Ambitieus ondernemerschap: technisch detacheerder Velox groeit 10x sneller dan de markt

Kisito Zonneveld Velox

Eerst was er volop discussie over stikstof, nu is er de coronacrisis. Voor Velox - vooral actief in de bouw, installatie- en civiele techniek - zijn het roerige tijden. Toch denkt oprichter Kisito Zonneveld met zijn aanpak ook de komende jaren te kunnen blijven groeien, vooral met de inzet van recruitment automation.

De verbouwing van Paleis ’t Loo, de ontwikkeling van de hoogste woontoren in de Benelux, maar ook de nieuwe hoofdkantoren van Booking.com en het RIVM. Het is slechts een kleine greep uit de vele prestigieuze bouwprojecten waar Velox inmiddels bij betrokken is. 

Het bedrijf dat acht jaar geleden door Kisito Zonneveld werd opgericht detacheert professionals in de bouw, installatie- en civiele techniek. ‘Zelf noem ik ons liever een projectenbureau. We leveren de flexibele schil voor projectteams van grote bouwwerken. Met name hoogopgeleide mensen met veel ervaring’, aldus Zonneveld. Met succes, want het bedrijf wist recent nog een plekje te veroveren in de Top 250 van snelste groeibedrijven in ons land.

Slim inrichten van processen

Die groei is volgens Zonneveld vooral te danken aan de manier waarop zijn bedrijf is georganiseerd. ‘Veel traditionele detacheerders gaan pas bewegen nadat een opdrachtgever een vraag bij ze neerlegt. Dan ben je eigenlijk al te laat. Het probleem is dat hun CRM-systeem onvoldoende intelligent is ingericht. Door onze processen al in een eerder stadium slim te organiseren, zijn we veel sneller in staat om de juiste match te maken. Ik durf zelfs te stellen: tien keer sneller dan de markt’, aldus Zonneveld.  

Professionals opgedeeld in vier kwadranten

Het recept? Data-gedreven technologie in combinatie met recruitment automation. Tel daarbij op een discipline gestuurde aanpak met consultants die verantwoordelijk zijn voor een specifieke functiegroep. Daardoor weet Velox precies welke professionals binnenkort weer beschikbaar zijn voor een nieuwe opdracht. Zelfs nog vóór die personen zich gaan oriënteren. 

‘Neem de bouwkundig professionals, beter bekend als uitvoerders. Daarvan zijn er in Nederland ruim 9.000. Zo’n 3.500 van hen werken op projectbasis en wij kennen 70% van die groep inmiddels persoonlijk. Onze consultant winnen dagelijks informatie in en leggen die vast in ons systeem. Daardoor weten we precies wie beschikbaar is of beschikbaar komt en welke uitvoerder het door ons gewenste kwaliteitsniveau heeft. Als de vraag vanuit de opdrachtgever komt, heeft de consultant het belangrijkste werk dus al gedaan. Zo kunnen we snel én met kwaliteit schakelen.’

Recruitment automation 

Om de relatie met alle technisch professionals warm te houden, zet Velox recruitment automation in. Dat proces start met contentmarketing. Zo wordt de doelgroep voortdurend geïnformeerd over nieuwe, toonaangevende projecten. ‘Op basis van klik-, lees- en zoekgedrag bouwen we automatisch een leadscore op. Die data geeft ons inzicht in de interesse en beschikbaarheid van kandidaten.’ 

‘Zonder te pushen blijven we zowel on- als offline dus steeds dichtbij de kandidaten staan. Uiteindelijk gaat het om het persoonlijk contact met de Velox-consultant, die fungeert als vast aanspreekpunt voor z’n professionals’, aldus Zonneveld. 

Nominatie voor Werf&awards

De omzet van Velox steeg het afgelopen jaar met ruim 50%. Voor Zonneveld het bewijs dat zijn aanpak werkt. Dat maakt indruk. Velox is nu zelfs genomineerd voor de Werf&awards, een prijs voor nieuwe innovatieve concepten in de markt voor recruitment. De vakjury heeft het over een ‘een échte data driven case met opmerkelijke resultaten’. 

‘Door de stikstofdiscussie en nu de coronacrisis is de ontwikkeling van veel nieuwe bouwprojecten deels stil komen liggen. Natuurlijk gaan ook wij dat merken. Maar dat is vooral de korte termijn. Door steeds razendsnel de juiste professionals met projectteams in contact te blijven brengen, zie ik de verdere toekomst met vertrouwen tegemoet.’ 

‘Wij kijken verder dan één tot twee jaar. Er moet nog steeds heel veel ontwikkeld en verbouwd worden in Nederland en projectteams blijven behoefte houden aan flexibele professionals. Dankzij onze aanpak kunnen we ook de komende jaren de markt blijven out-performen.’

John van Schagen schreef twee boeken over ondernemen en werkt als journalist voor BNR Nieuwsradio, Sprout en andere media. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met journalisten en bloggers.