Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vrije dagen en slechte karma? Unicef biedt uitkomst

De niet gebruikte vrije dagen van je personeel kunnen via Unicef worden gedoneerd aan het goede doel. Zo ziet de organisatie winst voor werkgever, werknemer én natuurlijk mensen in derde wereld-landen. 

De opzet van het Geef een Dag-project van Unicef is kinderlijk eenvoudig: heb jij of je personeel vrije dagen over die je niet gebruikt, dan vul je een formulier in en daarmee doneer je deze, na aftrek van belastingen, aan Unicef

‘Wat wij zien is dat er in Nederland 93 miljoen niet-gebruikte vrije dagen op de balansen van bedrijven staan’, legt Robin Keeris uit, zij is Unicef’s projectleider van Geef een Dag. “Tegelijkertijd zijn bedrijven op een andere manier bezig met mvo, maatschappelijk verantwoord ondernemen. Waar dat vroeger vaak bestond uit een som geld geven is het nu meer een deel van de bedrijfsvoering. Om op die twee ontwikkelingen in te spelen zijn we dit project begonnen.” 

Betrokkenheid medewerkers

Dat bedrijven mvo zo’n deel van hun bedrijfsvoering laten zijn is helemaal niet zo gek volgens Keeris. Zij haalt een onderzoek aan waaruit blijkt dat medewerkers zich meer betrokken voelen bij de zaak als deze een goed hr- en maatschappelijk beleid hebben. Daarbij is de nieuwe trend in hr, in haar ogen, dat medewerkers zelf kunnen kiezen waaraan zij hun secundaire voorwaarden besteden, de een misschien aan een fiets, de ander aan een auto en weer een ander geeft aan het goede doel. 

Binnen die secundaire voorwaarden zijn bij veel Nederlandse bedrijven de ongebruikte vrije dagen een blok aan het been. Unicef onderzocht zelf de gevolgen van het ‘stuwmeer’ aan vrije dagen – er staat voor 17 miljard euro op de balansen. Wat blijkt; van de 200 beslissers in het Nederlandse bedrijfsleven die zijn ondervraagd geeft 62 procent aan dat er binnen hun bedrijven last is van deze opgehoopte vrije dagen. De oorzaak daarvan is tweeledig: bedrijven hebben minder financiële ruimte omdat er enorme bedragen op de bedrijfsbalans blijft hangen en er is angst voor langdurige afwezigheid van medewerkers als deze in een keer hun nog openstaande vrije tijd opnemen. 

Nog te weinig oplossingen

De oplossingen die bedrijven hebben blijken volgens Keeris te weinig zoden aan de dijk te zetten. “Dat komt meestal neer op vrijblijvende maatregelen. Denk aan een gesprek met een medewerker om deze te vragen wél zijn of haar dagen op te nemen.” De dwingende optie – dagen laten vervallen – blijkt nogal impopulair: het kan wel, maar wringt toch. 

Bij de tussenweg van Unicef hebben werknemers nog steeds te kiezen namelijk waar hun vrije dag heen gaat. Op dit moment is er de keuze uit drie thema’s: onderwijs, gezondheidszorg en schoon drinkwater. Daarbij heeft het goede doel projecten lopen als zorgen voor schoon drinkwater op basisscholen in Madagaskar en het leveren van lesmaterialen voor onderwijsinstellingen in Ethiopië. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer weten over het doneren van de ongebruikte vrije dagen binnen jouw onderneming? Klik dan hier

Afbeelding via Dashmote