Coolblue geeft fietsbezorgers de zak

1 miljoen keer belletje trekken met CoolblueFietst

Fietsbezorgers van Coolblue leveren bestellingen voortaan af in een papieren zak, in plaats van een kartonnen doos. Dat vertelt oprichter Pieter Zwart in bovenstaande video.

Coolblue sloot op 16 maart zijn fysieke winkels. Niet alleen omdat het bedrijf te maken kreeg met RIVM-regels over afstand houden, maar ook omdat er sprake zou zijn van online drukte door alle thuiswerkers die vanwege het coronavirus extra apparatuur bestellen. Ook had het bedrijf te maken met teruglopende productie uit China.

Maar coronavirus of niet, het bedrijf wilde zijn eigen bezorgnetwerk sowieso flink uitbreiden, onder meer met bakfietsen. Vorig jaar reden er 120 van die blauwe tweewielers rond, waarmee 321.000 pakketjes werden afgeleverd. Coolblue is op zoek naar nog eens 1200 bezorgers, meldde het bedrijf in februari bij de presentatie van zijn jaarcijfers, en die zijn vooral bestemd voor bezorgdienst CoolblueFietst.

Papieren zak

Om zoveel mogelijk bestellingen in zo’n bakfiets te kunnen proppen, besloot het bedrijf afscheid te nemen van ruimteverslindende kartonnen dozen. In plaats daarvan wordt een Coolblue-bakfiets nu gevuld met papieren zakken. Dat zorgt per ‘pakfiets’ voor 15 procent meer ruimte. En die extra ruimte komt goed van pas in een tijd waarin er ‘veel vraag is naar producten om met elkaar in contact te blijven’, zoals Coolblue het zegt.

CoolblueFietst wordt de komende tijd uitgebreid naar Apeldoorn, Dordrecht, Amersfoort, Leiden en Breda, vertelt Zwart ook. Daarmee gaat het aantal steden in Nederland (en België) van twaalf naar zeventien stuks. Op die fiets groeit het aantal afgeleverde bestellingen per bakfiets dit jaar naar zo’n 1 miljoen stuks. 

Bol.com

Coolblue verstuurt rugtassen al een tijdje in kunstof verzendzakken. Concurent Bol.com kondigde vorig jaar al aan deels over te stappen op verzendzakken. Het lichte gewicht van zak van gerecycled plastic en het compacte formaat zou per bestelling leiden tot 90 procent minder CO2-uitstoot. Voor artikelen die al in een eigen kartonnen doos zitten biedt de eigen verpakking van het product al genoeg bescherming, stelt de Ahold-dochter.

Nederlandse webwinkels willen in 2022 tien procent minder lucht versturen, spraken zij vorig jaar af met brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl