Snackmerk Lolo’s wint Present Your Startup, investeerders zeggen voor 125.000 euro toe

Suikervrij snackmerk Lolo’s van ondernemers Lysanne Denneboom en Jitra Janssonius won woensdagavond de wereldwijde finale van ondernemerswedstrijd Present Your Startup. Chad Lettsome van het Caribische fintechbedrijf Ching ging er vandoor met de publieksprijs. De twee hebben – tot nu toe – voor 125.000 euro aan investeerderstoezeggingen binnengeharkt.

4 jaar geleden stuitte een Haarlemse advocaat, Valerie Vallenduuk, op een lacune in de ondernemerswereld. Veel van de startups die ze sprak, hadden geen idee bij wie ze kapitaal konden ophalen. Investeerders wisten op hun beurt lang niet altijd waar ze hun geld het beste in konden steken. Ze bedacht daarop Present Your Startup: een competitie waarbij startups via een acceleratorprogramma leren hoe ze verder kunnen groeien. Tijdens de finale komen de startups in contact met investeerders, die direct investeringstoezeggingen doen.

Wat begon als initiatief om de Haarlemse startupscene te promoten, groeide al snel uit tot een wereldwijde exercitie. Vallenduuk zette initiatieven op in New York en de Caraïben. Ze probeerde het in 2017 door een horrorstorm geteisterde eiland Sint Maarten te helpen met haar inmiddels beproefde recept van het promoten van lokaal ondernemerschap. Sinds 2 jaar is er zelfs een speciaal op impact gerichte startupcompetitie voor de gehele Caraïben, geheten de Present Your Startup Caribbean. Vallenduuk hoopt dat de regio zich economisch sterker zal ontwikkelen door het startupkapitalisme te omarmen.


Ondernemer Chad Lettsome (tweede van links) won woensdagavond de publieksprijs van Present Your Startup met een fintech-initiatief voor de Caraïben.

Caribische fintech

Sprout reisde deze zomer met Vallenduuk en haar collega’s mee en zag de bevlogen Chad Lettsome van fintechbedrijf Ching Caribbean met de hoofdprijs naar huis gaan. Zijn initiatief om de lokale middenstand via een app creditcardbetalingen te laten accepteren zonder daarvoor dure apparatuur nodig te hebben, leverde hem 10.000 Antilliaanse gulden op en een plekje in de wereldwijde finale te Haarlem. Curaçaoënaar Sabine Berendse van plastic-opruimer Green Phenix ging er indertijd vandoor met de publieksprijs van 5.000 Antilliaanse Gulden. Omdat zij een initiatief in New York had gewonnen, mocht ze ook meedoen aan de finale in Haarlem.

Het bedrijf van Lettsome wist gisteren de stem van het publiek voor zich te winnen: een zogeheten ‘eerprijs’. De ondernemer kan daarmee terugkijken op een geslaagd avontuur. De jury, bestaande uit onder anderen Bas Beerens (WeTransfer) en oud-Randstad-topman Hans Hoogeveen, koos echter voor een andere winnaar: het Nederlandse Lolo’s van ondernemers Lysanne Denneboom en Jitra Janssonius. Dit bedrijf wint daarmee een mediacampagne en een reis naar New York in april, met als doel daar nuttige contacten op te doen.


Lysanne Denneboom (links) en Jitra Janssonius (één na links) van Lolo’s gaan er vandoor met de hoofdprijs: een ondernemersreis.

Gezonde Unilever

Lolo’s is een merk snacks voor kinderen, dat volgens Denneboom het “Unilever van goed voedsel” wil worden. Het merk heeft tot nu toe als producten de zogeheten ‘appelsterren’ en ‘sjokoknabbels’, gezonde producten volgens de ondernemers, want: biologisch, vezelrijk en zonder toegevoegde suikers. Lolo’s werkt met het beproefde ‘buy one, give one’-model, waarbij de ondernemers voor ieder verkocht product een hongerlijdend kind in Afrika voorzien wordt van een gezonde maaltijd. Als het groeiplan van de dames lukt, worden dat vele maaltijden; Lolo’s komt in 2019 in meer dan vijfhonderd Albert Heijn-vestigingen te liggen. Ook zijn er plannen voor onder meer de Jumbo. Was de omzet van Lolo’s dit jaar nog maar 5.000 euro, volgend jaar groeit dat door de deal met de Albert Heijn door naar een verwachte 330.000 euro.

Wat Lolo’s doet, speelt heel erg deze tijd

Vallenduuk stelt aan Sprout tevreden te zijn over de winnaar. “Lolo’s was vanaf het begin enorm betrokken. Ook al waren de ondernemers door hun Albert Heijn-deal al heel ver, ze wilden nog steeds progressie maken. Die instelling maakt hen sterk. Wat ze bovendien doen, kinderen helpen minder suiker te eten, speelt heel erg deze tijd. Het idee van de maaltijden in Afrika is tot slot heel charmant.”

Naast Ching Caribbean, Lolo’s en Green Phenix stonden ook het Nederlandse Scheidshuren en Bazoeki in de finale. Beide startups opereren in de platformeconomie. Scheidshuren van ondernemer Thomas Damen koppelt zzp-scheidsrechters aan organisatoren van sportwedstrijden. Hij wil daarmee de “Uber van de scheidsrechters” worden. Bazoeki is een initiatief van oud-Deliveroo-manager Joris Kuijper en wil het vraag en aanbod in de huisdierenbrache reguleren via een online platform.

125.000 euro

De avond leverde tot nu toe 125.000 euro aan investeringstoezeggingen op, meldt Vallenduuk aan Sprout. Lolo’s en Ching hebben bovendien nog in totaal zeven gesprekken op de planning staan met investeerders, waardoor de eindstand nog hoger kan worden. De 125.000 euro bestaat uit vier toezeggingen, vertelt Vallenduuk, waarvan Ching er één binnen heeft en Lolo’s drie.

Eén van de toezeggingen is van niemand minder dan WeTransfer-ondernemer en juryvoorzitter Beerens. Hij wil voor investeren in Lolo’s, voor een bedrag dat Present Your Startup niet mag delen met Sprout. Afgelopen jaar leverde het Haarlemse evenement een totaal op van 400.000 euro aan investeringstoezeggingen, waarvan volgens Vallenduuk uiteindelijk 300.000 euro daadwerkelijk werd geïnvesteerd.

Foto’s: Edoland.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!