Coolblue stuurt eerste wasmachines naar Deutschland

Coolblue marcheert vandaag Duitsland in. Oprichter Pieter Zwart vertelt in de hem kenmerkende staccato-stijl waarom hij die stap zet.

Voor elektronicawinkel Coolblue begint de verovering van Duitsland in Düsseldorf. Daar kunnen klanten vanaf nu wasmachines en ander witgoed bestellen bij de Rotterdamse retailer (omzet 1,5 miljard euro). Die bedient klanten vooralsnog vanuit een magazijn in Tilburg. In een latere fase krijgt Düsseldorf ook zijn eigen fietsbezorgdienst en een fysieke winkel.

Het definitieve besluit om naar onze oosterburen te beleveren werd zo’n honderd dagen genomen, vertelt Zwart aan de telefoon. 

Gratuliert met deze stap Pieter, vanwaar de keuze voor Duitsland?

‘Het is veel groter qua inwoners dan Nederland, dus de potentie is heel groot. Specifiek voor Düsseldorf geldt dat het relatief dichtbij is, en goed aan te rijden is vanuit Tilburg. Die afstand is kleiner dan bijvoorbeeld tussen Tilburg en Groningen.’

Welke winkels in Duitsland moeten zich nu zorgen maken?

‘Les één in pr is nooit over je concurrenten praten.’

Als we het toch over de olifant in de kamer mogen hebben: Amazon, die is in Duitsland tenslotte oppermachtig op elektronicagebied. Dat weerhoudt je dus niet?

‘Die moet altijd even genoemd worden hè. Ik laat me niet leiden door de agenda van Amazon. We laten zien dat we in staat zijn om klanten blij te maken, met een onderscheidende klantreis, waaronder voor witgoed.’ 

In Nederland vlakt de omzetgroei van Coolblue af. ‘Onze onderneming zit in een andere fase’, zei je afgelopen februari al. In hoeverre is de stap naar Duitsland in dat opzicht een logische?

‘Coolblue groeit ieder jaar. Maar uiteindelijk geeft dit extra groeikansen, absoluut.’ 

Hoe heb je dit voorbereid?

‘Het was een monsterproject. Het is niet alleen een kwestie van een website en de bestickering van onze bezorgbusjes vertalen, maar ook het vertalen van allerlei processen en het werven van van Duitse klantenservicemedewerkers. Ook de recruitmentsite Arbeitenbeicoolbue.de gaat vandaag live. We hebben 40 Duitstalige Coolblue'ers aangenomen, dat zullen er de komende weken nog drie keer zoveel worden, schat ik.’

Deel je ook ervaringen met een speler zoals Picnic of andere Nederlandse ondernemers die de stap naar Duitsland al hebben gezet? 

‘Met Michiel (Muller, oprichter van Picnic, red.) en Jitse (Groen, oprichter van Takeaway, red.) drink ik af en toe een kopje koffie. We wisselen ervaringen uit, dat is allemaal heel Informeel.’

Wat was de impact van corona op de uitrol naar Duitsland?

‘Vrij beperkt. Er is bij Coolblue de afgelopen tijd onwaarschijnlijk hard gewerkt, we hebben winkels moeten sluiten en weer open gedaan. We zien een enorme vraag naar thuiswerkproducten en we hebben een bijdrage geleverd aan Hulptroepen.nu. Kortom, het is onwaarschijnlijk druk geweest. Maar tegelijkertijd hebben de mensen die verantwoordelijk waren voor dit project steady door kunnen bouwen.’  

Jullie rijden nu met busjes de grens over. Ben je bang dat die grens dicht gaat bij een eventuele tweede coronagolf? 

‘Dat lossen we dan wel op. Het is niet zo dat het goederenvervoer dan gelijk stilvalt. Iets met de haven van Rotterdam.’

Ben je zelf nu veel in Duitsland, of is alles vanuit Rotterdam te managen? 

‘Het is fascinerend hoeveel je gedaan krijgt vanaf een keukentafel. Maar onze infrastructuur heeft ook fysieke component, van winkels en magazijnen tot bakfietsen en busjes. Dus er zijn daar wel mensen aanwezig, ja.’ 

In hoeverre is de Duitse website een kopie van de Nederlandse? Wat doen jullie anders in Duitsland? 

‘We starten met een kleiner assortiment. Daarnaast heb je te maken met allerlei kleine elementen die gelokaliseerd worden, zoals een postcodecheck en andere betaalmethodes.  Een product als een wasmachine is ook taalgebonden. Er zit een Duits display op, waardoor het echt een ander apparaat is.’  

Düsseldorf is ongetwijfeld de opmaat naar meer. Wat volgt daarna, en wanneer?  

‘Vanuit Düsseldorf is bestrijken we een gedeelte van (de deelstaat, red.) Noordrijn-Westfalen. Het is nu zaak om zo snel mogelijk een winkel te openen, te starten met fietsbezorgingen en gewoon te beginnen met het blij maken van Duitse klanten. Op dat moment gaat de mond tot mond-reclame lopen, en gebeurt er hetzelfde als eerder in Nederland en België. Maar we zullen de marketingmachine op den duur ook aanzetten.’

Internationaal opschalen noemde je eerder ‘de typische competentie’ die je nog wilde leren. Hoe bevalt dat tot nu toe? 

‘Dat gaan we dus morgen ervaren. Na Nederlands, Frans en Engels is Duits de vierde taal die we toevoegen. Maar we zitten nog vol in de leerervaring.’ 

In het persbericht over de stap naar Duitsland spreek je van een mijlpaal. Volgt die ‘pas’ 21 jaar na de oprichting van Coolblue, of ‘al’?

‘Dat is aan anderen om te beoordelen. We zijn best hard gegaan vind ik, de afgelopen tijd.’

Bij het betreden van een nieuwe markt kan je de lessen uit de vorige 21 jaar in een keer kan uitvoeren. Wat zijn de belangrijkste? 

‘Het is al een heel uitgenast proces. De site is nu vertaald, maar het is niet de eerste wasmachine die we bezorgen. Er zit veel kennis, ervaring en kunde in het bedrijf.’

‘België hebben we er relatief snel bij gedaan, in 2007. Duitsland is een ander verhaal, maar hoe je dat gaat vertellen? Je moet het vooral eerst waarmaken.’

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl