Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Grapedistrict een Spotify voor wijn wil worden

Wijn kun je op veel manieren aan de man brengen, blijkt uit het verhaal van Grapedistrict. Na winkels, een webshop, mobiele wijnbars en een wijnabonnement zijn slimme algoritmes het volgende wapen in de strijd om wijnliefhebber. Medeoprichter Freek Padberg licht toe.

Grapedistrict begon 11 jaar geleden met een winkel in Amsterdam, waarna er nog eens 13 locaties werden geopend. Het bedrijf met 70 medewerkers draaide het afgelopen jaar ongeveer 8 miljoen euro omzet. Die omzet komt sinds een jaar ook uit een nieuw wijnabonnement (6 flessen per maand). Grapedisctrict maakt ook zijn eigen wijnen en exporteert die ook naar het landen zoals Canada en Engeland.

Oprichters – en studievrienden – Freek Padberg (marketing, foto links), Joost Bockwinkel (inkoop en financiën, foto rechts) en Gijs Groenevelt (horeca en sales) staan nog altijd aan het roer. “In het begin waren we 28, toen was het een kwestie van alles aanpakken. We waren een soort jonge hondenclub”, zegt Padberg. Inmiddels is er veel meer structuur en zijn de taken helder verdeeld.

Missie

Maar de missie van hun bedrijf is nog hetzelfde: verkoop wijn volledig op basis van de voorkeur van de klant  De wijnmarkt is nog altijd productgeoriënteerd, zegt Padberg. “Er wordt vanuit de producent teruggerekend. De distributeur bekijkt welke gebieden, producenten en jaargangen hij wil hebben. Wij waren de eerste die dat volledig omdraaiden. Wij denken volledig vanuit de wijndrinker. Niet op basis van een gebied of druif, maar meer op smaak of een moment zoals een borrel of een diner.”

Wat het trio ook radicaal anders doet is het negeren van de traditionele manier van zakendoen met wijnboeren. Zo’n boer maakt bijvoorbeeld 8 soorten wijn. ‘Gewone’ winkels hebben al die 8 wijnen op de plank staan, omdat dat nu eenmaal de deal is.

Maar Grapedistrict zet proefpanels in, waarbij er bijvoorbeeld maar 2 wijnen door de selectie (en in de winkel) komen. “Dat was vooral in het verleden lastig, ook omdat we nog relatief klein waren. Maar we wilden per se vasthouden aan die filosofie. In dat opzicht vinden ze ons rare jongens. Maar inmiddels, omdat we wat groter geworden zijn, is het type boer waar wij zaken mee doen er blij mee. Van die 2 wijnen die we afnemen verkopen we meer dan die 8, omdat het beter aansluit en wij een bewuste keuze maken.”

Smaakvragen

Klanten die de winkel, webshop of een van de mobiele wijnbars op festivals bezoeken krijgen minimaal 6 smaakvragen voorgeschoteld. Op die manier de perfecte wijn kunnen selecteren is geen overbodige luxe, in een markt waarin in Nederland ongeveer 50.000 soorten wijn worden geïmporteerd.

Er zijn amper producten met meer keuze en elke supermarkt of wijnhandel heeft weer een ander assortiment. Terwijl een gemiddelde wijndrinker meer dan de helft niet lekker vindt, schat Padberg. Grapedistrict levert ‘maar’ 170 wijnen. “Daarom moet je goed opletten wanneer je iets adviseert, maar daardoor hebben we wel veel trouwe klanten die ons blind vertrouwen.”.

Grapedistrict
Een Grapedistrict-winkel nieuwe stijl

De techniek brengt het afstemmen op persoonlijke smaak nu weer een stap verder. Het bedrijf ontwikkelde een algoritme waarmee klanten via schermen in de winkel, op hun telefoon of op de website de beste wijn voorgeschoteld krijgen, op basis van reviews en eerdere aankopen. Zo wordt de keuze voor een wijn teruggebracht tot een gepersonaliseerde playlist à la Spotify.

Die kruising tussen de fysieke en digitale wereld is “best wel een onontgonnen terrein”, zegt Padberg. “Je hebt een webshops die het goed doen, en winkels. maar een volledige crosswereld, bestaat nog niet.”

Schermen

Ondertussen krijgen ook de winkels een nieuw uiterlijk. In eerste instantie worden er 2 winkels verbouwd, waarna het nieuwe concept ongeveer 5 maanden wordt getest. Willen mensen wel schermen in de winkel, of juist nog meer? Hoe gebruiken klanten de app? “Aan het einde van het jaar weten we precies hoe we de rest van de winkels moeten aanpassen, en vervolgens gaan we dat in zo kort mogelijke tijd doen.”

Tegen die tijd weten de oprichters ook beter op welke nieuwe plekken Grapedisctrict fysieke winkels wil hebben. Padberg: “De wereld verandert: ook mensen die 50 meter naast een van onze winkels wonen of werken bestellen online. Dat is een shift die overal gaande is. “Daarom moeten we goed nadenken over wat de functie is van een winkel. Het was en is een distributiepunt, maar het wordt veel meer advies, proeven en aanraken.”

Hoeveel winkels er al dan niet bijkomen is dan ook nog niet te zeggen. “Misschien blijkt dat we nog 5 winkels nodig hebben, maar wel op een high traffic-locatie. Zodat je zoveel mogelijk mensen kan laten proeven. Dan heb je een minder fijnmazig distributienetwerk nodig.”