Zo maak je van jouw stagiairs gemotiveerde selfstarters

Jongeren, stage

Om stagiairs hard te laten rennen hoef je geen epische vrijmibo’s te geven of pingpongtafels neer te zetten. Geef ze een taak met een helder ‘waarom’, zegt Sprout-expert Maarten Brand.

Er is een war for talent gaande. En (zoals ik twee weken terug al vertelde) is een stage het ultieme geheime wapen in de strijd om de gunst van jong talent. Het risico is nihil, het is duurzaam en kost weinig vergeleken met gewone recruitment, hiring en onboarding van medewerkers.

Je hebt een sollicitatiegesprek van 20 weken met een student die niet op de begroting drukt! Geweldige kans om te kijken wat voor vlees je écht in de kuip hebt. En voor de student om te zien of de branche en jouw bedrijf iets is voor hem of haar. Je doet jezelf dus tekort als je niet met stages werkt.

Hoe hou je tijdens die stage jouw stagiairs enthousiast, geprikkeld, gedreven en geïnteresseerd in jouw bedrijf? Hoe zorg je er nu voor dat die student uit zichzelf aan de slag gaat? Wel die extra stap zet? En het nog tof om te doen vindt ook? Hoe zorg je er dus voor dat de student en jouw bedrijf echt alles uit de stage halen.

Cactus

Dit doe je niet alleen door een cactus op instagram te zetten, door epische vrijmibo’s te geven en pingpongtafels neer te zetten. Dat doe je door de student het gevoel te geven dat zij zelf er voor kiest om de taken te doen.

Hoe je dat voor elkaar krijgt? Daar hoef je geen gek psychologisch spelletje voor te spelen, of een studie psychologie te hebben afgerond. Graag leg ik uit hoe je dit aanpakt.

Waar word jij enthousiast van?

Wanneer krijg jij ‘zin’ om iets te gaan doen? Wat gebeurt er dan? Welke factoren spelen een rol? Denk bijvoorbeeld aan humor, aan aardige collega’s, aan het gevoel dat je écht verantwoordelijk bent en belangrijk werk doet waar klanten behoefte aan hebben. Dat zijn allemaal zaken die maken dat jij zin hebt om iets te gaan doen.

Jouw bedrijf heeft je de mogelijkheid om een omgeving te creëren waarin stagiairs meer motivatie krijgen voor bepaalde taken. Waarin ze uit zichzelf dingen met plezier en enthousiasme oppakken. Dit is intrinsieke motivatie. En het is de ideale vorm van motivatie omdat een stagiair dan vanuit zichzelf, zonder externe druk, aan de slag gaat omdat het zinvol is.

Een stagiair die in die zingeving gevoed wordt, zal hard voor zijn taken gaan rennen. Als je dit weet te bereiken, dan heb je de heilige graal te pakken: een stagiair die heel hard gaat werken omdat ze dat zelf wíl. Eigenlijk moet je er als bedrijf continu op letten dat iemand het gevoel heeft dat zij zelf kiest.

Hoe pak je dit concreet aan?

Als je een stagiair een taak geeft waar ze nog geen kennis van heeft, dan staat ze daar vaak neutraal tegenover. Ze is met andere woorden ‘neutraal gemotiveerd’.

Om iemand intrinsiek te motiveren begin je met externe motivatie. Je voert externe druk uit in de vorm van opdrachten, in de hoop dat ze iets gaat doen. In het begin komt die druk helemaal vanuit jouw bedrijf, maar vervolgens wordt het langzaam interne druk bij de stagiair,

Zij zal zichzelf via deze vorm van motivatie gaan pushen om bepaald gedrag te vertonen. Let op: Dit is nog niet omdat ze dit wíl, maar omdat ze dit van zichzelf móét. ‘Als ik dit niet doe, maak ik een fout,’ of: ‘Zij zeggen dat dit moet gebeuren, dus ik doe het maar zo.’

De truc

Ga samen met de stagiair zitten en draag begripvol een taak op. Een taak met een helder ‘waarom’. Laat samen met jouw team of bedrijf zien dat die taak belangrijk is en laat zien dat je vertrouwen hebt. De stagiair voelt zich gesteund, serieus genomen en maakt op die manier de taken belangrijk en waardevol in haar eigen hoofd. De stagiair gaat zich identificeren met de opdracht. Jouw stagiair komt in beweging voor een taak omdat die aansluit bij datgene wat zij belangrijk vindt en omdat ze het nut ervan inziet.

Bovendien zal een intrinsiek gemotiveerde stagiair het eigen gedrag aanpassen om de taken goed te kunnen uitvoeren. Daar hoef jij niets aan te doen, dat gebeurt vanzelf.

Zelf kiezen

Als je dit weet te bereiken, dan heb je de heilige graal te pakken: een stagiair die heel hard werkt omdat ze dat zelf wíl en zich identificeert met de eigen taken. De stagiair komt in beweging voor een taak omdat die aansluit bij datgene wat zij belangrijk vindt en omdat ze het nut ervan inziet.

Valkuil

Let wel op met die externe druk waarmee je intrinsieke motivatie wil oproepen. Ga bijvoorbeeld niet dreigen of stimuleren met zaken die losstaan van de taakinhoud die de stagiair moet uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan een financiële bonus, of andere prikkels. Als die bonus interessant genoeg is, zal de stagiair zich vooral op het halen van die bonus gaan richten, niet langer op de eigen ontwikkeling tijdens de stage. Je houdt de motivatie afhankelijk van externe druk en je helpt het pad naar intrinsieke motivatie om zeep.

En vergeet ook niet: je kun motivatie zien als een emotie, het komt en het gaat. Je voelt je de ene dag beter dan de andere. Ook stagiairs kunnen een off-day hebben. Dan werkt soms dat potje tafeltennis.

Maarten Brand is de veroorzaker van Het grote stageboek voor werkgevers; het allereerste managementboek over stages. Hij is eigenaar van Bureau Brand. Hiermee helpt hij bedrijven en organisaties om meer uit de verbinding met jong talent te halen. Check de website voor meer info. Hij schrijft als over stages vanuit een bedrijfseconomisch perspectief. En dat is in Nederland verbazingwekkend genoeg een unieke invalshoek.

Maarten woont in Haarlem, is getrouwd, heeft twee kinderen, drinkt zijn koffie zwart, zijn bier blond en is meer geel dan blauw.