‘Hallo, hier spreekt de baas': 4 tips voor een succesvolle interne podcast

Koptelefoon,muziek,podcast

Wil je medewerkers bijpraten dan kun je ook een podcast toevoegen aan je arsenaal. Met deze tips kun je zo aan de slag. ‘Als luisteraar heb je het gevoel dat de baas tegen jou praat.’

Voor veel podcast-liefhebbers zijn series zoals Serial en S-Town net zo bekend als Friends en Game of Thrones. Het zijn de grote verhalende series die luisteraars aan hun koptelefoon gekluisterd houden. Maar waar een podcast een hele prettige en intrigerende manier is om een verhaal met de buitenwereld te delen, wordt vaak vergeten dat de podcast ook een uitstekend medium is om intern – binnen je organisatie – mee te communiceren, zegt Frank Kromer van podcastmaker Microphone Media

“In een wereld waar HR-managers druk bezig zijn agile werken op de kaart te zetten, is communicatie essentieel. Werknemers hebben niet zoveel op met een baas die hoog in zijn ivoren toren zit. Nee, de Baas 3.0 moet veel meer op de vloer zijn, feedback kunnen geven en vooral het team sterker maken.”

Met een interne podcast kun je volgens Kromer dichter bij je mensen staan. “Want je kunt eenvoudig op een aangename manier vertellen wat er binnen het bedrijf speelt. De successen, de ontwikkelingen en de knelpunten: jij vertelt als baas wat er gebeurt. De werknemers horen jouw stem direct in hun oor.”

Update

Veel bedrijven kennen een soort van ‘Weekly Update’ – een e-mail van de baas waarin de afgelopen week wordt doorgenomen. Vaak zijn deze updates wat afstandelijk – en bij grote bedrijven worden ze geschreven door de communicatieafdeling.

Kromer: “Bedenk eens de impact, als een werknemer op maandagochtend – tijdens de auto- of treinrit naar zijn werk – een korte podcast kan luisteren waarin hij of zij door de baas wordt bijgepraat over de laatste gebeurtenissen in en rondom het bedrijf. Als luisteraar heb je dan het gevoel dat de baas tegen jou praat. Je hoort dat er tijd is genomen door de leiding om jou te informeren.”

Kromer geeft deze 4 tips bij het opzetten van een interne podcast:

Bedenk een format dat je elke keer kunt gebruiken. Je hoeft niet elke keer het wiel uit te vinden. Deel het bijvoorbeeld op in blokjes. Eerste minuut over de afgelopen week, daarna twee minuten over komende week, nog een minuut over wat er in de sector speelt en in de laatste minuut gooi je er nog een motiverend pitch uit. Een podcast hoeft niet lang te zijn.

Zorg voor een mini-studio in je kantoor zodat je gemakkelijk iets kunt opnemen en geen ritje hoeft te maken naar de studio. Met een kleine investering kan je op studiokwaliteit opnemen. En dat is aan te raden, want bij podcast – dit is een open deur – draait het allemaal om geluid. Als dat niet goed is, als de opname kraakt, dan haken je werknemers snel af.

Hou een vast schema aan, zodat werknemers weten wanneer ze een update kunnen verwachten. Dan bouw je ook vertrouwen op. Werknemers moeten er blind van uit kunnen gaan dat als het bijvoorbeeld maandagochtend 08.00uur is, dat de podcast voor hun klaar staat. Maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een kwartaalpodcast, waarbij je de grote lijnen toelicht.

Nodig medewerkers uit om participeren in de podcast zodat je ze echt betrekt bij de interne communicatie. Laat een manager aanschuiven om te vertellen wat er binnen zijn afdeling speelt, of laat medewerkers vragen stellen aan de baas. Zo kan je laten horen dat het management op de hoogte is van wat er op de vloer gebeurd. 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!