Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van salaristactieken tot sollicitatievragen: Blendle maakt al zijn geheimen openbaar

Van de vragen die ze sollicitanten stellen tot de naam van de lunchmedewerker: Blendle gaat voor volledige transparantie. Wat leren we uit het woensdag online verschenen ‘employee handbook’ van Blendle?

Ene Mariam verzorgt bij Blendle de lunch, Blendle-medewerkers delen lekker kneuterig goede – papieren – boeken in een zelfgemaakt bibliotheekje en bij Blendle hoef je geen vrije dag op te nemen voor het Suikerfeest; die krijg je.

Het is een grip uit de vele Blendle-feitjes in het gisteren door het techbedrijf online gekwakte, zogeheten employee handbook. Het bedrijf van Alexander Klöpping lijkt hiermee het begrip ‘open-source’ een nieuwe dimensie te geven. Linken we open-source doorgaans aan het vrijgeven van de werkwijze die tot het eindproduct leidt, bij Blendle laten ze zien dat ook HR open-source kan zijn.

Vraag is: waarom zou je in godsnaam bekendmaken hoe je sollicitanten beoordeelt, wat je als medewerker wel en niet moet vragen als je een salarisverhoging wilt en dat je er als organisatie moeite mee hebt meer diversiteit op je werkvloer te krijgen? Zoals Klöpping in zijn begeleidende mail schrijft: “We maken dit document openbaar omdat we hopen dat het andere ondernemers helpt bij het starten van nieuwe bedrijven of dat het helpt bij bestaande ondernemingen. En we hopen ook te leren van commentaar dat we ongetwijfeld gaan krijgen. Het handboek verandert met ons mee en blijft openbaar.”

Supersympathiek, zullen ze zeggen in de Jaarbeurs Utrecht, waar Blendle kantoorhoudt. Het is dan ook best gedurfd en daarmee bewonderenswaardig, deze rigoureuze stap naar transparantie van Blendle. Maar goed, wat staat er in dit handboek, dat door inmiddels ex-HR-man Roland Grootenboer van Blendle is geschreven? Een grip uit alle data.

1. Een lange weg naar Blendle

Bij Blendle kom je niet zomaar bezig als sollicitant

Allereerst de sollicitatieprocedure. Wie bij Blendle wil werken, gaat door een behoorlijk omvangrijk proces heen. Je belt een keertje met de zogeheten hiring manager, drinkt vervolgens samen een kop koffie en krijgt daarna een thuiswerkopdracht mee. Als die goed wordt bevonden, mag je langskomen voor een tweede gesprek. Twijfelen ze bij Blendle nog, dan is de kans groot dat je naam niet toegevoegd zal worden aan de loonlijst van Klöpping en co. Zijn ze wél positief, dan krijg je een voorstel.

Bij Blendle letten ze er vooral op of kandidaten goed zijn in wat ze doen, gemotiveerd zijn om voor Blendle te komen werken en passen binnen het team. Je kunt op deze drie categorien ‘poor’, ‘acceptable’ of ‘good’ scoren. Overigens is solliciteren niet de enige manier om bij Blendle binnen te komen. Bij de startup werken ze ook gewoon met hun eigen headhunters.

2. Onbeperkte vakantiedagen

Blendle blijkt ook mee te doen aan de startuptrend om geen limiet te leggen aan het aantal vakantiedagen dat medewerkers opnemen. “Vrije tijd draait om de tijd die je nodig hebt, niet om een quotum”, stelt het rapport. Wel menen ze bij Blendle dat 4 tot 6 weken vakantietijd normaal is per jaar. Ga je minder vaak op vakantie, dan is dat te weinig. Niet gezond, joh. Neem je meer vrije dagen, dan is dat oké – zolang je je werk maar afkrijgt.

Blendle doet als bedrijf mee aan de publieke vakantiedagen die we in Nederland krijgen. Kerst bijvoorbeeld, of Pasen. Stel dat je moslim bent en je wil tijdens het Suikerfeest vrij hebben, dan vinden ze dat bij Blendle ook geen probleem. “We willen niet verteld worden of we wel of niet vrij moeten zijn met het Suikerfeest door bepaalde regels die iemand bedacht heeft”, leest het document. Het lijkt te wijzen op een zekere minachting van overheidsregels. Gebruikelijk bij startups; deze op innovatie gerichte groeibedrijven vinden dikwijls dat overheden achter de feiten aanlopen.

3. Blendle wil meer diversiteit

Bij Blendle vragen ze je niet om je CV; het gaat om wie je bent

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2 jaar geleden maakten ze bij Blendle een teamfoto tijdens de kerstborrel (foto hierboven). Toen deze op Twitter kwam te staan, kreeg het bedrijf al snel kritiek: op de foto waren bijna alleen maar witte, jonge mannen te zien. Bij Blendle geven ze dan ook toe: ze hebben een diversiteitsprobleem. Weinig diversiteit zorgt voor een verlaagde variëteit aan ideeën, wat weer slecht is voor je business. Bij Blendle zijn ze dan ook naarstig op zoek naar meer gekleurde, oudere en vrouwelijke medewerkers. Toch, makkelijk is dat niet in de techsector waarin vooral mannen actief zijn.

Om toch te zorgen voor zoveel mogelijk diversiteit in het personeelsbestand, vragen ze bij sollicitatierondes van Blendle niet om je CV. In plaats daarvan stellen ze vragen die gerelateerd zijn aan het werk dat je zult doen. Bij vacatures vermelden ze heel duidelijk dat je vooral moet reageren als je er anders uitziet of een afwijkende mening hebt.