Pitch van de maand: Steven Kroon en Janneke van den Heuvel (TryLikes)

In rubriek Pitch van de maand beoordeelt pitch-specialist Nathalie Mangelaars pitches van bekende - en minder bekende - ondernemers. In deze aflevering een duo-pitch van Janneke van den Heuvel en Steven Kroon, oprichters van het TryLikes. 

Met TryLikes ontvangen winkelketens op een innovatieve manier feedback van hun klanten. Bekijk hier de pitch van Janneke en Steven:

Wat kun je van Janneke en Steven leren?

Duo pitches zijn niet voor beginners! En dat zijn Steven en Janneke zeker niet. Je kunt zien dat zij zich comfortabel voelen en goed op elkaar ingespeeld zijn. Belangrijk bij een duo pitch zijn soepele en logische overgangen van de ene naar de andere pitcher, plus hoe jij op het podium staat als de ander spreekt. Je ziet dat zij rustig staan en letterlijk naar de ander kijken wanneer hij/zij spreekt, zonder het contact met het publiek te verliezen.

Humor is altijd lastig in pitches, maar Steven gebruikt een echte situatie uit de lobby om in zijn pitch een grap te maken. Knap! Ook gebruiken zij feiten om hun uitspraken te onderbouwen. Hiermee laat je zien dat je precies weet waar je het over hebt.

Daarnaast zetten zij deze cijfers in om de meerwaarde van hun product aan te geven, zonder letterlijk te zeggen “Wij zijn beter!”. Zo zegt Janneke: “Op de traditionele manier had het ze 500 jaar gekost." Hiermee plaats je je conclusie in een mooi perspectief.

Wat zouden zij kunnen verbeteren?

Durf zaken weg te laten

De pitch is redelijk lang en op sommige momenten zou deze ingekort kunnen worden. Onderzoek welke informatie cruciaal is voor je publiek en durf zaken weg te laten. Het is goed als een pitch verdiepingsvragen oproept. Dus door dingen weg te laten, stuur je de vragen uit het publiek.

Ook zouden opsommingen en een afwisseling van spreektempo hun pitch nog sterker maken. Steven zet bijvoorbeeld het voorbeeld van McDonald's in om tegenwerpingen van het product te ontkrachten (geen stroom, mobiel netwerk of wifi nodig). Dat is slim, maar deze tegenwerpingen had hij op kunnen sommen in het verhaal waardoor het tempo erin blijft.

Beide pitchers spreken erg duidelijk, wat erg fijn is. Maar zij spreken wel op hetzelfde tempo gedurende de hele pitch. Op minder cruciale momenten zouden zij iets sneller kunnen spreken zodat er meer dynamiek in komt. Bovendien luisteren mensen dan onbewust aandachtiger naar de momenten waarop je langzamer spreekt door deze afwisseling in spreektempo. Hiermee stuur je wat zij onthouden.

Wil jij van andere pitchers afkijken hoe je een goede pitch geeft? Kom dan op 27 maart 2017 naar het NK Pitchen voor Ondernemers in de Jaarbeurs. Als partner van dit evenement krijgen Sprout Members 50% korting op hun ticket. Meer weten? Kijk op onze eventpagina voor de mogelijkheden.

sluiten
Ben jij een ambitieuze ondernemer?

Schrijf je net als tienduizenden snelgroeiende collega-ondernemers in voor de Sprout Nieuwsbrief en ontvang geheel kosteloos het laatste nieuws, kennis en achtergronden voor founders en investeerders! 

 

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!