PostNL wordt concurrent van Albert

PostNL werkt aan een thuisbezorgservice voor boodschappen. De provincie Limburg krijgt vanaf morgen de primeur. PostNL werkt voor zijn boodschappendienst samen met online supermarkt Vershuys.com.

Na een eerste test in de omgeving van Venlo gaan PostNL en Vershuys.com vanaf donderdag in heel Limburg levensmiddelen twee keer per week 's avonds bezorgen. PostNL heeft in samenwerking met onder meer de universiteit van Wageningen een speciale koelverpakking ontworpen, waarmee verse boodschappen op de juiste temperatuur kunnen word bezorgd. Die verpakking wordt na aflevering van de spullen weer meegenomen door de bezorger.

Voor PostNL is het slagen van de boodschappenservice van levensbelang: met de postbezorging gaat het hard achteruit, de pakketdienst moet die krimp compenseren. Zo groot als Albert zal de boodschappendienst niet snel worden. Vershuys.com werd begin 2009 gelanceerd door internetondernemer Marwin Dekkers en groentehandelaar Huub Heijer. Zij kregen steun van het Innovatiefonds van de provincie Limburg, de Rabobank en twee investerende fruithandelaren. Landelijke ambities waren er al in 2011, maar nadat aandeelhouders zich terugtrokken viel het bedrijf om. Na het faillisement in 2011 heeft Vershuys een doorstart gemaakt onder de vleugels van de Venlose Plus-ondernemer Geert Benders.

 

 

 

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.