Personeel vinden via social media

Nu de arbeidsmarkt aantrekt, gaat de strijd om goede werknemers een grotere rol spelen. Tips om te zoeken op social media.

Twitter, Facebook, Pinterest en LinkedIn: platforms die niet meer weg zijn te denken uit ons dagelijks leven. Alleen al in Nederland zitten ruim 3 miljoen mensen op Twitter en meer dan 8 miljoen op Facebook, wereldwijd zijn dat er respectievelijk 1 miljard en 200 miljoen. Vooral jongeren (geboren na 1985) zijn zeer actief op social media. Veel mensen gebruiken het privé, maar het zijn ook prima middelen om vacatures op te verspreiden of je naamsbekendheid mee te vergroten.

Uit het onderzoek Visie op Recruitment Metrics 2014 blijkt dat meer dan de helft van de bedrijven verwacht in 2015 nieuwe medewerkers aan te nemen; 17 procent denkt zelfs meer personeel aan te nemen dan in 2014. Uit het onderzoek blijkt verder dat grote bedrijven openstaande vacatures op verschillende kanalen uitzetten: hun eigen recruitmentsite, via werving- & selectiebureaus én social media. Kleinere bedrijven zetten relatief vaak hun eigen netwerk in en communiceren daarnaast via huis-aan-huisbladen.

Netwerk opbouwen

Lang niet alle bedrijven denken aan sociale media als manier om nieuwe mede­werkers te vinden. Een gemiste kans: het is een laagdrempelige en goedkope manier om aan heel veel mensen te laten zien wie je bent en wat je bedrijf doet. Via Facebook, Twitter en LinkedIn kunnen vacatures bovendien onder de aandacht worden gebracht van een enorme doelgroep. Hier zitten ook mensen tussen die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar passen bij jouw vacature.

Employer branding

De vraag is natuurlijk welk platform je gaat gebruiken. Deskundigen adviseren een mix van social media: een zakelijke Facebookpagina met nieuwtjes is goed voor de employer branding, het verhaal van je bedrijf. Op LinkedIn is een goed bedrijfsprofiel met nieuws, updates en informatie over de bedrijfscultuur het beste. Op Twitter kun je in contact komen met veel mensen en zo een netwerk opbouwen. Ook verspreidt een vacature zich snel door retweets.

Onderzoek behoefte

Twijfel je over de beste strategie? Breng dan in kaart welke functies er nu en de komende jaren nodig zijn en of er behoefte is aan ervaren werknemers of net afgestudeerden. Kijk dan waar de doelgroep zit die je wilt bereiken en begin met het inzetten van die kanalen.

Ontdek hoe je via Twitter nieuw talent aantrekt én check of je social mediastrategie voldoet en hoe je social media efficiënt bijhoudt.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!