Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Recept voor een succesvol familiebedrijf

Hoe houdt u uw familiebedrijf gezond? Open communicatie, realiteitszin en het kordaat nemen van beslissingen zijn essentieel.

Dit schrijft Roberto Flören – hoogleraar Nyenrode – in een onderzoek.

Flören noemt tien succeselementen: Ambacht, Product, Merk, Niche, Distributie, Visie, Cultuur, Betrokkenheid, Kring van Aandeelhouders en Omvang. Een combinatie van deze maakt dat familiebedrijven drie eeuwen overleven.

Flören keek naar oude familiebedrijven én naar nieuwe familieondernemingen, waaronder Randstad (Frits Goldschmeding) , Zeeman (Jan Zeeman) en VDL Groep (Wim van der Leegte). Overeenkomsten zijn: “open communicatie naar alle directe betrokkenen; respect voor allen in en om het bedrijf; lef, daadkracht en doorzettingsvermogen; het vermogen om moeilijke beslissingen te durven nemen; voorbeeldig leiderschap; en realiteitszin.”

Het oudste familiebedrijf van Nederland is De Oudewaterse Touwfabriek uit 1545 – veertiende generatie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gevolgd door:
2. (1594) Tichelaars Koninklijke Makkumer Aardewerk- en Tegelfabriek, Makkum
3. (1660) Koninklijke Klokkengieterij Petit & Fritsen, Aarle-Rixtel
4. (1662) Van Eeghen Groep, Amsterdam
5. (1680) Bavaria, Lieshout
6. (1691) Nolet Jeneverstokerij-Distilleerderij, Schiedam
7. (1695) Koninklijke De Kuyper, Schiedam
8. (1696) C. de Koning Tilly, Haarlem
9. (1700) Vergeest Metaalbewerking, Druten
10. (1703) Koninklijke Joh. Enschedé, Haarlem

Flören en medeonderzoeker Berk beschrijven hun bevindingen in het boek ‘Ondernemerschap en het familiebedrijf.’