Deze dienst wil de recruitmentmarkt op z'n kop zetten door werkgevers te laten solliciteren

Werkgevers laten solliciteren op de droombaan van werknemers, dat is de insteek van hr-startup Iammie. ‘We leggen de macht bij de partij waar deze hoort: de werkzoekende.’

Iammie richt zich op de groep werknemers die ‘latent’ op zoek is naar ander werk. Die groep voelt zich niet aangesproken door reguliere vacatures en wil liever zelf benaderd worden, stelt de dienst van Nico de Jong, die we nog kennen als oprichter van de eerdere startup van de week (in 2015) Rivvur, een marketing-startup die in 2018 de handdoek in de ring gooide.

Iammie (’I am me’) belooft werknemers met een overstapwens (zoals reisafstand, salaris of minder werken) anonimiteit, om geen alarmbellen af te laten gaan bij de huidige werkgever. Vindt een bedrijf iemand met een geschikt profiel, dan solliciteert de werkgever bij deze werknemer.

Als beide partijen vinden dat er een match is, worden de persoonsgegevens vrijgegeven. Dat maakt recruitment sneller en effectiever, stelt Iammie, en bespaart de werkgever recruitmentkosten. De Jong: “Je bent eigenlijk op zoek naar elkaar, maar je hebt nu allerlei rare en dure bureaus nodig om tot lekaar te komen.”

Krapte

MBO-functies zijn volgens Iammie de banen die momenteel het moeilijkst opgevuld worden. In de installatie- en onderhoudsbranche staan er voor iedere kandidaat gemiddeld veertien vacatures open. Door deze krapte is het min of meer normaal geworden dat er geen reacties meer komen op advertenties. Werkgevers zetten dan vervolgens uitzendbureaus in en als dat niet werkt een recruitmentbureau. 

De Jong zag bij zijn twee andere bedrijven, onlinemarketingbureau Webstijl en recruiter voor online marketeers Online Minds, dat veel werkgevers worstelen met recruitment. “Op de vacatures voor online marketeers die we hebben uitstaan, wordt niet of nauwelijks gereageerd. Terwijl het toch om een leuke baan gaat met veel mogelijkheden en een prima salaris.” De nieuwe dienst legt de macht volgens De Jong bij de partij waar die hoort, de werkzoekende. “Want dat is nu eenmaal de huidige tijd.”

Persoonlijkheid

Het zijn juist werkgevers in de MBO-hoek die nog heel traditioneel werven, merkt De Jong. “Met vooral harde eisen zoals het aantal jaren ervaring en opleiding. Terwijl je ziet dat het goed en lang functioneren van iemand meer te maken heeft met persononlijheid en verwachtingen.”

Het profiel dat werknemers (gratis) aanmaken op Iammie berust daarom voor een groot deel op softskils: ben je ambitieus, een solist of werk je graag in teams en hoe belangrijk vind je opleidingen? “Niet wat je tot nu toe hebt gedaan, maar wat je zou willen doen. Die vragen zijn van groot belang voor een goede match.”

Voor andere schaarse beroepen zoals developers volstaat LinkedIn, vermoedt De Jong. “Een groot gedeelte van de beroepsbevolking zit daar niet op, maar ze hebben wel dezelfde verwachtingen en zaken waar ze in hun huidige baan tegenaan lopen.”

Verdienmodel

Zoals de meeste recruiters verdient Iammie aan de bedrijvenkant. Die werkgevers betalen nu 17,50 euro om een kanidaat te kunnen benaderen. Als de kandidaat daar op wil ingaan komt er een solliciatie tot stand, wat 175 euro kost. Daarna is het verder aan het bedrijf en de werkzoeker of ze tot elkaar willen komen.

Hoe groot Iammie kan worden, mede dankzij de kennis van Webstijl en Online Minds? “Ik heb zelf ook een recruitmentbureau", zegt De Jong. “Dus als het goed is ga ik mezelf uit de markt werken.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!