Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Retail Banking – Betalen in de toekomst

 

Van de EMV-chip tot de telefoon waarmee u een dampende kroket uit de muur haalt… De ontwikkelingen om het betalingsverkeer toegankelijker, veiliger en internationaler te maken gaan razendsnel. Wat staat ons in de toekomst te wachten?

 

 

De tijd dat betalen met een pasje, een girale overboeking of de verwerking van een automatische incasso in elk land anders was geregeld is binnekort definitief voorbij. Banken werken gestaag toe naar één grote Europese betaalmarkt. Die droom – officieel Single European Payments Area (SEPA) geheten – komt steeds dichterbij. Begin vorig jaar was de eerste Europese overschrijving een feit, eind dit jaar gevolgd door de grensoverschrijdende incasso. Wie geld wil overmaken op een rekening elders in Europa is nu al verplicht de IBAN-code (persoonlijk internationaal rekeningnummer) en BIC-code (code van de bank) van beide partijen te gebruiken. Binnenkort gelden deze nummers ook voor binnenlandse betalingen. Bedrijven zullen dan beide codes eveneens op al hun facturen moeten vermelden.

EMV-chip

Een tweede revolutionaire ontwikkeling is de EMV-chip, waarmee alle plastic pasjes binnen twee jaar moeten zijn uitgerust. Wie straks zijn boodschappen wil afrekenen, schuift zijn pas niet door de pinautomaat, maar steekt hem – net als nu bij de Chipknip – in de kaartlezer van de betaalterminal. Creditcardbetalingen kunnen binnenkort uitsluitend met een pincode worden bevestigd; een handtekening volstaat niet meer.

Alle geldautomaten in ons land zijn inmiddels al aangepast op de chiptechnologie. Betaalautomaten volgen. Voor bedrijven is dat laatste heel belangrijk. Wie niet EMV-proof is, maar wel creditcards accepteert kan bij fraude met vervalste creditcards aansprakelijk worden gesteld voor de schade.

De EMV-chip moet het internationale betalingsverkeer niet alleen gelijkvormiger maken, maar ook veiliger. Dat laatste is geen overbodige luxe, want skimming neemt hand over hand toe. Vorig jaar maakte deze vorm van criminaliteit enkele tienduizenden slachtoffers. De schade voor banken bedroeg ruim 31 miljoen euro.

Ideal

Een andere trend is de groeiende populariteit van betalen via nieuwe media als internet. In het eerste kwartaal van dit jaar werden op deze wijze 9,1 miljoen betalingen verricht: bijna een verdrievoudiging vergeleken met dezelfde periode in 2008. iDeal is in rap tempo uitgegroeid tot een leidende standaard voor bancaire online betalingen. Vorig jaar werden met dit systeem bijna 28 miljoen betalingen verricht, tegen slechts 4,5 miljoen in 2006.

Nog relatief nieuw is betalen met behulp van de mobiele telefoon. Diverse bedrijven, waaronder Rabo Mobiel, Mobile2Pay, Pay-ter, Albert Heijn en de Bijenkorf zijn hiermee druk aan het experimenteren. Zo kunt u bij snackketen Febo een kroket uit de muur te trekken met behulp van uw mobiele telefoon. U houdt uw toestel bij de lezer van de automaat. Zodra uw toestel wordt herkend gaat het klepje open en wordt het bedrag van uw tegoed afgeschreven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De hiervoor gebruikte technologie – Near Field Communication – leent zich ook voor andere doeleinden. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun klanten bestoken met informatie en reclame. Rabo Mobiel biedt ook de mogelijkheid om per sms geld over te maken.

Hoe vernuftig betalen per telefoon ook is; een grootschalige uitrol van deze methode laat vooralsnog op zich wachten.