Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo denkt Generatie Z over het kantoorleven

Wie dacht dat de Generatie Z en Generatie Y één pot nat zijn, zit er goed naast. Ze denken gemiddeld genomen heel anders over de bedrijvenwereld. Als ondernemer moet je daar op inspelen.

generatie z
Foto: Getty Images

De nieuwste generatie op de werkvloer dient zich aan: Generatie Z, de opvolger van Generatie Y. ‘Leden’ van de Generatie Z zijn geboren tussen 1997 en 2010 en zijn dus tijdens de kredietcrisis grootgebracht. Ze zijn daarom gemiddelde genomen een stuk zuiniger dan Generatie Y’ers, die tussen 1980 en 1996 zijn geboren. Zij werden groot in de jaren ‘90, toen the sky the limit was.

Voor we de kritiek krijgen dat we vervallen in Simon Simekaanse clichés en algemeniseringen over leeftijdsgroepen, een disclaimer: het gaat om gemiddeldes. Binnen leeftijdscategorieën zijn er altijd gigantische groepen die heel anders over verscheidene zaken denken dat de meerderheid. Je neefje van 15 jaar is dus niet automatisch spaarzaam.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuwe werkgeneratie

Toch is het voor jou als ondernemer handig om in kaart te hebben welke eigenschappen veel mensen van de nieuwe werkgeneratie nu precies hebben. Weet je dat, dan kun je er op inspelen als werkgever. Hechten ze bijvoorbeeld aan een vaste werkplek, of juist niet? Moet je ze face-to-face aanspreken, of via WhatsApp? Houden ze eigenlijk wel van grote organisaties? Onderstaande infographic, die Zerocater afgelopen jaar maakte, geeft antwoord op al die vragen.

The Workforces Newest Members: Generation Z InfoGraphic