Ken je die mop over de werkloze IT’er?

Een goede IT’er vinden, is als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Ze zijn er wel, maar over belangstelling van mogelijke opdrachtgevers hebben ze doorgaans niet te klagen. De werkgever die aansluit bij hun belevingswereld heeft wel een streepje voor. 

Eerst even een IT-grapje: “Er zijn 10 soorten mensen op deze wereld: mensen die binair wel snappen en mensen die dat niet doen.” Wie voorgaand zinnetje nog een keer moet lezen, is zelf waarschijnlijk geen IT’er of heeft weinig affiniteit met IT. Feit is, een goede IT’er is in Nederland moeilijk te vinden. Afgaande op cijfers van Intelligence Group is slechts 13 procent van de werknemers met een IT-profiel actief op zoek naar een baan.

Baangarantie

IT’ers melden zich maar nauwelijks aan het UWV-loket. Waar de werkloosheid onder vrachtwagenchauffeurs, journalisten en bouwvakkers astronomische vormen aannam in de afgelopen jaren, bleef de informatietechnologie een professie met een hoge baangarantie. Uit het aantal vacatureplaatsingen op Monsterboard en algemene marktcijfers blijkt dat de vraag naar IT’ers vorig jaar opnieuw licht is gestegen en dit ook dit jaar naar alle waarschijnlijkheid zal doen.

De arbeidsmarkt voor IT’ers ontwikkelt zich wel verschillende kanten op. Ben je VMBO’er, HBO’er of WO’er, dan heb je geluk. De schaarste onder IT’ers bij vacatures voor deze opleidingsniveaus neemt toe. De werkgever heeft voor MBO-profielen straks juist wat meer te kiezen. Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de VMBO’er niet door hoeft te studeren; de kansen op de IT-arbeidsmarkt zijn nog altijd stukken groter dan in andere sectoren – ook op MBO-niveau.

Geen LinkedIn-profiel

Waar hangt de IT’er zoal uit en hoe kun je hem op die plekken het best benaderen? De werkgever die op zoek is naar een systeembeheerder, webdeveloper of andersoortige IT’er, heeft een goed vergrootglas nodig om geschikte kandidaten te vinden. Want ze zijn niet makkelijk te vinden, zeker als het gaat om het bereiken van de echt latent zoekende IT’er. Typerend is dat veel mensen in deze beroepsgroep geen LinkedIn-profiel hebben. Waarom zouden ze ook? Om werk hoeven ze doorgaans niet verlegen te zitten.

Dit betekent dat de werkgever of IT-recruiter creatief moet zijn en verder moet kijken dan de gebruikelijke kanalen. Natuurlijk zijn er IT’ers die een CV achterlaten in de database van een vacaturebank, maar deze plekken zijn welbekend. De latent zoekende IT’er zit vooral (hoe kan het ook anders) online. Ervaren IT-recruiters zeggen hun kandidaten te vinden op online platforms als Tweakers, Webwereld en Computable.

Stackoverflow en Github

Deze sites zullen ook bij de niet-IT’er nog wel een belletje doen rinkelen, maar in een lijst die Monsterboard opstelde op basis van (onder meer) gesprekken met IT-recruiters komen ook iets minder bekende namen voorbij. Wat te denken bijvoorbeeld van Stackoverflow, Github en Testen.nl? Of PHP.net, Openhub en Topcoder? Niet-IT’ers zullen waarschijnlijk geen belletje horen rinkelen. Het zijn allemaal online communities waar het stikt van het IT-talent.

Weten waar IT’ers zich bewegen is één ding, maar de vraag is hoe je op deze communities nieuwe medewerkers werft. Lang niet iedereen vindt het prettig om te pas of te onpas ‘ge-headhunt’ te worden. Enige voorzichtigheid is hier dus wel geboden. Laat je als bedrijf daarom vooral zien op deze sites om je naamsbekendheid te vergroten. Stimuleer werknemers ook om op deze communities te vertellen dat ze tevreden zijn over hun werkzaamheden. Mocht je een echte topper tegenkomen op zo’n platform? Stuur dan een persoonlijk mailtje waarin je duidelijk maakt wat de functie inhoudt die je aanbiedt.

Intrinsieke motivatie

Andere optie is uiteraard te zoeken tussen de actief werkzoekende IT’ers. Net als vrijwel elke andere beroepsgroep oriënteert de IT’er zich het vaakst op de arbeidsmarkt via vacaturesites, blijkt uit onderzoek door Intelligence Group. Bijna twee derde (63 procent) doet dat, net als het plaatsen van een cv in een cv-database (45 procent). Ook via het eigen netwerk wordt veel gebruikt. Het hoge percentage dat open sollicitaties (41 procent), zoekmachines (34 procent) en social media (29 procent) noemt als gebruikt oriëntatiemiddel op vacatures geeft aan dat de modale IT’er intrinsiek gemotiveerd is.

Opvallend is dat bijna de helft van de IT’ers aangeeft moeite te hebben bij het vinden van een baan die aansluit bij eigen capaciteiten of profiel, aldus blijkt uit het onderzoek Oriëntatiegedrag Beroepsbevolking 2013. Duidelijkheid hierover, of beter nog, communiceren met IT’ers in hun eigen taal, scheelt een slok op de borrel bij het vinden van de juiste kandidaat.

Download de gratis checklistMeer weten over hoe je IT’ers verleidt om voor jouw bedrijf te komen werken? Download de gratis checklist