maar veel mensen vinden het fijn om regelmatig op kantoor te komen. Uit onderzoek blijkt dat werknemers die vrij zijn om te kiezen, één of twee dagen thuis werken en de rest bij het bedrijf. En er zijn ook mensen die werk en privé strikt gescheiden willen houden en dus helemaal niet thuis willen werken. ”

Het Nieuwe Uitbuiten

Wouters waarschuwt dat Het Nieuwe Werken dus niet betekent dat je je werknemers hun bureau, telefoon en parkeerplek afpakt zonder daar iets tegenover te stellen. “HNW draait om flexibiliteit, vertrouwen en zeggenschap. Het werkt omdat je je mensen laat kiezen of ze wel of geen gezelschap willen. Dat kan van moment tot moment verschillen. Als je een ingewikkeld rapport moet lezen doe je dat misschien liever thuis. Maar werken met collega’s om je heen kan ook heel stimulerend en motiverend zijn.”

Sommige mensen zien Het Nieuwe Werken als een blauwdruk maar dat is het niet, zegt Wouters. “Je moet telkens met elkaar onderzoeken wat werkt. Dat kan betekenen dat je allemaal thuiswerkt en elkaar zo nu en dan in de kroeg ziet, maar ook dat je heel conservatief van 9 tot 5 op kantoor zit. Het gaat erom dat medewerkers zeggenschap hebben.”

Voice of Holland

Het kantoor heeft dus wel degelijk een functie. “Het mooiste is als je naar kantoor kúnt komen, maar het niet per se hoeft. De meeste mensen hebben toch behoefte aan sociaal contact. De één vindt die op een netwerkborrel, de ander door op kantoor The Voice of Holland te bespreken.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook de andere delen uit de serie:

 

Lees in de nieuwe Sprout ook de special over mobiele werken: