Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wil je een goede presentatie? Denk aan koffie

Streef er niet naar dat mensen jouw presentatie helemaal onthouden, stelt Sprout-expert Hedwyg van Groenendaal. Wat je wilt is dat mensen slechts één ding de volgende dag doorvertellen bij het koffieapparaat.

Koffie is onmisbaar op het werk, alleen al de geur geeft energie. De meeste mensen zijn niet vooruit te branden zonder en menig leuke weekendtrip wordt uitgebreid besproken onder het genot ervan. Goede koffie staat volgens onderzoek zelfs in de top drie van belangrijke voorwaarden op het werk. Een koffiecorner vervult een sociale functie en er zijn al heel wat geniale ideeën en oplossingen ontstaan.

Dat gevoel is essentieel voor jouw volgende presentatie. Niet per se de koffie zelf, maar vooral hoe de gedachte aan koffie bijdraagt aan een succesvolle presentatie.

Mensen willen jouw presentatie niet onthouden

Bij presentaties hebben mensen vaak het idee dat het publiek hun verhaal moet kunnen onthouden. Daarom wordt wel eens de presentatietip gegeven dat je iets drie keer moet vertellen, de zogenaamde vvv-formule, oftewel ‘vertel wat je gaat vertellen, vertel het en vertel wat je verteld hebt’.

Dit klinkt leuk en simpel, maar in de praktijk is dit vaak een dooddoener. Als je geen college geeft waarbij het daadwerkelijk belangrijk is dat jouw publiek onthoudt wat je staat te prediken, zou ik dit niet toepassen voor een impactvolle presentatie.

Inspireer ze

In de meeste gevallen hebben jouw toehoorders niet de behoefte te onthouden wat je gaat vertellen. Ze willen wél geïnspireerd raken. En nu komt het. Hoe mooi zou het zijn als jij jouw publiek zó kan inspireren, dat ze één ding uit jouw presentatie de volgende dag in de koffiecorner doorvertellen aan hun collega’s onder (je raadt het al) het genot van een goede kop koffie?

Doorvertellen

Slechts één ding, één zin. Probeer niet te ambitie te hebben dat mensen meer gaan doorvertellen. Als het je lukt dat iemand één zin doorverteld, mag je een gat in de lucht springen en jezelf een dik applaus geven.
Dit moet dan ook jouw focus zijn. Bedenk daarom dit bij je volgende presentatie:

Ga wandelen, rennen of ergens rustig zitten zonder laptop, mobiel of andere afleiding en bedenk wat jij wilt dat iemand uit jouw publiek de volgende dag in de koffiecorner doorverteld aan een collega. Precies die zin die jij wilt dat wordt doorverteld, schrijf je op.

Die ene zin geeft jou focus

Maak het een spreekzin, geen formele zin. Formele zinnen vertellen mensen niet door, iets wordt in spreektaal doorverteld. Schrijf daarom die zin ook in spreektaal op. Precies zoals jij het voor je ziet. Die zin vormt de basis van jouw presentatie.

Als je die zin kent, is het veel gemakkelijker jouw verhaal op te bouwen. Alles moet namelijk bijdragen aan die ene zin. Dit maakt het veel gemakkelijker dingen weg te laten en echt tot de kern te komen. Dit maakt jouw presentatie beter en helderder en dus makkelijker door te vertellen.

Kortom:
1. Je moet niet willen dat mensen jouw presentatie onthouden.
2. Wat je wilt is dat mensen slechts één ding uit jouw presentatie de volgende dag doorvertellen bij de koffiemachine op het werk.
3. Die ene zin heeft jouw focus en vormt de basis voor jouw presentatie.

Tot slot. Niet alle presentaties worden voor medewerkers van bedrijven gegeven. Bovenstaand kun je uiteraard ook toepassen in andere situaties en in plaats van collega kun je ook zakenpartner, buurvrouw of vriend lezen. En in plaats van ‘koffiecorner op het werk’ kun je stamkroeg, keukentafel of luie bank lezen.