Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leer luisteren

Echt luisteren naar wat je collega's en werknemers te zeggen hebben, is er tegenwoordig niet meer bij. Tijd om dat te veranderen.

 

Niet of met een half oor luisteren, kan veel nare gevolgen hebben. Werknemers voelen zich ondergewaardeerd en lopen bij je weg en klanten hebben het gevoel dat je totaal niet doet wat zij willen. Luisteren is dus wel degelijk belangrijk. En het is een vak apart. Met deze tips leer je weer echt luisteren:

 

1. Stop met multitasken

Effectief luisteren vraagt om een absolute focus, en dat gaat niet samen met multitasken. Als je echt wilt luisteren, stap je achter je computer vandaan, zet je je Blackberry of iPhone uit en zet alle andere zorgen en gedachten even aan de kant. Dat kan namelijk allemaal wel even wachten.
 

2. Wees onbevooroordeeld

Trek geen overhaaste conclusies. Zorg dat je eerst het hele verhaal aanhoort, alvorens je jezelf een mening over het onderwerp aanmeet.
 

3. Focus verliezen

Kunt je moeilijk uw gedachten erbij houden en dwaal je af? Herwin je focus door degene waar je naar luistert goed te observeren. Op welke toon spreekt hij, hoe staat hij erbij, welke kleur ogen heeft hij? Door hier op te letten richt je je weer helemaal op de spreker. Als je deze details goed onthoudt helpt het je later zelfs bij het herinneren van wat iemand precies heeft gezegd.
 

4. Gebruik je lichaam

Gebruik lichaamstaal om je gesprekspartner te laten weten dat je nog steeds aandachtig luistert. Regelmatig oogcontact en knikken met je hoofd zorgt al voor een goed gevoel bij degene die je aanspreekt.
 

5. Stop met praten

Stop met praten, ga meer luisteren. Je bent niet degene die zijn verhaal kwijt wil, maar je gesprekspartner wil zijn hart luchten of zijn wensen kenbaar maken. De meeste mensen willen simpelweg gehoord worden en zo min mogelijk worden onderbroken.
 

6. Stel vragen

Moet je dan helemaal zwijgen? Nee, dat hoeft niet. Maar houdt het vooral bij het stellen van open vragen. Begin een vraag dus altijd met wie, wat, waar, waarom of hoe of te voorkomen dat iemand met slechts ‘ja’ of ‘nee’ kan wegkomen.
 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Luister met je ogen

Mensen zeggen vaak iets anders dan ze bedoelen. Let dus goed op het tempo waarin iemand spreekt en of hij bijvoorbeeld zijn stem regelmatig verheft. Krijg je het gevoel dat iemand iets anders zegt dan hij eigenlijk bedoeld, schroom dan niet om te vragen naar de gevoelens achter de woorden.
 

8. Bewijs dat je luistert

Op het einde van het gesprek kunt je aantonen dat je echt hebt geluisterd en begrijpt wat je gesprekspartner wil duidelijk maken door de boodschap kort samen te vatten en de kernpunten nogmaals toe te lichten. Zo voelt iemand zich weer begrepen en krijg je een tevreden, collega, werknemer of klant.