Chad Lettsome helpt de Britse Maagdeneilanden met fintech

In de Verenigde Staten had hij een salaris met zes nullen. Toch koos Chad Lettsome ervoor zijn topbaan bij Boeing in de VS gedag te zeggen en te ondernemen op zijn thuisbasis de Britse Maagdeneilanden. ‘Ik wil hier problemen oplossen.’

Hij had het goed voor elkaar in de States. Niet alleen verdiende Lettsome er voor Boeing een salaris met zes nullen, ook maakte hij een goede kans op een toppromotie. Van alle 70.000 mensen op zijn afdeling in Washington werden er zeventien geselecteerd voor een 3 jaar durend trainingsprogramma voor een executive-functie. Lettsome was er één van.

Toen hij de 3 jaar echter had voltooid, vond Lettsome het welletjes. Hij keerde terug naar zijn thuis: de Britse Maagdeneilanden. “Gedurende mijn 10 jaar in de Verenigde Staten moest ik grote problemen oplossen voor bedrijven. Dit wilde ik ook doen voor de Caribische eilanden.”

Fintech

Er gaat veel omzet verloren voor lokale ondernemers

Lettsome besloot een probleem aan te pakken waar veel mensen op zijn eilandengroep mee te maken hebben: het gebrek aan fintech-oplossingen voor betalingen. “Op de Britse Maagdeneilanden kun je op veel plekken niet met je creditcard betalen. Als de ATM het dan ook nog eens niet doet, heb je een probleem. Als toerist kun je dan niet betalen voor producten. Hierdoor gaat er veel omzet verloren voor lokale ondernemers.”

De entrepreneur werkt daarom sinds 2015 aan Ching Caribbean, een app waarmee je eenvoudig kunt betalen met je creditcard. Hij laat met de creditcard van Sprout zien hoe dat werkt. Eerst typt Lettsome wat gegevens van de kaart in op het scherm, vervolgens zet uw redacteur een digitale handtekening en zoef: 1 dollar zweeft van mijn ASN-bankrekening naar de digitale jachtvelden. Slim en simpel.

“We maken de lokale economie sterker, omdat we ondernemers de mogelijkheid geven meer geld te verdienen aan mensen op cruiseschepen,” verduidelijkt de ondernemer.

Mond-tot-mondreclame

Lettsome vertelt dat momenteel zo’n tweeduizend eilandbewoners gebruikmaken van zijn app. “Mond-tot-mondreclame doet het goed op onze eilanden, maar we krijgen ook bekendheid via social marketing.”

We willen exponentieel groeien

De kleine schaal van zijn eilandengroep – ruim 35.000 inwoners – heeft echter ook zijn nadelen. Ching Caribbean is nog niet winstgevend en Lettsome stelt dat hij regionaal zal moeten denken om winstgevendheid te bereiken. Hij wil zich richten op het gehele Caribische gebied.

Om dit te vergemakkelijken, heeft de ondernemer groeigeld nodig. Zo’n 300.000 dollar, schat hij zelf. Vanavond lokale tijd zal Lettsome dit vertellen tijdens zijn pitch op de finale van startupwedstrijd Present Your Startup Caribbean. “Een investering kan ons helpen exponentieel te groeien.”

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.