Heb je als retailer keihard geknokt om uit de crisis te komen, moet je alweer vol aan de bak

Winkel

Als retailer lijkt er wel geen eind aan te komen, schrijft Fred Rutgers. Heb je net met keihard knokken de crisis overleefd en ben je blij dat er weer eens wat geld in je kassa komt, hoor je weer links en rechts om je heen dat je alweer vol aan de bak moet met je bedrijf. Krijg je dan nooit meer even tijd om op adem te komen?

De afgelopen twee jaar zijn veel retailers er weer bovenop geklommen. Omzetten stijgen weer, en soms zelfs behoorlijk. Het is alweer een stuk leuker om na een dag hard werken in je kassa te kijken en te zien dat daar weer behoorlijk meer omzet ligt dan een paar jaar geleden. Volgens diverse rapporten gaat het weer goed, maar gaat het wel goed genoeg?

De crisis is dan wel over, maar we zijn niet weer terug bij hoe het was vóór de crisis. En reken maar, die tijd komt ook echt nooit meer terug! Retail is in de afgelopen jaren enorm veranderd, en als je denkt dat dit het is, dan heb ik slecht nieuws voor je. Er gaat nog veel meer veranderen.

Opgeschud

Bekende gevestigde namen zijn verdwenen uit het retaillandschap, maar gelukkig zijn er ook bijzondere nieuwe namen aan toegevoegd, en sommige daarvan zijn inmiddels heel erg succesvol. Hieruit blijkt dat zelfs in tijden van stevige crisis nieuwe retailconcepten kansrijk en succesvol kunnen starten. Kennelijk was de crisis dus niet de enige factor die onze mooie retailbranche heeft opgeschud. En dat klopt, er is nog veel meer aan de hand in retailland.

Onze maatschappij is veranderd. Onze manier van lezen en kopen is radicaal anders geworden. Internet heeft echt de boel flink opgeschud. Markten zijn veel transparanter geworden. Nieuwe generaties en nieuwe doelgroepen verwachten vernieuwde manieren van werken van retailers. Speel jij al in op nieuwe doelgroepen? Hoe communiceer jij met generatie I die alleen nog voor zich zelf lijkt te leven en die je niet meer kunt bereiken via kranten, radio en tv? Hoe ga jij om met nieuwe verdienmodellen waarbij winst niet meer direct het hoogste doel lijkt te zijn? Wat gaat de platformeconomie betekenen voor jouw bedrijf? En welke behoeften liggen er verder in de markt waar jij met jouw winkel op zou kunnen inspelen?

Goed personeel

Inmiddels zien we ook nog eens dat het steeds lastiger om aan goed en voldoende personeel te komen voor onze winkels. Wie gaat morgen jouw klanten adviseren en begeleiden? En welke technologieën komen er op ons af en wat kunnen we ermee? Bieden deze technologieën alleen maar weer meer bedreigingen, of brengen ze ook kansen, en hoe pak je die dan? Ga jij deze ontwikkelingen gewoon over je heen laten komen en zie je wel wat er van komt, of kies je ervoor om er met je neus bovenop te gaan staan en bepaal jij wat er gaat gebeuren binnen jouw markt? Ga jij de retail trend volgen, of ga je meehelpen om het te zetten? Aan jou de keus!

Maar denk er in ieder geval eens over na wat dit allemaal gaat betekenen voor jou en je collega’s. Ga je langs de zijlijn staan of ga je in de aanval om jouw kansen in deze veranderende omstandigheden te pakken want reken er op; veranderingen die jouw manier van ondernemen op zijn kop gaan zetten bieden doorgaans ook enorme kansen. Denk er over na en ga er wat mee doen. Want wie vandaag al gaat nadenken over morgen is voorbereid op zijn toekomst!

Fred Rutgers is retailexpert en ondernemerscoach. 'Op basis van 30 jaar ervaring help ik retailers en ondernemers in de b2c sector om op een leuke manier en met minder stress te bouwen aan meer omzet en resultaat.'