Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Julia Hartz (Eventbrite): ‘Zo wordt je team gelukkig’

Julia Hartz is samen met haar man Kevin oprichter van Eventbrite. Hun bedrijf wordt wel het Disneyland onder de techbedrijven genoemd. Tijdens The Next Web vertelde ze hoe zij haar mensen gelukkig maakt.  

Eventbrite is een website waarop iedereen events kan aanmelden om tickets te verkopen. In 2006 richtten Julia en Kevin Hartz hun bedrijf op, in 2009 kregen de ondernemers hun eerste investering van 6,5 miljoen dollar van Sequoia Capital. “Het was tijd om flink te gaan investeren in het aannemen van mensen,” zegt Julia Hartz. Van een bedrijf met 30 werknemers is Eventbrite sinds die tijd gegroeid naar een bedrijf van meer dan 200 man. Hartz: “Britelings, zo zijn we onze werknemers gaan noemen.”  

Met een grote zak geld kan iedereen toch een team samenstellen? “Nou niet echt, de paniek sloeg zelfs toe toen we mensen moesten aannemen.” Dat kwam doordat de concurrentie tussen bedrijven in Silicon Valley en de rest van de VS heel erg groot is. “Talent aantrekken is een rat race.” Bedrijven kapen constant werknemers bij elkaar weg. Daardoor moeten bedrijven heel creatief zijn in het aantrekken én houden van talent. En by the way: deze week haalden de Hartzjes maar liefst 60 miljoen dollar op bij investeerders.

Julia Hartz geeft 4 tips om de beste mensen aan je bedrijf te binden:

 

1. Stel culturele waarden op in plaats van merkwaarden 

“De eerste stap die we hebben gezet was het opstellen van de merkwaarden van ons bedrijf. Dat is wat iedere startup doet. Daar kwamen termen uit als innovatief, toegewijd, empowering. Ik realiseerde me dat ik eigenlijk de waarden van mijn mensen aan het beschrijven was. Daarom heb ik de term merkwaarden veranderd in culturele waarden.” 

2. Laat je mensen initiatieven ontwikkelen

“Streef niet naar kortetermijnlokkertjes, maar maar een duurzame cultuur. De mensen die je aanneemt moeten in staat zijn om de cultuur te kunnen dragen en uitbouwen. Bij ons ontstonden dingen organisch. Een voorbeeld: een account manager en een product manager kwamen bij elkaar en startten een initiatief om elkaar de skills bij te brengen die ze over en weer bezaten. We hoeven daardoor geen externe trainers in te schakelen. Toen we hierachter kwamen, hebben we dit soort initiatieven een vaste vorm gegeven: we noemen ze de britecamps. Ieder kwartaal hebben we zo’n 3 tot 4 britecamps. Iedereen kan zelf zo’n kennissessie starten, je bent niet verplicht mee te doen. Ook hebben we subculturen laten onstaan in ons bedrijf. Zo hebben we yogagroepen, fietsgroepen, een ping pongclub, een talentshow. We faciliteren al deze activiteiten, maar laten de mensen vrij.”   

3. Zorg voor transparantie

“Zorg ervoor dat je je mensen leert kennen en betrokken blijft bij je teams. We houden iedere week een soort spreekuur, we noemen ze Hartz to Hartz-meetings. We doen het elke week, op donderdag, met een deel van onze werknemers, groepen van 5 tot 20 man. De insteek is een Q&A vanuit de werknemers: vaak onstaan interessante conversaties, die we niet opnemen of online delen. Hierdoor onstaat het idee dat je erbij geweest moet zijn, wil je mee kunnen praten.” 

4. Maak je doelen helder voor je werknemers

“We werden op een bepaald moment het Disneyland onder de techbedrijven genoemd, onze investeerder noemde ons de ‘happiest most mediocre company in the world’. We werden op een bepaald moment namelijk met tegenvallende cijfers geconfronteerd. We realiseerden ons dat met plezier en blije werknemers alleen je er niet bent. Kevin en ik zijn toen veel duidelijker onze verwachtingen gaan formuleren en uitdragen. We hebben doelen gesteld voor iedereen. Daardoor gingen mensen zich juist nog prettiger voelen in ons bedrijf. De output is daardoor in 2012 omhoog gegaan en we hebben meer features kunnen toevoegen aan Eventbrite.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees ook: Kevin Hartz, held van Silicon Valley