Hoe duur is nieuw personeel?

kosten nieuwe werknemer

Het aannemen van nieuw personeel kost tijd en geld. Dat mag duidelijk zijn. Maar hoeveel eigenlijk? Een rekensom is snel gemaakt.

De arbeidsmarkt komt weer in beweging. Grote bedrijven profiteren, net als het mkb, van de aantrekkende economie. Uit cijfers van Monsterboard blijkt dat bedrijven tot 50 medewerkers in de eerste helft van dit jaar 74.000 meer vacatures uitzetten dan in dezelfde periode vorig jaar. Mensen met een achtergrond in verkoop of IT zijn het meest in trek, maar vrijwel alle beroepsgroepen laten groei zien.

Met andere woorden: de lichten staan weer op groen om nieuw personeel aan te nemen. Als ondernemer ben je echter ook voorzichtig. Personeel in loondienst brengt verplichtingen met zich mee. Maar realiseer je dan ook dat het niet aannemen van een nieuwe medewerker een risico betekent. Voordat je het weet sta je de groei van je eigen bedrijf in de weg.

Cost per Hire

Nieuw personeel kost geld. Loonkosten, maar ook het vinden en in dienst nemen van de juiste kandidaat. De gemiddelde ‘Cost per Hire’, oftewel de kosten die een bedrijf maakt om een nieuwe medewerker te werven, bedragen 4.728 euro (Recruitment Kengetallen 2013). Een kleine kanttekening: voor ondernemers valt de investering waarschijnlijk iets lager uit doordat zij minder middelen inzetten dan professionele recruiters.

Veel hangt af van de vraag: waar vind ik mijn kandidaat? Als deze zich niet in je eigen netwerk bevindt, is het zinvol om te adverteren via job boards en LinkedIn. Zet je vacature dan wel breed uit en wed niet op één paard. Doe je dit wel, dan ben je kostbare tijd kwijt en terug bij af wanneer een kanaal niet oplevert wat je ervan verwacht. Een combinatie van een job board met andere media is aan te raden; een investering van (grofweg) tussen de 500 en 1000 euro.

Tijd is geld

Het zoeken van de juiste kandidaat loopt in de papieren, maar kost je met name veel tijd. Van het opstellen van een profiel tot het schrijven van de vacaturetekst, het publiceren en delen van de vacature, het afhandelen van reacties, het spreken met kandidaten en tenslotte het onderhandelen en het tekenen van een contract. Een professionele recruiter, met alle noodzakelijke middelen tot zijn beschikking, vervult in een jaar gemiddeld 50 tot 80 vacatures (bron: Recruitmentscan 2013). De schatting dat het traject jou als ondernemer minimaal 40 uur kost, is dan niet overdreven.

Tijd is geld. Stel: je werkt elke maand 200 uur voor je zaak, waarvan 50 uur aan administratie en andere zaken die niet direct geld opleveren. In een scenario waarin je elke maand 4.500 euro aan winst maakt, is je ‘uurloon’ dan 30 euro. De 40 uur die opgaat aan het vinden van een nieuwe medewerker en die je dus niet direct in je onderneming kunt steken, kosten je dan 1.200 euro (zie rekenvoorbeeld). Tel daarbij op de 1.000 euro voor de inzet van job boards, dan komt het bedrag op 2.200 euro voor het volledige wervingstraject. Kosten voor het inwerkproces en het effect op de winstgevendheid zijn dan nog buiten beschouwing gelaten.

Voordelen nieuwe werknemer

Tot slot het belangrijkste: want wat levert het werven van nieuw personeel nu eigenlijk op? Allereerste natuurlijk tijd. Wanneer je als ondernemer zaken kunt overdragen aan een ander die daar beter of efficiënter in is, hou je tijd over voor andere dingen. Reeds aanwezig personeel profiteert eveneens, doordat het meer tijd heeft om kansen en mogelijkheden die het ziet te benutten. En vergeet natuurlijk niet dat meer tijd zorgt voor een gezonder bedrijf: minder klachten van het thuisfront, minder klachten van je personeel en een betere kwaliteit van leven voor jezelf.

Maar behalve tijd levert nieuw personeel ook groei op. Ga maar na: een groot deel van je tijd ben je bezig met financiën, projectmanagement, inkopen, administratie en andere zaken die niet direct bijdragen aan de groei van je bedrijf. Terwijl de kansen er wel zijn. Een ‘good hire’, die jou vrijmaakt om te ondernemen en groei na te streven, is daarom goud waard. Ga dan wel voor de beste kandidaat. Immers, goedkoop is duurkoop. Een slechte match levert geen geld op, maar kost juist geld.

checklist: is het tijd voor een nieuwe werknemer?

Hoe kun je er nu echt zeker van zijn dat het tijd is voor jouw bedrijf om (extra) personeel aan te nemen? Bepaal het aan de hand van deze handige checklist.