Uber-concurrent Lyft lijkt aanstaande beursgang meer dan nodig te hebben

Taxiplatform Lyft is Uber eindelijk eens voor, door eind deze maand als eerste van de twee naar de beurs te gaan. Dat investeerders hun rendementen verre van zeker zijn, schuwt Lyft daarbij niet. Sterker nog: Lyft stelt misschien wel nooit winst te zullen maken.

Het Amerikaanse Lyft is van plan om eind volgende week naar de Nasdaq te gaan. Het bedrijf leverde zijn papieren hiervoor al in december in bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commision (SEC). Veelzeggend was het feit dat het tevens Amerikaanse Uber enkele uren later precies hetzelfde besloot te doen. Uber zal een paar weken na Lyft zijn beursdebuut maken.

Lyft, dat alleen in de Verenigde Staten en Canada actief is, moet hopen door deze timing een voordeel te behalen ten opzichte van het veel grotere Uber. Laatstgenoemd bedrijf opereert in 64 landen, heeft bijna drie keer zoveel gebruikers als Lyft en behaalde afgelopen jaar een omzet van ruim 11 miljard dollar, terwijl Lyft ‘slechts’ 2,2 miljard dollar noteerde. Wel zag Lyft in de VS zijn marktaandeel afgelopen jaar stijgen naar 39 procent.

Giga-verliezen

Beide bedrijven maken voorlopig echter giga-verliezen. Uber noteerde in 2018 1,8 miljard dollar in het rood en Lyft stond 911 miljoen dollar in de min. Het nettoverlies van Lyft steeg daarbij; in 2017 maakte het bedrijf nog 688 miljoen dollar verlies. Nu is verlies maken gebruikelijk bij snel schalende techbedrijven, maar Lyft schreef in zijn begin deze maand gepubliceerde prospectus: “We hebben een geschiedenis van nettoverliezen en we zullen in de toekomst mogelijk niet in staat zijn om winstgevendheid te realiseren of te behouden.”

Dat Lyft zoiets zelf al zegt, geeft te denken; investeren in Lyft lijkt iets te zijn voor believers in de – nu nog – unicorn, die het hoge risico op de koop toenemen. Sterker nog: het bedrijf schrijft in zijn prospectus dat de kosten voor productinnovatie en opschaling alleen nog maar omhoog zullen gaan. 

En dat terwijl Lyft in sneltreinvaart door zijn geldvoorraad lijkt te raken; had het bedrijf eind 2017 nog 1,1 miljard dollar op de rekening, na 2018 was dit nog 518 miljoen dollar. Door de broodnodige beursgang kan de rekening weer worden gespekt, maar of Lyft er een gezond uitgavenpatroon op nahoudt, blijft de vraag.

2,1 miljard

Het Uber-probleem
Ook Uber zélf is nog verre van verzekerd van een florissante toekomst. Als Uber niet voldoende doet aan zijn veiligheid, is het bedrijf – door een negatief sentiment – gedoemd te mislukken. Maar er zijn meerdere werkbare oplossingen voor het Uber-probleem.

Wellicht dat een goede beursgang Lyft in de richting van de zwarte cijfers zal duwen. Lyft stelt 2,1 miljard dollar te willen ophalen met een beursgang. Het bedrijf liet maandagochtend in zijn SEC-documenten weten voor een waardering van 18,5 miljard dollar te willen gaan, waarbij de aandelen tussen de 62 en 68 dollar per stuk kosten. Dit klinkt wellicht al een grote prestatie, maar concurrent Uber mikt met zijn beursgang voor een waardering van 120 miljard dollar – analisten houden het voor Uber op 100 miljard dollar.

Achter Lyft gaan ondernemers Logan Green en John Zimmer schuil. Zij begonnen Lyft (destijds nog Zimride genaamd) ooit met het idee om mensen onderling te laten carpoolen. Dit idee sloeg onvoldoende aan, waarop de ondernemers besloten Uber achterna te gaan als taxiservice in de gig-economy.

Lyft was misschien te vroeg met zijn carpool-idee; de Amerikaanse taxideelservice ViaVan, afgelopen jaar live gegaan in Amsterdam, gooit momenteel hoge ogen met carpoolritjes die goedkoper zijn dan die van Uber. Volgens het Financieele Dagblad kan het concurrentie-aanbod voor Lyft en Uber in de toekomst alleen nog maar groeien; ook Google en Amazon zouden de markt mogelijk willen betreden.

De voorsprong die Uber vanaf het begin al had op Lyft, zorgde ervoor dat dit bedrijf zijn businessmodel verder kon diversificeren. Zo telt het techbedrijf inmiddels ook een voedselbezorgdivisie, Uber Eats. Lyft lijkt geen plannen te hebben hiertoe. Wel investeert het bedrijf net als Uber in zelfrijdende auto’s. Op termijn willen beide bedrijven namelijk af van de chauffeurs. Lyft en met name Uber staan onder druk, omdat chauffeurs weinig zouden verdienen en door roekeloos rijgedrag voor ongelukken zorgen op de weg.

Disruptie

Chauffeurs werken bovendien als zelfstandigen voor de apps. Dit brengt een risico met zich mee voor investeerders. In de toekomst zouden de bedrijven verplicht kunnen worden hun chauffeurs in loondienst te nemen. Deliveroo, een voedselbezorgbedrijf dat ook alleen met zelfstandigen werkt, werd in januari bijvoorbeeld door de Nederlandse rechtsbank in het ongelijk gesteld over de zelfstandige status van diens koeriers.

Ook mogelijke politieke veranderingen kunnen van invloed zijn op het gig-economy-model van Lyft en Uber. Stel dat bijvoorbeeld socialist Bernie Sanders de Amerikaanse verkiezingen van 2020 wint. Het is niet ondenkbaar dat Sanders zijn politieke macht zal gebruiken om de startups in de richting van de loonlijsten te duwen. Het is de vraag of Lyft en Uber zo’n disruptie van hun – zelf ook bijzonder disruptieve – businessmodel kunnen overleven.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!