Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Red Herring voor financiering?

Zeven Nederlandse bedrijven werden vorige week genomineerd voor de Europese Red Herring 100 - de ranglijst voor de beste technostarters. Wat levert zo'n nominatie op? 'Ik had geen zin om te betalen voor exposure.'

Liefst zeven Nederlandse internet- en techbedrijven bevinden zich in de Red Herring lijst van de 100 beste Europese start-ups. Onder hen Sprout-challengers Adjustables en Albumprinter. Over twee weken presenteren de honderd genomineerden zich op Malta aan vooral investeerders en analisten – de belangrijkste doelgroep van het vakblad.

 

Om tot winnaar uitgeroepen te kunnen worden heeft het magazine een stevige eis: Alleen genomineerden die betalen voor hun bezoek aan de Red Herring 100 zijn welkom. Het aantal bedrijven dat daadwerkelijk richting Malta trekt is daardoor beperkt.

 

Wat levert de opname in de lijst van Red Herring op? Sprout vroeg het enkele uitverkorenen van vorig jaar – geen van hen koos ervoor om tegen betaling te pitchen.

 

Backupagent 

Roland Sars, commercieel directeur van Backupagent.nl: “Het is niet meteen zo dat je meteen meer producten gaat verkopen, maar het is zowel internationaal als nationaal wel erg goed voor je naamsbekendheid. Ik meld het altijd in presentaties of pitches. Het geeft je enige extra waarde en status. Je kan wel zeggen dat je innovatief bent, maar als ook een gerespecteerd blad dat zegt, dan geloven toehoorders het sneller. Maar hoeveel klanten uiteindelijk via het artikel bij ons terechtkomen, is moeilijk na te gaan.”

 

Momac 

Laurens Rutten, Director Business Development van MoMac, dit jaar voor het tweede jaar op rij genomineerd: “Het levert niet alleen extra klanten op, het bevestigt ook dat je goed wordt aangeslagen door de markt. Het had vorig jaar een duidelijk effect. We zijn benaderd door investeringsmaatschappijen over de hele wereld. In Europa lopen we op mobiel gebied voor op Amerika en vooral Amerikaanse fondsen houden daarom dit soort lijstjes in de gaten. Wij hadden destijds echter al een investeringsronde achter de rug met Truffle Capital. Maar voor zo’n nominatie geldt: baadt het niet, dan schaadt het niet.”

 

Polymer Vision 

Thomas van der Zijde, vicepresident marketing bij Polymer Vision, de producent van het mobieltje Readius met omklapbaar e-inktscherm: “Red Herring benaderde ons zelf met de vraag of wij ons wilden inschrijven. We zouden een goede kans maken bij de honderd te komen. Want wie in de lijst opgenomen wil worden, moet zelf inschrijven. Wij hebben inderdaad de lijst met honderd gehaald. Vervolgens kan je betalen om als winnaar tijdens een gala-avond te pitchen voor een aantal belangrijke venture capitalists. Je betaalt voor de exposure. Maar wij hadden toen onze financiering al rond, dus vonden wij dat destijds niet relevant. Als je dringend op zoek bent naar extra funding, kan zo’n Red Herring Award een extra push geven, vooral als je meer bekendheid wilt krijgen. Maar met onze bekendheid zit het wel goed. Wij hebben al behoorlijke exposure.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

auteur: Tonie van Ringelestijn