'Proov voelt als een jongensboek'

Arnaud van der Sluis

Als je als ondernemer je visie kan uitvoeren, dan is dat bijna verslavend, zegt oprichter Arnaud van der Sluis van Proov. Zijn Utrechtse bedrijf, dat draadloze laadtechniek maakt voor voertuigen, is bezig een multinational te worden.

Deze week werd bekend dat Proov een aanbesteding heeft gewonnen voor een oplaadsysteem voor vijf elektrische bussen in Londen. Wat Van der Sluis betreft is dat een mooie opstap naar de rest van de in totaal 2000 bussen in de Britse hoofdstad.

De ondernemer richtte Proov in 2011 op en sloeg vorig jaar een grote slag met de overname van het Duitse bedrijf IPT. Daardoor is Proov nu met zijn dochteronderneming actief in onder meer de fabrieken van Volkswagen en Porsche. Daar wordt de techniek van IPT gebruikt bij de karretjes die de bijna afgebouwde auto's rondrijden, en die zelf van elektriciteit worden voorzien met inductie, oftewel draadloos opladen.

Ook in de andere fabrieken en mijnen in onder meer de VS en Korea is nu Proov nu actie. De volgende uitdaging: deze techniek naar de weg brengen.

Standaard

'We proberen een industrie-brede standaard af te stemmen', zegt Van der Sluis. 'Daarin zijn de autofabrikanten leidend. Maar ik denk dat het ook voor autofabrikanten erg interessant is.' Van der Sluis laat zich niet afschrikken door het feit dat Tesla, de trendsetter op het gebied van elektrisch rijden, nog geen aanstalten maakt om inductie toe te passen. 'Tesla heeft een zeer klantvriendelijk product, maar een onvriendelijke en onhandige laadmethode', wijst hij op het 'gedoe' met stekkers. 

Voorlopig stort Proov (33 medewerkers) zich op zwaardere voertuigen als bussen en vrachtwagens. 'Daar hebben we onze handen al vol aan.' Het bedrijf is onder meer betrokken bij 's werelds eerste commerciële project voor elektrische bussen in Utrecht.

'We beginnen nu serieuze omvang te krijgen. Maar ook serieuze weerstand. Bijvoorbeeld van buschauffeurs die het spannend vinden om in een elektrische bus te rijden. En de regelgeving is nog helemaal niet toegespitst op elektrische bussen.' De bestaande markt van dieselbussen zit volgens Van der Sluis niet te springen om elektrische bussen, 'mede omdat die veel langer mee gaan'.

Jongensboek

Drie jaar nadat de van ProRail afkomstige Van der Sluis Proov oprichtte voelt de onderneming nog steeds als een jongensboek, zegt de ondernemer. 'Omdat wij (Van der Sluis en mede-eigenaar René Zorge, red.) en ik de visie hebben dat we de binnensteden willen verbeteren, bijvoorbeeld op het gebied van de luchtkwaliteit. We hebben een oplossing die dat mogelijk kan maken.'

'Als je mag doen wat je visie is, dat is bijna verslavend. Dat je iets bedenkt en je hebt een droom, dat gun ik dat iedereen. Daar leef ik voor. Return on investment is leuk, maar daar krijg je niet de kick van. Als het alleen om geld ging, waren we al lang gestopt.'

Ondanks deze trage processen is Van der Sluis er 'heilig van overtuigd' dat iedereen zijn techniek wil. 'Alles begint met een stekker en eindigt draadloos. Op die ontwikkeling springen wij in.'

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl