Zo ga je om met agressieve IT-recruiters die personeel proberen weg te kapen

recruitment

Hoe krapper de arbeidsmarkt des te agressiever de recruiters, merkt Sprout-expert Rolf Grouve. Hij geeft 5 tips om intimiderende types het hoofd te kunnen bieden. 

Ook ik merk als ondernemer dat het belangrijk is om voortdurend goede medewerkers te werven. Soms komen nieuwe medewerkers via collega’s, social media of vrienden. Helemaal in de IT merk ik dat het werven van medewerkers op zich goed te doen is, mits je geduld kunt opbrengen en wel kritisch blijft.

Helaas heeft de krapte op de arbeidsmarkt meer negatieve effecten dan alleen een belemmering van de groei van je onderneming. En dat is de intrede van de agressieve recruiter die tegen hoge vergoedingen probeert om zijn diensten te kunnen slijten en gaat dreigen om de goede medewerkers weg te halen als je niet met hem in zee gaat.

Maar hoe ga je met dit soort situaties om? Laat je je oren hangen naar deze agressieve en soms intimiderend overkomende types, of trek je je eigen plan? Ik geef je een aantal tips.

1: Weet wat belangrijk is voor je medewerkers

Zorg ervoor dat je altijd weet wat belangrijk is voor je medewerkers. Dat gaat vaak veel verder dan een goed- of marktconform salaris alleen. Denk hierbij aan zaken als de werksfeer, bedrijfscultuur, het type klanten en opdrachten en de reistijd.

Wanneer jij weet wat voor je medewerkers in het algemeen en voor een medewerker specifiek belangrijk is, dan kan je hier rekening mee houden in je organisatiebeleid. Je zult zien dat je medewerkers niet snel genegen zijn om op een aanbod van een recruiter in te gaan.

2: Geef je medewerkers perspectief

Weten je medewerkers waar je organisatie naartoe gaat? Het geven van perspectief aan je medewerkers zorgt er ook voor dat zij zich niet druk hoeven te maken over randzaken of over hun baan. Natuurlijk kan je niet iedereen alle zekerheden geven die ze soms vragen, maar je kunt wel duidelijk zijn over wat je van je medewerkers vraagt en wat je hen te bieden hebt.

Wees ook eerlijk naar medewerkers waarvoor je geen perspectief hebt, of niet het perspectief kunt bieden wat hij of zij zoekt. Dat geeft minder onrust en duidelijkheid aan alle medewerkers wanneer je dit consequent doet.

3: Angst is een slechte raadgever

Natuurlijk is de kans aanwezig dat een recruiter een medewerker van jou bij een andere partij plaatst. Dat is feitelijk niet anders dan dat de medewerker zelf had gesolliciteerd bij een andere organisatie. Soms gebeurt dat en doorgaans is er vanuit organisatieperspectief voor goede medewerkers geen goede timing om weg te gaan. Je had ze immers willen behouden voor je organisatie.

Realiseer je dat je ook weer kunt kijken naar de vrijgekomen sleutelpositie. Misschien kan je deze wel op een betere manier invullen nu de mogelijkheid zich voordoet. Een mooi moment om je werkproces of product onder de loep te nemen.

4: Met wie wil je zaken doen

Je hebt natuurlijk recruiters en recruiters. Met velen heb ik positieve ervaringen, zowel aan de kant van het werven van medewerkers, als dat medewerkers geworven werden.

Let goed op met welke recruiter je zaken doet. Hoe agressiever hij naar jou is, des te agressiever zal hij kandidaten benaderen. Is dat wat je zoekt en wie je wilt zijn en wat je uit wilt stralen in de markt? Kijk er goed naar of dit daadwerkelijk in je voordeel werkt.

5: Toekomstperspectief

Helaas kom ik in de praktijk tegen dat recruiters, helemaal als het even tegen zit, de kandidaat die ze bij jou hebben geplaatst na bijvoorbeeld een jaar weer benaderen voor een andere uitdaging. Wat is dan het toekomstperspectief van jou als ondernemer? Je betaalt eerst veel geld aan een recruiter die zijn kandidaten als een soort van handelswaar elke keer ergens anders onder probeert te brengen. En jij moet elke keer betalen voor een nieuwe kandidaat naast een torenhoge fee waar geen prestatie tegenover staat. Tegen de tijd dat de nieuwe medewerker is ingewerkt kan je weer opnieuw beginnen.

Laat ik duidelijk stellen dat ik GEEN hekel heb aan recruiters. Over het algemeen zijn dit zeer plezierige mensen. Ga dus alleen met die recruiters in zee waarvan je het gevoel hebt dat ze daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor de kandidaat en jouw onderneming. Als dat zo is, dan is een agressieve recruiter die als dreigend ervaren wordt, niet nodig.

Rolf Grouve (1983) is directeur van Provelu, Cata/De Jong & Laan subsidieadviseurs en auteur van het boek Ondernemerskracht. Hij heeft zowel een bedrijfskundige- als IT achtergrond en publiceert artikelen over toekomstbestendig ondernemerschap en subsidie gerelateerde zaken.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!