Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vrouwen die succesvol zijn in tech hebben deze 6 eigenschappen

In technische sectoren werken doorgaans minder vrouwen dan mannen. Wil je het als vrouw toch maken in testosteronbranches als de wetenschap, ingenieurswetenschappen en wiskunde? Kijk dan naar vrouwen die succesvol zijn in deze branches.

Het Amerikaanse Center for Talent Innovation (CTI) kijkt al jaren naar de arbeidspositie van vrouwen in technische sectoren. Waarom komen zij daar minder snel aan het werk dan mannen, en waarom verlaat meer dan de helft van hen uiteindelijk weer hun sector? Het zal te maken hebben met de mannencultuur, waarbij de heren door hun oververtegenwoordiging in de organisatie hun eigen gewoontes ontwikkelen. Als vrouw moet je er dan net wat harder aan trekken en dat lukt logischerwijs niet iedereen.

Toch zijn er ook genoeg vrouwen die het wel lukt om big in tech te worden. Kijk maar naar Marissa Mayer van Yahoo of Sheryl Sandberg van Facebook. Om erachter te komen welke eigenschappen vrouwen delen die succesvol zijn in dergelijke branches, enquêteerden de onderzoekers van CTI 3.212 vrouwen in de techwereld, wetenschap, ingenieurswetenschappen en wiskundebranche. Degenen die succesvol waren, dus serieus werden genomen en hoge posities bekleedden, hadden zes overeenkomstige eigenschappen, zo merkten de onderzoekers. Ze publiceerden hun bevindingen op Harvard Business Review. Sprout somt de zes eigenschappen hieronder voor je op.

1. Wees zelfverzekerd

Wie het wil maken in tech, moet zelfverzekerd zijn

Wil je het als vrouw maken in technische branches, dan heb je een flinke dosis zelfverzekerdheid nodig. In dergelijke sectoren hangt anno 2018 nog steeds een sfeer waarbij men denkt dat mannen natuurlijk gezien beter zijn in de werkzaamheden, zou blijken uit onderzoek. Toch kan enige zelfverzekerdheid je verder helpen. Slechts twee van de tien vrouwen die niet slaagden in deze branches, bleken extreem zelfverzekerd te zijn over hun vaardigheden. Van degenen die er wel in slaagden, heeft 39 procent deze zelfverzekerdheid. Niet de meerderheid, wel een aanzienlijk groter percentage.

2. Claim credits voor je ideeën

In technische sectoren draait het om ideeën. Heb jij dat billion dollar idea voor je organisatie, zeg maar: het Amazon Prime-plan voor jouw bedrijf? Dan is je kans op stijgen binnen de corporate ladder groter. De onderzoekers kwamen erachter dat er echter continu door vrouwen in deze branches heen wordt gepraat. Ook worden hun ideeën door mannelijke collega’s gestolen. Wat blijkt: vrouwen die succesvoller zijn in hun werk, zeggen hier vaker wat van (40 procent) dan vrouwen die niet succesvol werden (26 procent).

3. Investeer in je netwerk

Succesvolle vrouwen springen in de bres voor collega’s

Het onderhouden van een goed netwerk op de werkvloer is essentieel voor je mate van succes aldaar, zo ook voor succesvolle vrouwen in technische branches. Zij blijken vaker dan minder succesvolle vrouwen in de bres te springen voor hun collega’s, zodra die in nood zitten. Hierdoor komen ook deze collega’s sneller op voor de succesvolle vrouwen. Oftewel: netwerken als manier om verder te komen binnen je bedrijf.

4. Creëer een protégé

Succesvolle vrouwen in technische sectoren werken vaker dan hun minder succesvolle collega’s met zogeheten protégés. Deze startende talenten binnen het bedrijf helpen zij op de beste wijze om verder te komen binnen de organisatie. Ze komen voor hun protégés op, helpen hen bij promoties en werken samen met de protégés aan hun zwakke kanten. Leuk voor die beginnende collega’s, maar ook voor de vrouwen zelf. Zo stralen ze richting de organisatie uit dat zij over leiderschapskwaliteiten beschikken.

5. Wees authentiek

Succesvolle vrouwen blijven zichzelf

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Je zou wellicht denken dat je op de werkplek een andere, meer timide versie van jezelf moet zijn, maar niets blijkt minder waar. Vrouwen die succesvol zijn in technische branches stellen in grote meerderheid zichzelf te zijn op het werk (78 procent), terwijl dat bij niet-succesvolle vrouwen minder vaak het geval is (56 procent). Soms tweaken de succesvolle vrouwen hun karakter wel een beetje, maar dan ook echt een béétje. De baas ziet liever iemand met een sterk, authentiek karakter dan een kopie van anderen.

6. Maak je eigen merk

Vrouwen met succes in het technisch werkveld laten zich niet weerhouden door hun functie-omschrijving. Ze kijken verder dan hun takenpakket en houden zich bijvoorbeeld bezig met het doel achter hun werkzaamheden. Ze filosoferen bijvoorbeeld over de impact die technologie heeft op de levens van mensen en vertellen daarover in talkshows, TED-talks of op andere podia. Op die manier creëren ze een merk rondom hun eigen persona.