Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijven, laat zien wat je waard bent. Juist nu! (3 vuistregels)

Was je al serieus bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen en doe je dat nu, in tijden van crisis, ook? Laat dat vooral zien, stelt Spout-expert Leonne van de Ven.

Communicatie behoort niet voor niets tot de vitale beroepen. Juist in tijden van crisis is heldere en sterke communicatie hard nodig om rust te brengen, duidelijkheid te geven, maar zeker ook om te laten zien wat je waard bent. Nu is het nodig om zichtbaar te zijn, maar ook als de wereld straks weer begint te draaien. Juist dan is het goed om je toegevoegde waarde als bedrijf duidelijk te maken, in een veranderde wereld. 

In deze hectische tijden staan organisaties hier nog niet altijd bij stil. Ze zijn nog niet bezig met de toekomst of ze vinden het niet netjes om te vertellen wat ze voor goede acties optuigen. Toch is dit niet nodig, want als je de media raadpleegt zie je naast al het ernstige nieuws ook juist veel positieve en mooie verhalen.

Mensen hebben hier behoefte aan. Sterker nog, mensen verwachten van je dat je je verantwoordelijkheid neemt in crisistijden. Medewerkers willen trots zijn op hun werkgever. Klanten op hun leverancier. Laat daarom zien wat je doet. Want achteraf vertellen wat je allemaal voor goeds hebt gedaan is toch ook een beetje mosterd na de maaltijd. 

Dunne lijn

Maar hoe doe je dat op een sympathieke en oprechte manier? Het is immers een dunne lijn waarop je balanceert. En een deuk in je reputatie is snel opgelopen. Zo blijkt maar weer uit het inmiddels veel besproken voorbeeld van Rumag; met de verkoop van t-shirts voor het Rode Kruis. Deze actie leidde na een publicatie van Quote en een uitzending van Arjen Lubach tot veel ophef. 

En ook ‘onze’ BN-ers die gezamenlijk een lied opnamen werden beticht hun eigen belang voorop te stellen en de aandacht van bijvoorbeeld zorgmedewerkers af te leiden. Dat het ook anders kan laten veel bedrijven zien: zoals Rituals, die goodiebags uitdeelde aan zorgmedewerkers van Nederlandse ziekenhuizen en dit via Instagram communiceerde.


Foto: VPRO

Of Jack Dorsey, de ceo van Twitter en Square. Hij doneert 1 miljard dollar uit zijn privé-vermogen voor de bestrijding van het coronavirus. Dat maakt hij (uiteraard) op Twitter bekend.

Waarom wordt de ene campagne omarmd en als sympathiek gezien en de ander afgebrand? Een aantal vuistregels om je te helpen met het laten zien van goede acties. 

1. Wees transparant en oprecht

Ja, het is haast een dooddoener. Maar de aloude vuistregel geldt nu ook weer: zorg dat wat je doet echt klopt bij wie je bent en waar je als bedrijf voor staat. Bedrijven die communiceren voor eigen gewin vallen nu snel door de mand en worden hard afgestraft.

Daar tegenover staat dat organisaties die nu handelen vanuit hun hart, sterker naar voren komen. Zoals het benefiet-diner Live-Eet van Honig, die samen met andere organisaties geld inzamelden voor de voedselbanken en op veel steun en goede reacties mocht rekenen. 


Foto: Voedselbank
 

2. Juiste perspectief

Bedenk waarom je iets doet en voor wie. Plaats dit ook voorop in je berichtgeving en zet de ander centraal. Wees menselijk en bescheiden. Het gaat om het goede van de actie, het verhaal van de ontvanger. Zet jezelf daarbij niet op de eerste plaats. Kijk bij elke actie hoe je erover communiceert en voor wie de boodschap bedoeld is.

Zo doneerden Philips en bol.com 3200 babyfoons aan ziekenhuizen voor contact met coronapatiënten. Hierin stond het belang van de communicatie via babyfoons centraal en daarbij trokken ze samen op in de communicatie. 

3. Kies het juiste communicatiekanaal

Niet alles wat je doet als bedrijf is geschikt om aan de grote klok te hangen. Zo kan het handig zijn om keuzes te maken in communicatiekanalen. Door bijvoorbeeld alleen via social media te communiceren, een interne nieuwsbrief of een podcast. Een mooi voorbeeld is van CNV Vakmensen om de vrachtwagenchauffeurs te bedanken via de grote lichtreclameborden langs de snelweg.

Immers, dat is zichtbaar voor deze chauffeurs. De Zorgcirkel, een thuiszorginstelling in Noord-Holland heeft een prachtig filmpje gemaakt om haar medewerkers een hart onder de riem te steken en deze simpelweg alleen naar al haar medewerkers gemaild. Niet groots misschien, maar wel ontzettend effectief en oprecht.

Kortom: Wees niet bang om te communiceren, blijf eerlijk en transparant en laat zien waar je mee bezig bent. Juist nu we behoefte hebben aan mooie verhalen.

Foto: Rituals-medewerkers pakken goodybags in voor zorgmedewerkers – via Laurie Besselaar, Linkedin.