Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit gaan we leren van Peerby, Snappcar en Kickstarter

Peerby, Snappcar, Airbnb en Kickstarter: de platformeconomie zet de traditionele economie op z'n kop. Maar welke lessen kunnen we hieruit trekken, en hoe moeten bestaande ondernemers hierop inspelen? Die vragen stelt deelexpert Martijn Arets, samen met Sprout, in een reeks video-interviews met ondernemers.

Arets vergaarde bekendheid toen hij in 2010 zijn baan opzegde en wekenlang in een oud Volkswagenbusje Europa doorkruiste voor de Brand Expedition, op zoek naar lessen van grote merken. In 2011 werd hij ondernemer van het jaar bij Sprout. Vorig jaar startte hij Crowd Expedition, een media- en onderzoeksproject over de deel- en platformeconomie, waarbij in het eerste jaar ruim 150 ondernemers in 8 landen werden geïnterviewd.

Dat project wordt nu uitgebreid met een virtuele expeditie, waarbij een laptop en een videocamera de wereld in worden gestuurd. Iedere week belt Arets via Skype naar de laptop, waar hij een interview heeft met een ondernemer. (Die interviews worden ook live uitgezonden op Periscope).

De geïnterviewde ondernemer geeft deze koffer weer door aan iemand anders. Deze reeks is vanaf dinsdag elke week te zien op Sprout.nl. We trappen morgen af met botendeelplatform Barqo.

Vertrouwen

Vragen die Arets zijn ondernemers voorlegt zijn bijvoorbeeld: Wat zou je nu anders doen? Hoe heb je financiering voor elkaar gekregen? Maar ook, hoe ga je om met de meer ‘old school’-partijen zoals investeerders en banken. Hoe win je hun vertrouwen?

Arets stoort zich aan de berichtgeving over de platform-economie, die vaak óf uiterst positief (‘hype hype hoera’), óf heel kritisch is. ‘Er zit weinig tussenin.’ En er zijn volgens Arets nu de nodige mensen die de Ubers en Airbnb’s van deze wereld zien, en denken: daar valt blijkbaar omzet te halen. ‘Dat lijkt van de buitenkant simpel, maar is maar voor een enkeling weggelegd.’

‘Wat voor verantwoordelijkheid heb je bijvoorbeeld als platform? Je kan heel hard groeien en risico’s ergens anders neerleggen. Uber en Airbnb zitten zelf niet in auto’s en kamers. Er zijn andere mensen die de risico’s nemen en investeren. Op wat voor manier moet je daar als platform je eigen verantwoordelijkheid pakken?’

Op het gebied van crowdfunding laat Kickstarter mensen bijvoorbeeld heel vrij, maar andere platforms hanteren strenge criteria. ”Makkelijk’ schaalt snel, maar ben je dan nog wel bezig met het neerzetten van een duurzaam businessmodel?’

Inhalen

Ook voor bestaande bedrijven is dit relevant, zegt Arets. Hij wijst op een cameraverhuurder die hij persoonlijk kent. ‘Er komt een keer een platform dat mensen verbindt en waar ze cameraspullen kunnen delen. Het is logisch als die cameraverhuurder dit als extra dienst aanbiedt aan zijn klanten. Daarmee hou je zelf de groei en de concurrentie in de hand. Als jde dat niet doet, dan komt er een dag dat er een partij komt die het wel doet. Ga je er zelf op inspelen, of ga je wachten tot iemand je links- of rechts inhaalt?’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De eerste reizende koffer blijft 6 maanden in Nederland, om vervolgens verder de wereld in te trekken. Een tweede koffer start over twee maanden in Israël of Amerika. Uiteindelijk zullen er maximaal 4 koffers de wereld over reizen, waarmee Arets 200 ondernemers per jaar kan interviewen. 

Foto: Erick Davidson, Martijn Arets and Gee-Hwan Chuang at the Listia office door Sebastiaan ter Burg – CC BY