Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe app is Tinder voor reclamebureaus

Hoe krijg je als opdrachtgever de juiste reclamebureaus naar je pitch? Merien Kunst haalde inspiratie uit Tinder en wil met een nieuwe app het selectieproces transparanter maken.

Met de nieuwe app Pitcher kunnen opdrachtgevers een shortlist maken van reclamebureaus waar ze mee in zee willen gaan. De app werd bedacht door reclamebureau Woedend! en is gebaseerd op een lijst met ongeveer 80 van ‘de beste’ reclamebureaus van Amsterdam, afkomstig van de site Amsterdam Ad Blog.

Reclamebureaus moeten vaak pitchen om opdrachten binnen te halen bij klanten. Dat zorgt voor onzekerheid en kosten, maar het is wel de nieuwe realiteit. ‘Het is verleidelijk om te zeuren, te zeiken of te zuchten dat de tijden niet meer zijn zoals vroeger’, zegt bedenker Merien Kunst van Woedend!.

Opdrachtgevers zijn volgens hem steeds vaker aan het flirten bij andere partijen. De duidelijkste uiting hiervan is de pitch. ‘Gratis aan de slag of tegen minimale vergoeding, voor een heel account of een project, voor merken groot en klein – zelfs je eigen klanten – en soms zelfs zonder winnaar. Het is een vloek en een zegen’, zegt Kunst. ‘Te gek om te winnen, maar kostbaar om te verliezen. En heel moeilijk om te weigeren.’

Het selectieproces maakt volgens hem soms een oppervlakkige en willekeurige indruk. ‘Toen was de vergelijking met Tinder snel gemaakt.’

Pitch

Bedrijven kunnen in de app ‘in minder dan een minuut’ een pitch opzetten. Daarna toont de app een selectie bureaus, afgestemd op het project. Elk bureau heeft een kort profiel met voorbeelden van het laatste werk – net genoeg om een gevoel te krijgen. Geen match? Swipe links. Goed gevoel? Swipe rechts.

Door zo te ‘Tinderen’ kunnen opdrachtgevers een shortlist maken van maximaal vijf bureaus met de optie om ze direct te bellen of ze via e-mail uit te nodigen. ‘Snel, effectief en 100 procent veilig’, omschrijven de bedenkers dit. ‘Er wordt geen informatie opgeslagen of gedeeld met derde partijen’.

De eerste reacties zijn volgens Kunst ‘ontzettend positief’. Een paar reclamebureaus hebben gevraagd of ze ook in de app kunnen staan, en geen enkele van de in de app opgenomen bureaus heeft tot dusver bezwaar tegen hun vermelding.

Knipoog met waarde

De filosofie achter de app is volgens Kunst niet om er direct zelf beter van te worden, maar om ‘iets te geven’. Ondanks de knipoog heeft de app volgens hem wel degelijk waarde. ‘Het maakt het proces transparanter, dat is een stap vooruit. Transparantie is ook een beetje het sleutelwoord bij een goede pitch en een goede klantrelatie.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De merkmanagers van bedrijven hebben niet zo heel veel tools tot hun beschikking om zich te oriënteren op leveranciers, licht hij toe. ‘Ze kunnen zich door allerlei ingewikkelde website heenworstelen, maar dit is een laagdrempelig stukje gereedschap.’

Het is niet de ultieme oplossing, beaamt hij. ‘Maar het is leuk om tegen de randjes te duwen. Van hoe het altijd gegaan is.’ Amsterdam is ook op reclamegebied de hoofdstad van Nederland, maar een landelijk dekkende versie sluit Kunst niet uit. ‘En wie weet doen we dit over een tijdje ook in Londen.’