Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pitch van de maand: een innovatieve tablet voor blinden

Pitch-specialist Nathalie Mangelaars beoordeelt maandelijks pitches van ondernemers. In deze aflevering: Kristina Tsvetanova en Slavi Slavev pitchen een innovatieve tablet voor blinden. 

Kristina Tsvetanova en Slavi Slavev zijn oprichters van Blitab. Deze startup won meerdere internationale awards met hun tablet voor blinden en slechtzienden.

Bekijk de pitch: 

Wat kun je van Kristina en Slavi leren?

Laten we eerlijk zijn, de eerste indruk maak je al voordat je één woord hebt gezegd. Als spreker kun je je hiertegen verzetten, of ermee aan de slag gaan.

Kristina is een dame met een uitgesproken uiterlijk. Het is knap dat zij dit, bewust of onbewust, in haar pitch heeft verwerkt. In de eerste zinnen van haar pitch vertelt zij dat ze Industrial Enginering heeft gestudeerd. Het stereotype beeld bij deze studie is toch nog de nerd met een bril, en niet een hoogblonde dame.

Dit creëert een tegenstelling in het hoofd van je publiek en dús heb je de aandacht. Kristina blijft zichzelf, laat zien dat zij de juiste achtergrond heeft om het product te ontwikkelen en onderscheidt zich. Ze is in ieder geval geen grijze muis die je snel vergeet als je meerdere pitchers achter elkaar ziet.

Wat je van haar kunt leren, is dat je vooraf nadenkt over hoe jij over zou kunnen komen op je publiek. De manier waarop je je kleedt, je accent en hoe je het podium oploopt. Alles draagt bij aan die eerste indruk vóórdat je iets hebt gezegd. Dit kun je ontkrachten, of juist bevestigen. 

Wat ook sterk is in deze pitch, is dat alle basiselementen erin zitten. Hoe ben je op dit product gekomen? Wat is het exacte probleem? Hoe groot is dit probleem? Wat houdt de oplossing is? Waarin is de oplossing uniek? En superbelangrijk: De passie van de ondernemers. Dit laatste moet je voelen en is moeilijk in woorden uit te drukken. Daarnaast zijn de visuals simpel, maar ze ondersteunen wel wat de spreker zegt (en niet andersom). 

Wat zouden Kristina en Slavi kunnen verbeteren?

Deze pitch duurt 6 minuten. Dit betekent dat er tijd is voor een live demo. Tegelijkertijd laat deze pitch zien hoe lastig het is om dit goed te doen. Hierbij vijf tips voor live demo’s:

1. Betrek de technicus en producer
Door de grootte van de zaal moet er geschakeld worden in techniek tussen de powerpoint en de ‘front camera’. Dit verloopt tot twee keer toe niet vlekkeloos. Wat je als spreker kunt doen is vooraf jouw pitchscript delen met de technicus en producer. Met hen spreek je bepaalde ‘cues’ af. Bijvoorbeeld de laatste zin voordat je over wilt schakelen van de live demo naar de powerpoint, of een knikje in hun richting.

aak is er een technische doorloop voorafgaand aan je optreden. Echter, er is niet altijd ruimte om dan de hele pitch te oefenen. Vraag in dit geval of je specifiek deze elementen met hen kan oefenen. 

2. Welk onderdeel voegt live echt iets toe?
Slavi kiest ervoor om live op verschillende knoppen te drukken en zaken toe te lichten. Daar kun je zelf de beste in vinden. Zelfs in een live demo. Welke elementen zijn cruciaal moet je mensen echt laten zien?

We hebben bijvoorbeeld al gehoord dat er goed geluid uit de tablet komt via de voice-over. Moet je hier nogmaals op terug komen wanneer gebruikers kunnen kiezen tussen de voice-over of braille op het bovenste gedeelte?

3. ‘Kijken’ en ‘luisteren’
Bij een demo vraag je je publiek om twee zaken doen: Kijken en luisteren. Dit moet goed op elkaar zijn afgestemd. Bedenk dat de aandacht van je toehoorders uitgaat naar wat ze zien óf naar wat ze horen. Bij Slavi komt er ook nog eens geluid uit de tablet.

Wanneer de aandacht uitgaat naar iets dat zij zien, of geluid dat voortkomt uit je demo, dan ben jij als spreker stil. Hierdoor leg je de nadruk op je indrukwekkende feature (waarom laat je het anders zien!) en vestig je de aandacht van het publiek op het juiste punt. 

4. Wanneer er iets mis gaat
Er kan altijd iets mis gaan. Je drukt op een verkeerde knop, of je drukt hem niet goed in zoals Slavi overkwam. Blijf kalm en neem de tijd. 

5. Betrek je publiek bij de live demo
Dit is niet altijd mogelijk, maar als het kan dan is het erg leuk! Slavi en Kristina hadden bijvoorbeeld in de uren voorafgaand aan hun pitch kunnen vragen naar de website van iemand uit het publiek of de jury. Vergeet die persoon zijn naam niet te vragen! Introduceer de persoon en zijn website en stem je live demo hierop af. Hierdoor voelt de zaal zich nog meer met je verbonden.

Als je nóg een stap verder gaat, dan kun je die persoon ook nog bij je pitch betrekken: “Wat is de eerste zin op jouw homepage?”. Er kan dan een mooie interactie op gang komen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wil jij dat Nathalie Mangelaars ook jouw pitch onder de loep neemt? Mail naar [email protected]

Bekijk alle afleveringen van de Pitch van de maand