Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemers zijn net kinderen

Kinderen willen groeien. Ze kunnen niet wachten tot ze volwassen zijn. Maar eenmaal volwassen, willen ze soms weer even kind zijn.


Even geen verantwoordelijkheid, geen verplichtingen. Gewoon spelen. Leuke dingen doen. Ondernemers zijn net kinderen.

Ze willen graag groeien. Een merk neerzetten, mooi kantoor, veel geld verdienen, veel mensen in dienst, belangrijke klanten…. Dat lukt vaak prima. Maar dan….

Ik spreek te veel ondernemers die last hebben van het “is-dit-het-nou”-syndroom. Mooi bedrijf, schitterende auto, kast van een huis. Maar niet blij. Personeel is een drama. Gekwalificeerde, dure managers die “de kar trekken”,  leggen de echte problemen gewoon terug op het bordje van de baas. “Had je maar geen ondernemer moeten worden” zeggen ze dan. En ze hebben gelijk.
Groeien is prachtig, een teken van kracht, van gezondheid. Maar soms wil de snelgroeiende ondernemer wel eens héél even terug naar het begin, naar dat eerste kleine kantoortje. Even geen verantwoordelijkheid voor de hypotheek van die talentvolle verkoper die nog nauwelijks heeft gescoord, maar wel doodleuk op vaderschapsverlof gaat…
Waarom willen we groeien? Ik ontmoet veel ondernemers die willen groeien. Port4growth, het platform voor groei-ondernemers, is daar zelfs heel duidelijk in: in vijf jaar tijd van 2 naar 20 miljoen euro omzet. We moeten dus groeien. En terecht. Nederland heeft te weinig snelgroeiende ondernemingen, te weinig potentiële nieuwe multinationals. Nederlanders dromen van een papa-en-mamabedrijfje: wel de lusten, niet de lasten. Als je het bovenstaande leest, misschien zelfs terecht. En daar ontwikkelt zich dus een groot economisch probleem.
Nu werk ik niet zonder reden graag voor Port4Growth of Sprout. Want écht succesvolle ondernemers hebben het beste van twee werelden. Groeien kan dus prima in balans.
Het begint met een positief filter. Door opvoeding en cultuur  zijn veel Nederlanders geprogrammeerd te kijken naar wat níet goed is en vergeten te genieten van wat wél goed is. Volwassen zijn mag dan tegenvallen, maar pas op met weemoed: als kind had je immers geen rijbewijs, geen geld en niks te vertellen.
Iedereen kan door zo’n positief filter kijken. Toch wordt dat pas effectief als je een helder droomdoel hebt. Een Big Hairy Audacious Goal (B-Hag), een stipje op de horizon. Waarom wil je groeien? Niet omdat groeien zo leuk is, maar omdat je net als Google alle informatie voor iedereen wilt ontsluiten, of net als Joop van den Ende wilt dat iedereen bij jou de avond van zijn leven heeft. Zo’n droomdoel werkt extreem richtinggevend en is ook nog eens tijdloos, dus crisisbestendig.
Groeien is een middel, een tussenstation op weg naar dat droomdoel. Vanuit een droomdoel weet je dagelijks welke stappen je moet ondernemen, en stap je fluitend uit je bed. Je kunt de hele wereld aan, hebt nooit dat weemoedige gevoel dat het vroeger leuker of makkelijker was en geen zorgen over je pensioengat. Dát vertel ik de ondernemers van Port4growth. Die 20 miljoen krijgt daardoor een andere lading. Geld is voortaan óók geen doel meer, maar een middel. Eigenlijk zou iedereen een droomdoel moeten hebben. Dát zou pas goed zijn voor de economie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer columns van Arko van Brakel op Sprout en bestel hieronder zijn boek online.



>> Bestel het luisterboek van Arko van Brakel: “Iedereen ondernemer, ondernemerschap als levensstijl”